Trasig termostat?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
LLL
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Trasig termostat?

Inlägg av LLL »

Hej!

Vi har ett problem med att motorvarningslampan+ den varninglampa som ser ut som en varnigstriangel med utropstecken i med en pil runt lyser. Tempmätaren rör sig inte heller nämnvärt. Ingen bra värme i kupen heller. Kylarfläkten går också ofta igång.
För mig verkar det som om allt pekar på att termostaten har hängt sig i öppet läge.
Fångar elektroniken upp detta? Har ingen större erfarenhet av moderna motorstyrsystem.
Funderar på att byta termostaten eftersom den verkar sitta lätt åtkomlig. Vi har en 1,6 i årsmod 02.
Någon som har ett tips på vad det kan vara om termostaten trots allt skulle visa sig vara ok?
Tacksam för tips!

Mvh

Lars
johansjöstedt
Kontakt:

Sv:Trasig termostat?

Inlägg av johansjöstedt »

hej lars,

min bil betedde sig liknande vad gäller indikeringar dvs ASR-lampan tändes. Dock var temp helt normal och tempmätare funkade bra. Felet bestod i tempgivare vid termostaten och det var alltså bara en felindikering/instabil signal.
Men i ditt fall att värmen i kupén inte funkar bra verkar det annorlunda.

Det går en slang med vatten till kylaren från motorn (inkommande till toppen av kylaren) = den som termostaten öppnar till. Om du statar bilen kall så ska den slangen fortsätta att vara kall tills termostaten öppnar dvs då motorn är ordentligt varm. Om slangen blir varm direkt (skulle gissa inom 5 minuer) tyder det ju på att termostaten öppnar för tidigt.

Ett såadnt fel plockar nog elektroniken upp och en felavläsning bör kosta max 500kr.
örjan
Bilmodell: Skoda Fabia 1,6 Combi Elegance
Kontakt:

Inlägg av örjan »

Om värmen inte går upp i kupén så låter det som om termostaten är trasig. Det är en mycket klen konstruktion med små plastklackar i ändan på smala plastarmar som håller ihop fjäder och termostatkropp - klackarna brister och termostaten kan inte stänga. Efter att själv ha råkat ut för detta har jag hört talas om flera andra med samma fel. Enheten som kallas rörstuds sitter med två torx-skruvar. 689 kr kostar den och då ingår tempgivaren. Det finns alltså inte någon lös termostat som går att byta vad det än står i Biltemakatalogen. Ganska lätt att byta. En kran finns nedtill på kylaren som gör avtappningen lätt.
Mvh Örjan
bullet500
Bilmodell: Skoda Oktavia 1.6
Kontakt:

Sv:Sv:Trasig termostat?

Inlägg av bullet500 »

Hade samma fel på min skoda 1.6-98 med AEE motorn,
lämnade in den på verkstad för byte av termostat men när ja fick tillbaka bilen så var felet inte åtgärdat.
Hade brottom att få det fixat (skulle bort på helgen) så jag tog bort termostaten som var ny men den var felmonterad.
När man byter termostat måste man vara säker på att den sitter rätt i termostatlocket innan man trycker in den i termostathuset.
Sätter man den fel så kan inte termostaten stänga helt vilket innebär att den kyler hela tiden= går aldrig upp i arbetstemperatur.
örjan
Bilmodell: Skoda Fabia 1,6 Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Trasig termostat?

Inlägg av örjan »

AEE-motorn har en helt annan termostatkonstruktion. Termostaten på AVU-motorn kan inte delas utan utgör en komplett enhet, det enda som kan lossas på den är tempgivaren.
Mvh Örjan
mawe
Kontakt:

Inlägg av mawe »

Hej! Hade precis samma sympton på min Octavia-02. Bytade först tempgivaren men detta hjälpte inte så jag fick då byta hela paketet som kallas för "rörstuds". Denna innehåller bl a termostat och tempgivare. Nu går bilen som en klocka igen! Kalaset gick på 1600 kronor med arbete på bilfirma.
Jonas Magnusson
Bilmodell: Skoda Octavia 98
Kontakt:

Sv:Sv:Trasig termostat?

Inlägg av Jonas Magnusson »

Jag har har precis bytt termostat på en Octavia 98 med 75 hk AEE motorn, alltså en LX.

Biltemas termostat ( 61571 ) passar INTE även om den står listad för denna modell.
Däremot hade Micro en passande som har varunummret 6274.87, där även o-ring till locket över termostaten medföljer, kostar 194 kr

Enligt Haynes så ska kylsystemet rymma ca 7 liter, men trots att jag släppte ut så mycket som det fanns i motor och kyl så kom det inte ut mer än lite drygt 3 liter.

Det är lite pilligt att få på termostatlocket på det styrstift som sitter i toppen på termostaten men det går.
Enklast är att sätta in termostat och lock som en enhet och sen kolla med en fickspegel i locket så att termostaten inte sitter excentriskt, gör den det så sitter den fel och står öppen hela tiden.
LLL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Trasig termostat?

Inlägg av LLL »

Hej!

Tack för alla tips! Bytte hela paketet med termostat och givare idag.
Kostade 1044 sek. Värmen funkar + att tempen i motorn snabbt når 90 grader.
Fick plocka av jordkabeln från batteriet för att nollställa felindikeringen. Allt funkar perfekt!!

Mvh

Lars
Skriv svar