Följder av fel tändstift?
-
petah52
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Följder av fel tändstift?
I juni 2016 var min Skoda Octavia RS 2011 inne på service (13350mil) hos märkesverkstad. Bl a byttes tändstift. I november 2016 började motorlampan lysa sporadiskt och bilen lämnades in till samma verkstad igen. Det konstaterades då att Skoda angivit fel tändstift i sin servicemanual. Rätt tändstift monterades. Bilen har inte gått särskilt bra efter detta. Vid vissa varvtal är gången ryckig och motorlampan lyser sporadiskt. Vid senaste servicetillfället (15600mil) konstaterades att insprutningsventilerna var igensatta. De byttes. Ledtråd: Tändstiften är "kritvita". Bilen gå nu om möjligt ännu sämre. Möjliga förklaringar, efter att ha kollat bl a tändspolar, enligt verkstad, är nu "skadade ventilfjädrar". Att kosta på ytterligare upp mot 35000kr för fortsatta undersökningar och eventuell lösning känns inte bra. Min fråga är: Kan de felaktiga tändstiften som användes under ca 800mils körning vara grundorsaken till problemen?
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Följder av fel tändstift?
Är sällan bra med fel stift.
Kan bli för varma o smälta,delar som förstör motorn invändigt om det trillar av.
Men i detta fall säger jag att du har andra problem..
Bilen får för lite bensin,troligen därav motorlampan.
Tror ej stiften har orsakat något om dom e hela.
Kan bli för varma o smälta,delar som förstör motorn invändigt om det trillar av.
Men i detta fall säger jag att du har andra problem..
Bilen får för lite bensin,troligen därav motorlampan.
Tror ej stiften har orsakat något om dom e hela.