Demontering av dörrlås?

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
loppan
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Demontering av dörrlås?

Inlägg av loppan »

Har under en tid kikat lite på RS-forumet och fått uppfattningen att det kan vara en fördel att demontera dörrlåset i vänster framdörr på Skoda Octavia RS och ersätta låset med en täckbricka med anledning av att en del inbrott går till så att tjuven bryter upp dörrlåset och därmed även stänger av bilens larm? Finns det lås i alla dörrarna? Tacksam för tips!

Har för 5 veckor sedan beställt en Ny Otavia RS -05 (självklart gamla modellen) för leverans vecka 23-25/2005 (tillverkas antagligen just nu på fabriken) Skoda hade för allas kännedom samma pris som tidigare men på ett sätt sänkt priset genom att det mesta nu ingår som standard (även ESP, antisladd).
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av The Weasel »

Låscylinder finns endast i förardörren och bagageluckan.
Du tar bort cylindern genom att ta bort skruvarna som sitter innanför
två gummipluggar, du ser dom om du tittar på insidan av dörren i höjd
med låscylindern. Detta gäller alltså dörrcylindern!!!

Annars så är ju ett bra alternativ att montera ett "riktigt" larm, dock är ju
det lite dyrare ;)

Lite OT men vad tog du för färg???
loppan
Kontakt:

Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av loppan »

Det blev silverfärg. Jag tycker att svart är tuffast och röd därefter. Bra med silverfärg på bilen så att det duger att tvätta bilen en gång i veckan. Tråkigt nog har många andra bilägare upptäckt att silver är mest tåligt mot smuts. Tror att 50% av alla bilar i Sverige snart har silverfärg, kanske av det skälet.
The Weasel
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av The Weasel »

Bra färgval och välkommen till Silverklubben då ;)
Hade själv en svart bil innan så då när jag kunde välja färg så valde jag silver.
Ville ha en lite mer lättskött färg efter att ha haft en svart bil ett tag.
loppan
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av loppan »

Tack för ditt svar "Skoda RS Power". Ett SSF-godkänt inbrottslarm till Octavia RS kostar ca 5 500 kr på Audiotec i Göteborg. Det är den leverantör av bl.a. larm som Autoforum i Göteborg samarbetar med och som bör/måste väljas som leverantör för eftermontage för att bilens garanti ska gälla. Vet du hur det är med bilens garanti om annat material och andra leverantörer används?
The Weasel
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av The Weasel »

Varsågod!!! Det var så lite så....
Vad jag vet så ska det inte spela nån roll för bilens garantier var du monterar i t ex ett larm.
whitestripe
Bilmodell: subaru
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av whitestripe »

det kanske borde ligga under mektips hur man demonterar låset?
balunen

Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av balunen »

Tänk på att inte skurva ur skruvarna helt för då skall det enligt uppgift (från mek på VAG) lossna en del delar som rasar ner i dörren och då får du plocka bort dörrsidan.
fel.icia
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Demontering av dörrlås?

Inlägg av fel.icia »

Det tar stopp när man skruvat en stund.
Själv har jag lossat skruvarna permanent så man enkelt kan ta ut låskistan som ärgat ihop totalt. Då kan man öppna dörren och slå av larmet med en skruvmejsel när fjärrkontrollen lagt av vilket händer då och då. Än har ingen tjuv känt på låset.
När man vrider med nyckeln i låset påverkar man bara en strömbrytare, det finns inget mekaniskt lås.
Detta gäller Octavia I och Golf IV.
Jag låste nämligen in nyckeln en fredag eftermiddag med hundar i bilen och 4 mil hem. Jag knackade in en kraftig skruvmejsel med 4-kant och drog runt med en skiftnyckel. Låsen gick upp och larmet slogs av. Det tog några minuter.
Min syn på bilägandet är att det ska vara billigt så då får låset sitta löst istället för att köpa nytt. Men kvaliten är skit.
Skriv svar