Har jag förstått det rätt med att ASR bara hindrar att framdäcken inte slirar.. ESP är mer att systemet hindrar att man sladdar åt skogen vid ex undanmanöver e.t.c.
Undrar Tobbe som på fredag blir RS ägare ;-)
ASR?
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Sv:ASR?
Precis... ASR motverkar att drivhjulen spinner.. dvs att den stryper motoreffekten så pass mkt eller lite för att bibehålla fäste. minns inte om den kan bromsa ett framdäck oxå!? ESP därimot stryper motoreffekten samt bromsar upp ett eller flera hjul så att bilen följer framhjulensriktning..(rattvinkeln)!
-
TheSmurk
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:ASR?
Asr bromsar även drivhjulen, har lästa att vissa har problem med att det brummar i bilen vid gaspådrag vid låga farter har labbat lite och kommit underfund med att det är Asrn som kan gå in i vissa fall, brummandet kan bero på att högtryckspumpen i Abs systemet startar för att bromsa det spinnande hjulet men har även märk att den kan hoppa in ändå uttan att hulet tappar grepp
Rätta mig om jag har fel men det är det enda jag kan tänka att det kan vara
Rätta mig om jag har fel men det är det enda jag kan tänka att det kan vara
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:ASR?
Ur klipp ur ett papper som jag tog när jag köpte bilen om ESP...
ESP
Elektroniskt stabilitetsprogram.Förhindrar att fordonet slirar. över eller understyr (får sladd) genom att bromsa in ett eller flera hjul, höja eller sänka motoreffekten för att återfå stabiliteten på fordonet. I ESP-systemet är ABS, EDS, MSR och ASR integrerade. ESP systemet har även extra mätdata såsom G-krafter. bromstryck och rattutslag. ESP erbjuds ej idag i Skodas modelprogram men är ett system som kommer bli vanligt i framtiden
EDS
Elektronisk differentialspärr. arbetar tillsammans med ABS-bromsarna genom att broms det hjulet som slirar och på så sätt föra över kraften till det hjul som har bäst grepp.Förbättrar igångköring på halt väglag.
MSR
Motorbromsreglering. förhindrar att drivhjulen förlorar väggrepp vid motorbromsning på halt underlag genom att höja motorvarvtalet. systemet arbetar tillsammans med ABS.
ASR
ANTislir-reglering. Förhindrar på fordon med framhjuldrift att framhjulen slirar vid acceleration genom minska av motoreffekten. Systemet arbetar i hela hastighetområdet tillsammans med ABS
Ups.. lite för detaljerat men det svara på dom flesta frågor..
hehe..
Draco
ESP
Elektroniskt stabilitetsprogram.Förhindrar att fordonet slirar. över eller understyr (får sladd) genom att bromsa in ett eller flera hjul, höja eller sänka motoreffekten för att återfå stabiliteten på fordonet. I ESP-systemet är ABS, EDS, MSR och ASR integrerade. ESP systemet har även extra mätdata såsom G-krafter. bromstryck och rattutslag. ESP erbjuds ej idag i Skodas modelprogram men är ett system som kommer bli vanligt i framtiden
EDS
Elektronisk differentialspärr. arbetar tillsammans med ABS-bromsarna genom att broms det hjulet som slirar och på så sätt föra över kraften till det hjul som har bäst grepp.Förbättrar igångköring på halt väglag.
MSR
Motorbromsreglering. förhindrar att drivhjulen förlorar väggrepp vid motorbromsning på halt underlag genom att höja motorvarvtalet. systemet arbetar tillsammans med ABS.
ASR
ANTislir-reglering. Förhindrar på fordon med framhjuldrift att framhjulen slirar vid acceleration genom minska av motoreffekten. Systemet arbetar i hela hastighetområdet tillsammans med ABS
Ups.. lite för detaljerat men det svara på dom flesta frågor..
hehe..
Draco
-
DanielP
Sv:Sv:Sv:ASR?
Bara en liten korrigering: ESP finns i Skodor, ASR finns även för bakhjuls- och fyrhjulsdrivna bilar.
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:ASR?
som sagt detta jag skrev var ur ett papper som jag fick när jag köpte bilen.. det står rätt så detaljerat vad det står för och vad det gör.. sen om det stämmer till prick om våra bilar??? tja
Draco
Draco