Däck
-
Pelikan
- Bilmodell: Skoda RS FSI combi 2.0
- Kontakt:
Däck
Hej! Snart hämtar jag ut min nya RS. Att köra in bilen med splitternya dubbdäck känns inte bra.
Jag funderar på att plocka över däcken jag har på min SKODA RS 1.8. Inkörda 205/55/16 sitter på den gamla bilen. De bör passa vad jag förstår. Om inte skriv gärna en notis.
Vad rekommendar ni för dimension på däck? Desto smalare är mig veterligen säkrare och hur smala får man ha egentligen på RS? Samt ska jag välja 16" eller 17"
Tack på förhand! En vetgirig Skodaägare.
Jag fick pris från Skodahandlare på dubbat m org fälg 11990 och odubbat 10990 kr. Vilket märke jag skulle få vet de inte just nu. Tjänar lätt pengar på att kolla på fler ställen.
Jag funderar på att plocka över däcken jag har på min SKODA RS 1.8. Inkörda 205/55/16 sitter på den gamla bilen. De bör passa vad jag förstår. Om inte skriv gärna en notis.
Vad rekommendar ni för dimension på däck? Desto smalare är mig veterligen säkrare och hur smala får man ha egentligen på RS? Samt ska jag välja 16" eller 17"
Tack på förhand! En vetgirig Skodaägare.
Jag fick pris från Skodahandlare på dubbat m org fälg 11990 och odubbat 10990 kr. Vilket märke jag skulle få vet de inte just nu. Tjänar lätt pengar på att kolla på fler ställen.
-
helgestahill
- Bilmodell: Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Däck
Jag lyckades pruta bra när jag beställde min RS 2 TDI.
Fick med monterad dragkrok + alufälg och dubbade vinterdäck innom ramen för riktpriset på bilen och dom tillval jag gjorde.
205/55 16" är vä OK. (kolla här: http://www.dack.tk/)
Jag valde 16" - lite mer gummi att studsa på när det är isbark på vägen.
Fick med monterad dragkrok + alufälg och dubbade vinterdäck innom ramen för riktpriset på bilen och dom tillval jag gjorde.
205/55 16" är vä OK. (kolla här: http://www.dack.tk/)
Jag valde 16" - lite mer gummi att studsa på när det är isbark på vägen.
-
J@geRS
Sv:Sv:Däck
Och jag med GoodYear eagle performance MS 225-45-17" Vdäck =240kmh dubbfritt "man blir sugen på att gasa lite på vintern med"
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Däck
Kör med 18" ContiWinterContact TS 810 Sport. Fantastiskt grepp på våt väg men vet inte hur dom uppför sig i kyla. Det enda jag vet är att dom var ruskigt dyra.
Dagens däck har så bra prestanda så du kan nog köra med vad du vill. Kollla Porsche och andra racerbilar. Dom kör feta vinterdäck utan problem.
Dagens däck har så bra prestanda så du kan nog köra med vad du vill. Kollla Porsche och andra racerbilar. Dom kör feta vinterdäck utan problem.
-
Fahlgren
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Däck
[quote]
[/quote]
Skulle du använda fälgar till en RS1:a på en RS2:a så går det inte, inte samma bultcirkel på dom.
[/quote]
Skulle du använda fälgar till en RS1:a på en RS2:a så går det inte, inte samma bultcirkel på dom.
-
Theres
- Bilmodell: Skoda rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Däck
Tänk på att det är en annan bultcirkel på fälgarna på gamla 1.8 liters rs:en än till nya RS2:an..
Mvh
Dan
Mvh
Dan
-
brma
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Däck
Varför kan du inte köra in bilen med nya vinterdäck?
För övrigt kör jag med pirelli dubbdäck 205/55/16 på alufälg, kostade 6000 kr inkl bultar.
Skulle gärna ha haft 17 eller 18 med det blev för dyrt.
För övrigt kör jag med pirelli dubbdäck 205/55/16 på alufälg, kostade 6000 kr inkl bultar.
Skulle gärna ha haft 17 eller 18 med det blev för dyrt.
-
hillbilly
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Jag kör med Odubbade Michellin X-Ice 205*55*16 me alufälg.
Gav 9100kr med fälgar, balanserade å klara!
Är helnöjd!
Gav 9100kr med fälgar, balanserade å klara!
Är helnöjd!
-
Pelikan
- Bilmodell: Skoda RS FSI combi 2.0
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Hej!
Sent svar då jag flyttat.
Min tanke var att om man ska köra in bilen rappt lossnar inte mycket dubb från oinkörda dubbdäck då?
Sent svar då jag flyttat.
Min tanke var att om man ska köra in bilen rappt lossnar inte mycket dubb från oinkörda dubbdäck då?
-
J@geRS
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Det är ju bara lag på vinterdäck vid vinterväglag och det är det ju inte nu så du får väl köra in den med sommardäcken nån vecka då innan du lägger på dubbdäcken......
-
Q
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
[quote]Det är ju bara lag på vinterdäck vid vinterväglag och det är det ju inte nu så du får väl köra in den med sommardäcken nån vecka då innan du lägger på dubbdäcken......[/quote]
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men är det inte så att du måsta ha vinterdäck vid vinter väglag ELLER f.r.o.m 1 December???
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men är det inte så att du måsta ha vinterdäck vid vinter väglag ELLER f.r.o.m 1 December???
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Lagen säger att vinterdäck skall användas vid vinterväglag under perioden. Är det 7+ och barmark i Januari så är det inte vinterväglag. Är tempen under 5+ kan det dock anses som vinter och är snuten kinkig så får du böter.
-
Per/Haninge
- Bilmodell: Skoda 1,8 T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Lag om vinterdäck
Här är några viktiga datum som är bra att komma ihåg:
Från och med den 1 oktober till och med den 30 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag.
Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.
Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, när det är vinterväglag.
Per/Haninge
Här är några viktiga datum som är bra att komma ihåg:
Från och med den 1 oktober till och med den 30 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag.
Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.
Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, när det är vinterväglag.
Per/Haninge
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck
Bra skrivet !!!!
Välkommen tillbaka Per!!!
Mvh Karlzzon
Välkommen tillbaka Per!!!
Mvh Karlzzon