Leveranstid för reservdel?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
LaKl
Bilmodell: Otavia II
Kontakt:

Leveranstid för reservdel?

Inlägg av LaKl »

I måndags fick jag min nya Octavia 2.0 FSI. Kupefläkten lade av på premiärturen, felet man hittade var ett elektronskt motstånd hade gott sönder. Den finns på huvudlagret i Tyskland men de kan inte säga med säkerhet när de kan få den levererad, ca 1 -2 veckor tror man.

Är det vanligt att det tar så lång tid att få fram reservdelar till skoda?

Lars
willewolf

Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av willewolf »

La den av på premiärturen sa du?!! Jäklar, dom blir bättre o bättre, min skoda höll iaf 25-30mil innan något pajade!!
T08R
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av T08R »

Gissar på att det är samma motstånd som i nya golf, caddy mm. Har själv bytt några stycken och hört ryktas om att det börjat bli ont om dom i tyskland, där av problemet med leveranstiden.

I vanliga fall så ska det ta 3 arbetsdagar när man beställer från tyskland och att beställningen görs innan kl.16 (är iaf så på mitt jobb). Men det händer ju att det tar betydligt längre tid ibland...
LaKl
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av LaKl »

3 dagar är ju rimligt i normalfall. Att vissa komponenter är av dålig kvalité och tar slut på lagret är inte mycket att göra åt.

Tack för ett seriöst svar

Lars
Torbjörn
Bilmodell: Skoda RS Combi Silver
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av Torbjörn »

Det tog mindre än en vecka att få hem grejer från Tyskland till min skoda för några år sedan. Inga problem tycker jag. Men det var ända gången det dröjt, annars är det dagen efter.
LaKl
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av LaKl »

Det elektroniska motståndet kom idag och var monterat 9:45.
En eloge till Autoforum i Malmö :-) (lite tur vid leveransen), jag oroade mig i onödan.

Lars
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av MrC »

När växellådan rasade på min Fabia så skulle det ta 10 veckor att få fram nya sträckbultar från Tyskland. Dessa bultar finns inte att tillgå normalt (vad jag menar är att man kan inte gå till lagret och hämta nya för då fattas det till nån annan bil) utan de skall beställas från fabriken som tillverkar bultarna. Men Autoforum här i Malmö la in det som "kvalitetsavvikelse" i datasystemet så det gick betydligt mycket snabbare då. VW vill väl inte ha den stämpeln på sig så dom snabbade på.
Sen är jag grymt avundsjuk på färgen på din bil. Den Corridaröda är fantastiskt snygg till Oct2. Hade jag sett den innan jag beställde min djuphavsblå så skulle jag beställt den röda.

Kent
LaKl
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Leveranstid för reservdel?

Inlägg av LaKl »

Ja, du gillar Corrida har jag sett i forumet. Jag tror att man oroar sig i onödan för att den röda färgen ska blekna. Enligt ( http://www.sonax.se/handbok14.html ) så är det bara äldre bilar än 96 som inte hade klarlack som hade detta problem, givetvis måste man vaxa. Tidigare hade jag en Bora 00:a med vad jag tror var samma färg som din, i rätt ljus är den näst intill oslagbar :-)

Lars
Skriv svar