Longlife service?
-
RS-Tobbebobbe
Longlife service?
Hur var det nu. Är det longlife intervaller ala 3000 mil el 2år på nya Octavia med? Samtliga motorer utan Diesel.
Mvh Tobias
Mvh Tobias
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Longlife service?
Jepp!!!! som jag har förståt det!!!!
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Longlife service?
Okej, anledningen till varför jag frågar var lite för att jag var nyfiken på om även den gamla MPI motorn hade det. Skoda har ju en kampanj nu på lagerbilar där man få kombi för samma pris som för kombisedan. Kruxet är att det bara är MPI motorn men i övrigt elegancepaket o.s.v
Provkörde en MPI igår och den kändes piggare än en FSI 1.6 och hade tystare gång. Nackdelen är ju då att det bara är 102 kusar och gammal motor med blott 8-vent :-)
Provkörde en MPI igår och den kändes piggare än en FSI 1.6 och hade tystare gång. Nackdelen är ju då att det bara är 102 kusar och gammal motor med blott 8-vent :-)
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Skillnaden i bränsleförbrukning är stor mellan motorerna. FSI.n är mycket snålare.
Kent
Kent
-
Raffe
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Det är en evig skröna att antalet ventiler skulle ha märkbar betydelse för motorns kvalité. VW-motorn på 102 hk är säkerligen en av de bästa standardmotorer som tillverkats. Känns väl så pigg, som många andra på 110-120 hk. Apropå Longlife: På en del marknader ligger intervallet på upp till 4.800 mil!
-
Raffe
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Longlife service?
Glömde: FSI mycket snålare? 2dl skulle jag kalla mycket. Några cl kallar jag lite. Dra från det kostnaden för 98-oktan. Så blir skillnaden minimal. (Sen vet jag visserligen inte hur praktiken stämmer mot deklarerade värden. Min MPI stämmer hyfsat. Drar lite mer än uppgivet.) Om nya utsläppsbaserade skatteförslaget går igenom oförändrat, blir FSI ngt billigare i skatt. 170 kr? Själv är jag tills vidare något skeptiskt till FSI, efter dåliga erfarenheter med GDI. Bränsledeklaration var rena glädjesiffror, utan kontakt med verkligheten. Och motorn sotade igen.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Ja, Mitsubishis GDI går inte att köra enl. specifikationerna. Hade Galant GDI själv innan jag bytte till Octavia RS, som är både snålare, billigare försäkrad och snabbare! Den går dessutom väldigt nära angiven förbrukning (8,1 mot spec 7,9l/100km).
Vad jag läst så är FSI:n klart bättre än GDI:n. Bättre gång och hyffsad förbrukning.
Vad jag läst så är FSI:n klart bättre än GDI:n. Bättre gång och hyffsad förbrukning.
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Longlife service?
Min 1.6 FSI har snart rullat 900 mil och jag är förbluffad att jag kan köra så billigt, men jag kör som en kärring.
Kent
Kent
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Jag kör rakt igenom Malmö med gles trafik och då tar den 0.67 i snitt på 7 km. 90km/h tar den 0.5 vid normal körning. Ganska snålt tycker jag.
Kent
Kent
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Det är bra Kent. När jag kör E6:an mellan Halmstad och Göteborg i min egen "kärringfart" 110 så drar min RS 0.64. vilket jag tycker är helt okej. Jag är dock inte så känslig när det gäller bensinåtgången då jag bara har 6km till jobbet och tankar lite styvt 1 gång i månaden.
I körbarhet tror jag det är dött lopp mellan MPI och FSI, däremot kan det väga över att det är lite modernare teknik och är lite renare mot naturen. Det jag tycker är dåligt av Skoda är att optimera FSI motorn för 98 oktan, då detta visserligen inte skiljer så mycket i pris i slutändan :-) Men det rimmar dåligt i dessa tider när dom flesta andra fabrikanter optimerar mot 95 oktan eller ännu sämre :-)
I körbarhet tror jag det är dött lopp mellan MPI och FSI, däremot kan det väga över att det är lite modernare teknik och är lite renare mot naturen. Det jag tycker är dåligt av Skoda är att optimera FSI motorn för 98 oktan, då detta visserligen inte skiljer så mycket i pris i slutändan :-) Men det rimmar dåligt i dessa tider när dom flesta andra fabrikanter optimerar mot 95 oktan eller ännu sämre :-)
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Håller med om att det är dåligt när det gäller oktantalet. Man kan ju köra på 95 men jag märker viss försämring då och jag tankar inte heller så mycket så det blir 98. Funderar på att testa med Shells "supersoppa" för att se om det blir bättre men enligt min skodahandlare skall jag köra på 98. Han tycker det är löjligt med 99 till den motorn och jag håller med. Skall dock testa 3-4 tankar på raken för att se om det blir nån större förändring.
Kent
Kent
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Kör man så lite som jag gör kan man lika gärna lägga i 98 oktan. Håller på att förhandla lite med min lokala handlare om en en sådan som du har fast kombi och väger då mellan MPI och FSI väger över mot FSI utan tvekan, enda extra blir Audienceradion och fast dragkrok samt mörka inredningen och Elegance paketet.
Förresten, tar det lika lång tid att få upp kupévärmen som i gamla octavia?
Förresten, tar det lika lång tid att få upp kupévärmen som i gamla octavia?
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Jag har ingen aning för jag har inte haft nån annan Octavia men i min kommer värmen efter nån km vid 3-4 minus. Nu har jag varmgarage och vintern i Malmö har inte varit extremt kall.
Inte många hästar i FSI 1.6an men de räcker för mig. Min totala kostnad för bilen är ca 4000.-/mån.
Inte många hästar i FSI 1.6an men de räcker för mig. Min totala kostnad för bilen är ca 4000.-/mån.
-
bjernler
- Bilmodell: Octavia 1.6 Elegance Greenline
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Jag har en mpi och det är long-life på den.
Har kört 1600 pendlermil (kristianstad-malmö) i den sedan början på December och jag fegar inte på gasen. Trots detta snittar förbrukningen på 0,69 enligt maxidot. Fegar jag och håller 110 på motorväg, 90 på 90 och 70 på 70 så har jag varit nere på 0,59 som lägst, dock rörde jag knappt gas eller broms (ökade och minskade farten med farthållaren). Detta med Dubbdäck runtom :-D
Längtar tills sommardäcken kommer på!
Har kört 1600 pendlermil (kristianstad-malmö) i den sedan början på December och jag fegar inte på gasen. Trots detta snittar förbrukningen på 0,69 enligt maxidot. Fegar jag och håller 110 på motorväg, 90 på 90 och 70 på 70 så har jag varit nere på 0,59 som lägst, dock rörde jag knappt gas eller broms (ökade och minskade farten med farthållaren). Detta med Dubbdäck runtom :-D
Längtar tills sommardäcken kommer på!
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Det låter ju betryggande att höra.. Skall hämta ut min om någon vecka eller två och det skall bli roligt.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
Longlife på dom flesta av nya bilar i dag, dock sällan man uppnår den aktuella miltal osv, kodat om min till 1500mil/1 år allt för slippa piss oljan som longlift innebär framför allt Helix ultra X. när det gäller soppa så rekomenderas 98 oktan för alla nyare bilar, effektivare insprutning och teknik så krävs ofta högre oktan och br- kvalite, själva Fsi tekninken är väl stort sett slopad då det inte fungerat som tänkt, höll la samma klass som mitsu GDI, krävs 100% kontrollerad körning för att själva tekninken skulle fungera och arbeta i skikt, tekninken finns men är bortprogrammerad på många eller gjorts i efterhand
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Longlife service?
1.8 T motorn gillar jag. Och VTEC hos Honda :-) Båda har funnits med sedan 90-talet Haha