Hej.
I höstas köpte min sambo en Felicia 1.6 -98 som gått 12800mil och den har gått som en pärla fram tills den här veckan.
I tisdags började oljelampan lysa vid körning och sekunderna efter så dog bilen. Hon försökte starta den men det blev till slut bogsering till verkstan. På verkstan konstaterade dom att kamremmen hade kuggat över och justerade den rätt igen.
Idag så började oljelampan åter igen lysa och hon stängde av bilen på direkten (livrädd för att kamremmen skulle kugga över igen), väntade en stund, startade bilen (oljelampan släcktes) och därpå åkte hon hem.
Jag ringde verkstan och berättade vad som hänt och han sa att vi kan prova att byta oljetryckskontakten.(?)
Inte för att jag har någon större erfarenhet av bilmekande men oljetryckskontakten känner väl bara av vilket oljetryck det är och bestämmer om oljelampan på panelen ska tändas eller släckas? Oljetryckskontakten påverkar väl knappast oljetrycket i sig?
Tips på vad som är galet tas gärna emot.
Ska också säga att kamrem+spännare är bytt för 800 mil sedan. Det är en bra oljenivå och oljan ser bra ut, enligt verkstan.
Kamremmen kuggade över
-
entranced
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
-
Rallymomma
- Bilmodell: Felicia
- Kontakt:
Sv:Kamremmen kuggade över
Det kan vara kontakten som är trasig! har hänt förr! Prova byt ska du se att de blir bra.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Kamremmen kuggade över
De där svarare väl knappast på hans fråga. Kontakten har ju inget att göra med kamremmen. Det kan vara antingen remen, som har en utav tand spåren sönder, eller slitna. Vilket resulterar i att den hoppar. Eller så kan det vara på kamremmens driv hjul, ena tanden som är sliten eller gått av. Svårt att säga exakt vad, ta bort kåpan till kamremmen, och titta hur den ser ut.
För övrigt så har inte oljetrycksgivaren något med kamremmen att göra. Två helt olika saker.
Daniel
För övrigt så har inte oljetrycksgivaren något med kamremmen att göra. Två helt olika saker.
Daniel
-
drmartin
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX Kombi - 97
- Kontakt:
Sv:Kamremmen kuggade över. Haninge..
När vi bytte kamrem på Skoda i Haninge så satte meken ett drev 180 grader fel. Körde med riktig svag motor i 2 veckor och lämnade sedan in den. Efter mer än 3 månader med lånebil och hämtning 5 gånger(!), bl.a. med kokande motor, som resulterade i inlämning så har vi nu den åter.
Några ventiler hade krossats, vem vet vilka långsiktiga skador vi kan ha fått. Och hur bevisar man det?.... Sista gången hade indikatorn för parkeringsljus gått sönder, men då orkade jag inte lämna in den igen...
Några ventiler hade krossats, vem vet vilka långsiktiga skador vi kan ha fått. Och hur bevisar man det?.... Sista gången hade indikatorn för parkeringsljus gått sönder, men då orkade jag inte lämna in den igen...