Låg temp TDI

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
Cray
Bilmodell: Octavia II
Kontakt:

Låg temp TDI

Inlägg av Cray »

Hej alla skoda glada.....
har en Tdi 2,0 DSG.

Och har problem med att få upp motortempen till 90 grader.
Tar ca 2.5 mil vid -2 grader och landsvägkörning.
Vid -15 grader tar det ca 5 mil innan motortempen är 90 grader....

Har pratat med min säljare de har haft inne bilen två svängar och inte kunnat gjort nått resultat.. Börjar bli smått iriterad nu. Bilen drar ju mera soppa som tacken till den låga tempen.!!! ;(

Är det någon som har hört eller märkt detta problem med värmen på en TDI 2,0

/Andreas
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Låg temp TDI

Inlägg av The Weasel »

Hej!!!

Jag kör också en 2,0 TDI sedan knappt två månader tillbaka.

Har också lagt märke till att motortempen vid några minusgrader och vid lite kortare körsträckor (runt 1-1,5 mil) inte går upp till 90 grader. Den brukar hålla sig kring 70 grader....

Anledningen misstänker jag beror på att motorn är så pass bränsleeffektiv så att den p.g.a det har "svårt" att komma upp i "normal" arbetstemp vid minusgrader och kortare körsträckor. Vet att mordena dieselmotorer har "problem" med att producera överskottsvärme....

Däremot så kommer värmen i kupén väldigt fort, trots "kall" motor.
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Tobbe80 »

stämmer att nya dieslarna är FÖR effektiva, dom klara inte att hålla tempen vid tex kallare väder, dock så e det mest i våra delar (sverige) som dessa fel verka finnas, installera en EB som komplettering är inte fel, men kosta tyvärr =/
gorand
Bilmodell: Peugeot 307 XS 2.0 -> Skoda Octavia Elegance 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av gorand »

Det verkar vara ett genomgående problem med för FSI- och TDI-motorerna i Octavia II.

Jag har haft min Octavia II 2.0 FSI på verkstaden två gånger för kontroll/åtgärd men utan något resultat. Jag antar att det är ett problem som tar dem ett tag att reda ut eller att få gehör för ifrån Skoda/VAG-organisationen, om det nu går.

Jag kör ca 4 mil enkel resa till jobbet varje morgon. Kör jag lagligt och till största delen på 6:ans växel vid -4 grader så drar bilen ca 0,62 l/mil men temperaturenmätaren når då inte 90 grader på 3 mil.

Kör jag istället lagligt men på 5:ans växel till dess att temperaturenmätaren nått 90 grader drar bilen ca 0.72 l/mil och det tar ca 1.5 mil.
Micke66
Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Micke66 »

Vilket då innebär att det inte spelar så stor roll vad tempen står på.....Bara det inte är för högt ??!!
Cray
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Cray »

Enligt uppgitft ska den dra ca 0,51 landsväg o min drar ca 0,69 landsväg.. Antar att detta beror på den låga motortempen? ?eller?
redshift
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av redshift »

Att dieseln ligger så lågt i temp beror på den höga verkningsgrad som en dieselmotor har jämfört med en bensinare. Att det blir så hög verkningsgrad beror mycket på den höga kompressionen. Det blir alltså inte så mycket värme kvar utan det mesta förbränns.

Att det blir varmt i kupèn beror på ett separat vattensystem som värms upp för att få värme i kupén (ungefär som ett separat expansionskärl).

Min 2,0 Tdi drar vid jämn och fin körning ca 0,5 och vid blandad ca 0,67. Nu har jag i och för sig en trimbox som har sänkt förbrukningen (för övrigt är boxen till salu). Som bäst har jag kört den på 0,48 vid långkörning.

Jan
Cray
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Cray »

Hej jan...
När det är ca 16 minus blir min inte mera än 75 grader mhur är din vid minus 16?
Vad ska du ha för boxen o passar den även till DSG-lådan?
Varför ska du sälja boxen?
/Andreas
redshift
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av redshift »

Jag vet faktiskt inte hur tempen är vid såpass låga temperaturer men jag kan kolla om temperaturen sjunker igen.

Boxen ger ca 165 hk och 370 Nm så det ska inte vara några problem med DSG lådan. Anledningen till att jag sks sälja är att det finns chip eller boxar som ger mer. Mycket vill ju ha mer! Annars är jag nöjd med boxen, det blir en rejäl skillnad mot original och bättre bränsleekonomi (det är ju en digitalbox). Jag har begärt 3000 kr men släpper den för 2700 kr vid snabb affär. Den får gärna testas och lämnas tillbaka om inte den motsvarar förväntningarna.

Jan
Pålle
Bilmodell: Golf V 2,0 TDI DSG
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Pålle »

OBS! Kanske offtopic, men det är inte samma chip till DSG som till manuell. DSG ska vara begränsad till 360Nm.

TDI tar helt klart längre tid att värma upp. Jag kör iofs. mest i stan, men märker av det även där. Förvånande dock att de inte kan erbjuda någon typ av kylarskydd. Jag hade fixat ett själv om jag sett det som ett stort problem. Jag sätter bilens livslängd framför min egen stolthet gentemot ansvartagande av tillverkaren...

Mvh, Joakim
UR-QUL
Bilmodell: skoda RS(tjejens)/TDI DSG
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av UR-QUL »

montera motorvärmare så är väl problemet löst, om ni nu inte bor i lägenhet förstås.
MVH Narin
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av The Weasel »

Har motorvämare på min och kan säga att den inte hjälper så mycket, speciellt inte när temperaturen kryper under -10 grader.

Provat att ha den på i flera timmar under natten utan någon märkbar skillnad.

Kan ju förstås bero på att värmaren sitter monterad på oljetråget så det enda den värmer upp något är väl isf oljan.
thomashedren
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av thomashedren »

Har följt denna tråd med intresse eftersom jag beställt en 1,9 tdi. Verkar som om problemet är större med 2,0 tdi och fsi-motorerna, eller är det bara en slump att det är dessa motoralternativ som nämns här?
Micke66
Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Micke66 »

Känns som att man nästa vinter får återgå till det gamla "kartongbit framför kylaren" tricket, trodde att jag jag använt det för sista gången i slutet av 80-talet :-)
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av Furby »

Standard med webasto i denna Citroën med HDI.

http://www.citroen.se/configurador/configurador/images/1CX3/Tekniska_Fakta.pdf
RS-Tobbebobbe

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Kanske lite off-topic

Det är väl bara på Saab och Volvo det är bra ställt med kupévärmen?! Jag har haft ett 15 tal olika bilar allt från Bubblor och Daf till Ford Taunus 17m och Honda Civic och lika förbaskat har det varit bäst värme i den Volvo 240GL från 1986 som jag hade i mitten av 90-talet.

I min RS är det urusel värme, utblåset på framrutan tar evigheter att få isfri vintertid, man får skrapa även på insidan :-D elvärmen på bakrutan är däremot bland det bästa jag haft!
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Låg temp TDI

Inlägg av juanito »

USA-bilarna från före -76 har en djävulsk värme!
makkan
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Inlägg av makkan »

Hej

Har en 1,9 TDI
Jag har med märkt att nu på vintern, så brukar den lång tid på att komma upp i arbetstemperatur.
Har bara en kort väg till jobb och den går alldrig öcer 50 grader på den turen.
Men även om den är kall, så dricker den inte lika mycket som min Volvo V70 gjorde på samma stäcka.
Men när den är varm och jag kör långa lungna mil, så dricker den 0,42 / mil.

Är strålande nöjde med min bil efter ca 3 veckor.

Makkan
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Inlägg av Furby »

Kollade min Fabia RS med 1.9TDI på hemväg. Startade med kall motor vid -5grader och efter ca 8min hade jag normal arbetstemp. Den har alltid kommit upp till normal temp även om det tar längre tid vid kallare väderlek. Däremot tycker jag att den kallnar väldigt fort när man stänger av motorn en stund.
Skriv svar