Förbrukningsstatistik 80 / 80X

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Re: Förbrukningsstatistik 80 / 80X

Inlägg av Kalejdokom »

Körde Gbg-Ulricehamn t.o.r. i veckan, 215 km. Gick åt 62,7 kWh alltså verklig förbrukning på 29,2 kWh/100 km inkl två pass med kupévärmare a 20 minuter före avfärd. Färddatorn visade 24 kWh/100 km.
Utetemp ca -5 grC.
Andy_K
Bilmodell: Enyaq iV 80
Kontakt:

Inlägg av Andy_K »

Har en iV80

Sommartid har jag legat på runt 17-18 per 10mil för att nu vintertid öka till 27-28.
Inte riktigt den förväntan man hade att det skulle vara sån drastisk ökning....
ottas592
Bilmodell: enyaq
Kontakt:

Inlägg av ottas592 »

Det finns lite diskussioner kring förbrukning och räckvidd på elbilforum.no, där senaste snackisen är vintertester som NAF genomfört i norge. Inte särskilt lovande för oss som kör iv80, lite mer positivt för er som kör iv80X. Man var till och med tvungen att göra om testet för att det blev så dåligt resultat, men det gav samma resultat.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/skoda-enyaq/rekkeviddetest-av-skoda-enyaq

Jag kör själv en del långturer och uppskattar min räckvidd i ca 90 km/h till ca 33 mil (dock med takbox) nu under vintersäsongen. Samma sträckor i somras så skulle det räckt till i alla fall 45 mil. Så det är stor skillnad vinter mot sommar, kanske lite mer än vad jag hade trott när jag köpte bilen.
rolfson
Bilmodell: Enyaq80
Kontakt:

Inlägg av rolfson »

Tänkt komma med litet info om detta med förbrukning
Jag kör mest (80 %, typ) på vägar som har 110 km/tim eller 80. Mycket sällan dock 110 km/tim på motorväg. Laddar alltid till 80%. Använder alltid samma laddare och läser av. Laddaren anger även hur mycket som kommit batteriet tillgodo dvs visar skillnade på antal kilowatt som man får betala för och hur mycket som "förloras" i värme etc. Dvs den verkliga kostnaden att ha en elbil.
Gäller vinterdata: Start 3/1 tom 13/2. Minus och plusgrader. Har nästan alltid bilens värme på 20 C. Sätesvärme 1 och rattvärme 1 vid behov. Ingen exakt bokföring av detta men det ger en bild av vinterkörningf
Totalt har jag laddat 599 Kwh och fått ut 2022 km vilket ger snittet 3.37 Kwh per mil. Max war 4,61 och den lägsta 2,18 Kwh per mil.
Modellen är en 80:a och jag kör på odubbade vinterdäck (Continental).
Bilen är ju toppen, tyst och bekväm bara plus måste jag säga men tro inte smack på WLTP förbrukning, i a f under vintertid.
Och en sak till: Navigatorn är ju ett skämt (dåligt sådan) speciellt att hålla reda på de verkliga/riktiga fartbegränsningarna. En tröst är dock att grannens Tesla verkar ha samma probem
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

En tredagars tripp Göteborg - Årjäng/Töcksfors t.o.r. nu i veckan. Två vuxna + ett barn, full packning. Ca +5 grC.
Körsträcka: 679 km, hälften motorväg 100-110 km/h, hälften landsväg 50-80 km/h.
100% laddad vid avresa, tre 50-kW DC-laddningar längs vägen, 100% laddning vid hemkomst (via AC-laddbox). Totalt 157,2 kWh
Förbrukning, inkl förvärmning vid fyra tillfällen: 23,2 kWh/100 km.
Kostnad för laddning: 492 kr motsvarande 7,25 kr/mil.
Med gamla diesel-Mondeon hade bränslet kostat 13 kr/mil eller totalt 390 kr mer för hela resan.
Godkänt, även beaktat att 67% av laddningen skedde vid DC-stolpar med snittpris på 4,40 kr/kWh.

Till vardags laddar jag alltid hemma på natten och med timtaxa hos elleverantören har det i vinter gått att köra Skodan på 2-3 kr/mil inkl nätavgift, skatt och moms och det är ju riktigt najz!
HasseF
Bilmodell: Enyaq 80X
Kontakt:

Inlägg av HasseF »

Några funderingar och frågetecken efter några veckor m 80x. Mobilappen m Avreseplanerare verkar inte styra laddningsförlopp till avresetid och inte heller förvärmning av batteri. Inte 100 på detta, men det är min bild, kanske ngn vet? Kall bil vs garagevarm bil betyder väldigt mycket för förbrukning, min känsla är att jfrt t ex Kia eNiro så drar Enyaq mycket fr batteriet till uppvärmning av batt. För Kian var batterivärmning integrerad med laddningsprocess och det verkar vara samma sak för 80X, samt att det verkar vara något som måste ställas in i bilen och inte går att nå via app.
Elektrikern84
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Inlägg av Elektrikern84 »

Hyr en ID4 RWD 77 kWh i väntan på Enyaq.
Här kommer lite stats från den vid en 51 mils resa igår.
Startade på 100 % laddade på Snabbladdare i Norrköping. Laddade upp till 100% hemma igen.
Torrt väder, sol och 3 till 9 plusgrader.
Snabbladdaren: 36,9 kWh a 5,25kr/kWh
Hemma: 64,3 kWh a 1,29 kr/kWh

Distans: 508 km.
Total förbrukning: 101,2 kWh.
Kostnad: 277 kr.
Kostnad per mil: 5,45 kr / mil.
Snittförbrukning: 1,99 kWh / mil.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Tydlig redovisning, men för utvärdering saknas snitthastighet eller typ av väg.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Igår körde jag hem en säng på släpkärra. Körde då samma vägsträcka två gånger utan släp och två gånger med släp. Ca 25 km enkel väg, landsväg ca 70-80 km/h.
Förbrukning utan släp: 17,7 kWh/100 km
Förbrukning med släp: 24,3 kWh/100 km

Inte största släpet och inte så tungt lastad, men ändå en intressant jämförelse. Siffror enligt bilens färddator.
Elektrikern84
Kontakt:

Snitthastigheten glömde jag: 86 km/h.
Körde: Kungsängen / Upplands-Bro kommun - Trosa via E18/E4. Trosa - Linköping - Norrköping - Trosa - Kungsängen.
Orterna får markera Stopp/Pauser.
Elektrikern84
Kontakt:

Kalejdokom skrev:
> Igår körde jag hem en säng på släpkärra. Körde då samma vägsträcka två
> gånger utan släp och två gånger med släp. Ca 25 km enkel väg, landsväg ca
> 70-80 km/h.
> Förbrukning utan släp: 17,7 kWh/100 km
> Förbrukning med släp: 24,3 kWh/100 km
>
> Inte största släpet och inte så tungt lastad, men ändå en intressant
> jämförelse. Siffror enligt bilens färddator.

Okay, ID4 ans dator visade alltså 0,8 kWh mindre per mil än verklig förbrukning.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Elektrikern84 skrev:
> Okay, ID4 ans dator visade alltså 0,8 kWh mindre per mil än verklig förbrukning.

Vad syftar du på här? Menar du att ID4:an drog 1,99 kWh/mil men visade bara 1,19 kWh/mil i färddatorn? Snacka om glädjemätare! 8-)
Eller hade det något att göra med min redovisning av körning med släp? Det var med min Enyaq iV80.
Elektrikern84
Kontakt:

0,08 menade jag. Bilen visade 19,0 kWh / 100 km. Men med laddstatistik och det fick jag det till 19,8 kWh. Skrev lite galet.

Nej det hade inget alls med med din redovisning att göra. Svarade samtidigt som jag gjorde annat så svaret vart inte fullständigt.
Skulle även haft med; Mätt efter laddning å så för att se huruvida mätaren stämmer hyfsat?
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Som jag skrev i början av den här tråden visar bilens dator förmodligen bara vad som krävs för att driva bilen under körning. Förluster vid laddning, förvärmning, klimatanläggning m.m. beaktas nog inte eller i alla fall inte fullt ut. Mina verkliga förbrukningssiffror ligger alltid en bit över bilens display.

Sen kan man undra vad som verkligen påverkar förbrukningen. Idag körde jag en sträcka som jag ofta kör och normalt ligger då förbrukningen (enligt bilens display) mellan 17-20 kWh/100 km, men idag visade den 13 kWh/100 km efter avslutad körning. Kan det vara gynnsam väderlek och vindriktning som påverkar så mycket? I Göteborg har det varit stabilt högtryck nu i flera veckor så vädret har ju varit i princip lika varje dag.
Elektrikern84
Kontakt:

Jo vi har haft samma i Sthlm ett par veckor tillbaka också. Men igår blåste det mellan 15-20 m/s. 8 mil motorväg gick på 2,8 verklig förbrukning (2,5 enl färddatorn). Hem 2,5 (2,2 enl färddatorn). Då blåste det inte.
Men ändå märkligt att det drog så pass mkt mindre till Linköping 25 mil.
Får se hur resan till Kristinehamn över påsk blir. Viktig värdemätare.
Kalejdokom
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Jag har dock tydligt märkt att förbrukningen på båda våra elbilar nu drastiskt minskat och återgått till mer acceptabla nivåer när vinterkylan lättat. Hyundai Kona ligger nu runt 15 kWh/100 km och Skodan på drygt 17. Båda dessa ligger alltså rätt så nära WLTP och det är ju riktigt bra. Avser blandad vardagskörning och inte långkörning på motorväg.
Agile
Bilmodell: 80x SL
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Så nu kan jag även bidra med lite statistik...även om den är lite bristfällig. Fick bilen 14/6 och det har varit fel på den sen dag 0 och den har snurrat ut o in på verkstan sen dess...I princip har jag bara min bil på helgerna eftersom de inte hittar o kan lösa felet...I alla fall...kör bara motorväg o ligger lite plus på hastigheten där men förbrukat är enligt vad jag laddat i kWh o kört mil alltså då runt 2,4 kWh/mil under sista hälften juni..ser lite svårigheter att mäta per körning eller dag utan det får bli per månad. Eftersom inget funkar som gör att jag kan plocka ut siffror i bilen så vet inte vad jag snittat enligt bilen
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Förbrukningsstatistik 80 / 80X

Inlägg av mem »

Hej (igen efter en tids frånvaro)

Lite nya iakttagelser. För det mesta åker jag eller vår familj kortare dagsärenden. När vi har åkt längre sträckor har det varit i stil med semester och då 4 personer, hund och packning. Jag skulle gissa att bilen då väger 250 kg mer än tom bil med enbart förare. Vi brukar i princip aldrig köra fortare än 105-108km/h för att spara batterier. Med denna "fulla" bil har vi då lyckats komma 30 mil med vår 80X med enbart 2 mil kvar enligt instrumentpanelen. Detta är betydligt lägre än WLTP som säger 49 mil eller något i den stilen.

För ett par helger sedan åkte jag själv (med enbart hunden och lite småsaker för dagsutflykt (typ då 25 kg mer än tom bil plus förare). Det var mest motorväg så denna resa var väldigt lik de resor hela familjen gjort. Nu kom hunden och jag 36 mil och hade 9 mil kvar enligt instrumentpanelen. Detta borde då bli omkring 45 mils räckvidd. Så helt tom bil med enbart förare och ingen AC så kan man kanske klämma ut 47-48 mil med en maxhastighet på 105 km/h.

Nu har vi bara gjort denna typ av längre resa vid ett tillfälle men det var väldigt lika väderförhållanden (omkr +20C) och vägförhållanden (mest motorväg men lite långsammare vid start och mål) som familjeresorna.

Jag blir väldigt förvånad att 250 kg (som är typ 11% viktökning) kan sluka 33% av räckvidden.

MVH
// mem
Agile
Bilmodell: 80x SL
Kontakt:

Inlägg av Agile »

Svårt att bedöma... men som jämförelse har jag nu i augusti kört i princip bara motorväg eller liknande vägar och med bilen alltid lastad... inte 200 kg men kanske 100-150 kg. Jag kör med lite moms på hastigheten och vi har kört mycket 120-väg och långa sträckor ..45 mil o där över...och det har blivit några sådana resor i augusti. Bilen har i augusti snittat 2,13 kWh/mil inklusive laddförluster givetvis lite högre när det är motorvägsrace ( runt 2 4) Jag har egentligen ingen direkt åsikt om förbrukningen med tanke på att det rullar på rätt ok. Det kanske ger mig en räckvidd på.30-35 mil/laddning o något lägre när det går fort... visst kan man önska sig lite längre räckvidd men visste att skulle bli så här.. bilen håller sig inom ramen på vad jag räknat på men... när det blir vinter kommer jag säkert att sänka farten lite..annars blir det väl max 20 mil på en laddning 😄. Nu när det är vardag igen så rullar bilen även då bara motorväg..ca 10 mil om dan..men då utan last o lite lägre fart eftersom det är 110-väg ... där ligger snittet mellan 1 9-1,8 kWh...inklusive laddförluster... så visst skiljer det men tror i mitt fall mer på hastigheten. Bilen har snittat 2 17 kWh inkl laddförluster på 700 mil sen 14/6
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Inlägg av mem »

Vi har haft vår bil i 10,5 månader och den har rullat typ 1100 mil. Sommarförbrukningen ligger på omkring 17 kWh/100km. Under vintern snittade bilen på 23 kWh/100km eller så. Sett över 1000 mil (då nollställde sig långtidsstatistiken per automatik) fick vi 20,7 kWh/100km men då var det mer kall period än varm.

Min uppfattning är att temperaturer under +20 påverkar mer med cupévärme än vad temperaturer över gör med AC. Sedan vet jag inte om brytpunkten är vid +20 eller vart den ligger, det påverkas också säkert av vad man ställt in för önskad cupétemperatur (vårt default är +22 men är det väldigt soligt och varmt brukar vi sänka inställningen). Det känns alltså som att uppvärmningen drar mer batteri än kylning.
Senast redigerad av 1 mem, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar