Funderar på en skoda...
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Funderar på en skoda...
Visserligen kommer det ju en ny skoda octavia nu till hösten men jag är ute efter en 4x4 Kombi och det kan ju dröja innan den kommer i ny modell. Har pratats mycket högtalare här på forumet innan också har jag sett, men hur är det med det så kallade "sound-systemet", någon som vet om de högtalarna är något att ha? Är ju tråkigt om man ska behöva byta ut dom direkt, lite bastryck vill man ju t.ex. ha... Orginalstereo + soundsystem, duger det? Är spundsystemet standard på -04 i Elegance t.ex.? Hittar ingen info om det nånstans...
Hur är octavian att äga annars? Är det mycket strul med dem, typ elektronik och småfel etc...?
Hur är octavian att äga annars? Är det mycket strul med dem, typ elektronik och småfel etc...?
-
RSR
Sv:Funderar på en skoda...
Nöjd med min Octavia. Enda jag hatar är när jag öppnar bakluckan när det regnat så rinner det vatten över högtalarna. :-(
-
SkodaRs2003
- Bilmodell: BMW M3
- Kontakt:
Sv:Sv:Funderar på en skoda...
Finns skydd att köpa hos dinbil som hindrar vattnet att rinna in......
-
Johansson
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 T
- Kontakt:
Originalhögtalarna kan inte kosta mer än 200 kr tillsammans, så grymt dåligt ljud är det, om man är det minsta intresserad av ljud är det bara att byta ut tyvärr.
Johan
Johan
-
T
- Kontakt:
Rinner in vatten när du öppnar bakluckan? Det är på halvkombin du har det problemet eller? Låter helt klart störande...
-
T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Funderar på en skoda...
Joo, det sägs ju att orginalhögtalarna är kass, men det finns ett paket som säljare kallar "soundpaket" som enligt honom är bättre högtalare, eller har han missförstått det tro..?
Lite jobbigt att dokumentationen är lite halvkass på octavia, exempelvis så står det på en del ställen att acc. 0-100 är 8,4s för 4x4, på andra ställen står det 9,3... finns fler sånna exempel. (bensintankens storlek etc...)
Tacksam för mera tips och svar! :)
Lite jobbigt att dokumentationen är lite halvkass på octavia, exempelvis så står det på en del ställen att acc. 0-100 är 8,4s för 4x4, på andra ställen står det 9,3... finns fler sånna exempel. (bensintankens storlek etc...)
Tacksam för mera tips och svar! :)
-
Johansson
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på en skoda...
Jag tror att jag har det så kallade ljudpaketet med 8 högtalare som det står i informationen angående elegancepaketet och det är inte mkt att hänga i granen kan jag säga!
-
T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på en skoda...
Frågan är bara om det är det som kallas "Soundpaket"... OK, jag är tjatig, jag vet... :)
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på en skoda...
om man inte är kräsen så funkar original ljudet relativt bra om man endast lägger till en liten baslåda i skuffen.
-
PTR
- Bilmodell: BMW 318i
- Kontakt:
Sv:Funderar på en skoda...
Gällande din andra fråga - strul:
De fel som Octavian har haft finns väl beskriva på detta och andra Skodaforum. Vad jag vet så har flertalet lösts under åren och en nyare bil bör inte generera några problem. Visst finns det måndagsexemplar som för alla bilar, men ser man till undersökningar så klarar sig bilen bra.
Jag har för tillfället en riktigt tidig -98 som andrabil och den har flera av de klassiska felen; larmstrul, vattenläckage i dörrar etc. Men även dessa har varit lätt avhjälpta med alla tips på Skodaklubben och andra forum. I grunden är det en vettigt konstruerad bil med lite strul.
Det är i alla fall min erfarenhet och den bild jag har fått av att läsa biltidningar.
Vad säger ni andra?
De fel som Octavian har haft finns väl beskriva på detta och andra Skodaforum. Vad jag vet så har flertalet lösts under åren och en nyare bil bör inte generera några problem. Visst finns det måndagsexemplar som för alla bilar, men ser man till undersökningar så klarar sig bilen bra.
Jag har för tillfället en riktigt tidig -98 som andrabil och den har flera av de klassiska felen; larmstrul, vattenläckage i dörrar etc. Men även dessa har varit lätt avhjälpta med alla tips på Skodaklubben och andra forum. I grunden är det en vettigt konstruerad bil med lite strul.
Det är i alla fall min erfarenhet och den bild jag har fått av att läsa biltidningar.
Vad säger ni andra?
-
T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Funderar på en skoda...
En baslåda i skuffen låter ju vettigt, men är det svårt att koppla in en sån? Antar att stereon inte har någon utgång och att det inte finns några kablar dragna för det...
Har läst en del tidigare om högtalarbyten och sånt, men jag är inte så insatt... svårt när man inte sett bilen "i detalj". Det är inte som på ex.vis volvo att det är en massa separata slutsteg etc. ?
Går det att bara rycka ur de gamla högtalarna och plocka i några nya/bättre? (det går inte på vissa volvo pga. separat förstärkare och tjafs...)
Tacksam för alla tips och erfarenheter som ni delar med er av... ska jag hinna få nån Octavia Kombi innan de går ur produktion så får jag ju handla snart... :) (Vill inte ha Drive/Collection)
Har läst en del tidigare om högtalarbyten och sånt, men jag är inte så insatt... svårt när man inte sett bilen "i detalj". Det är inte som på ex.vis volvo att det är en massa separata slutsteg etc. ?
Går det att bara rycka ur de gamla högtalarna och plocka i några nya/bättre? (det går inte på vissa volvo pga. separat förstärkare och tjafs...)
Tacksam för alla tips och erfarenheter som ni delar med er av... ska jag hinna få nån Octavia Kombi innan de går ur produktion så får jag ju handla snart... :) (Vill inte ha Drive/Collection)