garanti/trimning

I detta forum skriver vi om trimning.
RSM
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

garanti/trimning

Inlägg av RSM »

hur är det med trimning och garanti? gäller den om man t.e.x har bytt ic, avgas och filter? om man har chippat bilen? ser de på verkstan om man har gjort seriell programering?
/Micke!
mogwai
Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
Kontakt:

Sv:garanti/trimning

Inlägg av mogwai »

va nån som sa i forumer att du får fixa en öknin på vadå 15% ???

dvs byter du IC, Filter, avgas o sånt .. utan chip så gäller försäkring tror jag ...
Tobbe80
Kontakt:

Inlägg av Tobbe80 »

Tja !! Garantin utgår om du chippar bilen, eller gör något med bilen som inte är helhets godkänt från fabrik...jobbar på VAG som mek så jag plockar lite delar om jag behöver, men dom som kommer in med bilar som te.x styrdon är defekta får pröjsa själva..... det går att se om bilen är moddad med våra instrument, då kan vi se tändkurvor m.m,och andra data som går jämföra med orginal.
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:garanti/trimning

Inlägg av Tobbe80 »

Avgas ska inte va några problem, så länge du inte byter KAT.....filter kan va känsligt om det visar sig att du kört med icke orginal filter, blir att byta tillbaks fort som fan till orginal isåfall och ta det på rekl.. IC ska nog inte va några problem heller.. men man vet aldrig
Greven
Bilmodell: Skyline R32 GTR
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:garanti/trimning

Inlägg av Greven »

Helhets godkänt efter 97 så får ni inte byta en glödlampa om den inte kommer från skoda....dvs inget pirat tex micro biltema...

Dvs Nej inte avgas nej inte IC nej inte Chipp...osv
inget får bytas eller monters

Men sbp kan se genom fingrarna med tex avgas efter katt kanske fälg.. men sen är det inte mer...

Polisen däri mot kommer ge er böter om dom ser bilen ej uppfyller
Tillvärkarens spec .. dvs har ni bytt hjul så kan dom ge er böter..
lysen ögonlock vingar sänkningar...

Men allt deta har dom jäkligt svårt o styra med tanke på trenderna som kommer o ploppar upp hela tiden...

Så det är upp till er att leka på desa regler

O det är 10% man får öka efekten.. men hur när du inte får byta någe...

// Greven
RSM
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:garanti/trimning

Inlägg av RSM »

altså bra att behålla originalgrejerna om man byter något.
/micke.
RejSBob
Bilmodell: Octavia RS '03, BMW 2002 tii ´73, Volvo 745 Turbo ´90
Kontakt:

Sv:Sv:garanti/trimning

Inlägg av RejSBob »

Tobbe>

Vad exakt kan ni se/kolla med era instrument? Är nämligen mkt nyfiken på hur "osynligt" REVO är i "ochippat" läge. Om du har mökjlighet skulle jag gärna ställa upp o få min bil "testad"/loggad av dig o se vad som syns... :)

/Robban
TurboMartin

Sv:Sv:Sv:garanti/trimning

Inlägg av TurboMartin »

Hej,

Naturligtvis så är det så att helbils-godkännande gäller, MAO byt inte ens mugghållaren för då rasar garantin. Tro mig, jag vet. När min turbo rasade så snabbt bort med trimmet. Men det hjälpte ju föga, för avgas-systemet var ju bytt! Det är en del av maskineriet och all garanti var hävd! Hade lite svårt att käfta emot. I princip kan dom alltså vägra byta det förbannade tyget i stolen för att du har bytt utblåsen på systemet bak. Tungt.

Bättre att köpa begangnat om man skall trimma alltså, eller hålla tassarna borta från trim så länge garanti gäller. Det önskar jag varenda djävla dag att jag gjorde.

Hyundai suger!
Riddler
Bilmodell: Skoda Octavia RS -02, Nissan 300ZX -90 & Peugeot 405 Mi16 -91
Kontakt:

Inlägg av Riddler »

Kan ju tillägga att även om garantin faller bort så har man en tvåårig reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om man är förste ägare och den är ovillkorlig. Ev. kan man behöva visa att det är ett ursprungsfel iofs medan när man har en gällande garanti skall återförsäljaren visa på att det inte är ett ursprungsfel.
Skriv svar