Hej!
Jag har en Octavia RS -01 och har en liten fråga angående ett pysljud.
När jag gasar upp till säg mellan 2500-4500 varv och släpper upp gasen utan att trycka in kopplingen så uppstår ett pysljud från vänster sida av motorn. Jag har varken öppen dump eller luftfilter. Bilen är dock chippad. Märker även att bilens turbo inte riktigt kan hålla trycket uppe efter 3500 varv utan det mer kommer och går men tappar aldrig all kraft. Kan detta ha ett samband och vad isåfall bör kollas upp.
Mvh Niklas
Pysljud
-
niklas84
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
-
Landell
- Kontakt:
Sv:Pysljud
Pysljudet är som det ska.. Men att laddet kommer och går är inte rätt.. Lämna till någon som kan något om bilar..
-
sengstr
- Bilmodell: Octavia RS2:a
- Kontakt:
Sv:Sv:Pysljud
Kolla så inte någon slang hänger löst eller behöver bytas vid Dumpventilen. Skoda har nämligen en dumpventil med återcirkulerande system. Vid den finns det lite slangar som lätt kan brännas hål på tack vare att de sitter precis ovanför motorn där det kan bli väldigt varmt!
kolla det innan du lämnar in den.
kolla det innan du lämnar in den.
-
Hunter
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Pysljud
jag har bytt en slang som läckte....
gå in på min sida på garaget så finns det ett par bilder där :)
lycka till
gå in på min sida på garaget så finns det ett par bilder där :)
lycka till
-
niklas84
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Pysljud
Tack för alla svar!
Jag tryck testade hela systemet i januari efter en 17705 felkod och ingen läcka upptäcktes i slangar. Fick byta N75 ventilen och en till nere vid ic. Bytte sedan även lmm efter lite ryckig gång. När jag bytte lmm märkte jag skillnaden då turbon började ladda. Innan jag bytte lmm så kom rätt mycket kraft redan vid 2000 varv men efter så kom det 500 varv efter vid 2500. Kan detta ha något samband då chippning nog utfördes då en dålig lmm satt i?. Funderar på att tryck testa sustemet igen vid en annan firma då jag inte riktigt litar på den förra. 4000kr för en n75 ventil och den andra vid IC. Iofs så trycktestade dom även systemet men 4000kr kändes saftigt då det inte är en märkesverkstad.
Mvh Niklas
Jag tryck testade hela systemet i januari efter en 17705 felkod och ingen läcka upptäcktes i slangar. Fick byta N75 ventilen och en till nere vid ic. Bytte sedan även lmm efter lite ryckig gång. När jag bytte lmm märkte jag skillnaden då turbon började ladda. Innan jag bytte lmm så kom rätt mycket kraft redan vid 2000 varv men efter så kom det 500 varv efter vid 2500. Kan detta ha något samband då chippning nog utfördes då en dålig lmm satt i?. Funderar på att tryck testa sustemet igen vid en annan firma då jag inte riktigt litar på den förra. 4000kr för en n75 ventil och den andra vid IC. Iofs så trycktestade dom även systemet men 4000kr kändes saftigt då det inte är en märkesverkstad.
Mvh Niklas
-
mikael1977
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Pysljud
Satan, 4000!!! Det verkar som ett ganska styvt pris.
N75 ventilen kostar mellan 5-700 spänn och den n245 (tror jag den heter) är inte sååå jäkla dyr...plus at det är busenkelt att byta bägge 2 själv. Trycktest är ju en annan sak da... går säkert åt lite tid att testa, men som sagt...lät dyrt.
/M
N75 ventilen kostar mellan 5-700 spänn och den n245 (tror jag den heter) är inte sååå jäkla dyr...plus at det är busenkelt att byta bägge 2 själv. Trycktest är ju en annan sak da... går säkert åt lite tid att testa, men som sagt...lät dyrt.
/M
-
niklas84
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Pysljud
Jo priset är en sak men då jag berättar för killen att innan du sätter igång kolla n75 och lmm innan du gör nått för att utesluta dom då jag fick tips härifrån. Killen ringer efter en dag å säger att han har rivit hela systemet och hittar inget fel men byter ventilen vid IC. Ingen förbättring. Sen ringer han och säger att han inte hittat felet. Jag frågar om han har kollat n75 och lmm och han säger nej men han skulle göra det. Han ringer efter 10 min och säger att n75an var kass och han hade bytt den. Hämtar bilen efter jobbet och får betala 4000kr för nått som skulle kanske kostat 1500 max. och hälften om jag gjort det själv. Surt att dom inte kan göra som man säger även om dom tror att det inte är felet. Ändå jag som betalar för det.