Jag gjorde motortvätt
-
cyrre
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Pga utformningen förmodligen för att kyla så suger nya Rs'en in enorma mängder luft och skit genom fronten.
Jag fick en smärre shock när jag öppnade motorhuven idag för att fylla på spolarvätska.
Testade att montera isär insugskanalen som sitter i fronten och fann en massa skit innuti röret som leder luft till luftfiltret. Får kalla kårar bara av tanken på hur mitt luftfilter ser ut.
Nån som meckat bort plastkåpan och kikat på den kan gärna berätta hur ni gjorde.
I min värld är smuts och motorer ingen bra ekvation, jag är ingen putsbög. Måste jag välja mellan ren utanpå och ren i motorutrymmet så kan det bli svårt ;)
Jag fick en smärre shock när jag öppnade motorhuven idag för att fylla på spolarvätska.
Testade att montera isär insugskanalen som sitter i fronten och fann en massa skit innuti röret som leder luft till luftfiltret. Får kalla kårar bara av tanken på hur mitt luftfilter ser ut.
Nån som meckat bort plastkåpan och kikat på den kan gärna berätta hur ni gjorde.
I min värld är smuts och motorer ingen bra ekvation, jag är ingen putsbög. Måste jag välja mellan ren utanpå och ren i motorutrymmet så kan det bli svårt ;)
-
pesv16
- Bilmodell: Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Jag vill höja en varningsflagga angående motortvätt av Octavia 2.0 FSI.
Jag lämnade in min bil till bilvårdsfirman som jag årligen har låtit hantera lackskydd och motortvätt av mina bilar sedan 1998. Dock var det första gången för min Octavia och det blev en dyr historia för bilvårdsfirman. Jag vill dock ge beröm till bilvårdsfirman för hur de hanterade det hela. De höll mig med en mycket underhållande lånebil under hela tiden min bil var på bilvårdsfirman och verkstaden för åtgärd.
Vad hände då? Jo, efter motortvätten började bilen att misstända intermittent på två cylindrar. Efter bortmontering av samtliga tändspolar kunde det snabbt konstateras att det var fukt som kommit ner i samtliga. Efter tork och två dagar på bilvårdsfirman kvarstod problemen med misständningarna. Bilen transporterades då till Skoda-verkstaden där det sedan kunde konstateras att två av tändspolarna tagit skada (hur vet jag inte). Skoda-verkstaden bytte samtliga fyra tändspolar efter samråd med bilvårdsfirman.
Efter bytet av tändspolarna går nu bilen lika bra som före motortvätten och jag hoppas bara att inget annat tagit skada som dyker upp senare. Bilvårdsfirman säger att de nu har gått ut med en varning till sina kedjekollegor runt om i landet och att jag inte ska vara orolig för att lämna min bil för motortvätt hos dem igen.
Slutsats: Om ni ska motortvätta en 2.0 FSI själva, se då till att skydda tändspolarna noga.
Eftersom att bilvårdsfirman tidigare har motortvättat flera Audi:s och VW:s med 2.0 FSI motorn utan problem så undrar jag om det sitter något skydd (kåpa eller liknande?) över tändspolarna i dessa bilar. Är det någon som vet?
Jag lämnade in min bil till bilvårdsfirman som jag årligen har låtit hantera lackskydd och motortvätt av mina bilar sedan 1998. Dock var det första gången för min Octavia och det blev en dyr historia för bilvårdsfirman. Jag vill dock ge beröm till bilvårdsfirman för hur de hanterade det hela. De höll mig med en mycket underhållande lånebil under hela tiden min bil var på bilvårdsfirman och verkstaden för åtgärd.
Vad hände då? Jo, efter motortvätten började bilen att misstända intermittent på två cylindrar. Efter bortmontering av samtliga tändspolar kunde det snabbt konstateras att det var fukt som kommit ner i samtliga. Efter tork och två dagar på bilvårdsfirman kvarstod problemen med misständningarna. Bilen transporterades då till Skoda-verkstaden där det sedan kunde konstateras att två av tändspolarna tagit skada (hur vet jag inte). Skoda-verkstaden bytte samtliga fyra tändspolar efter samråd med bilvårdsfirman.
Efter bytet av tändspolarna går nu bilen lika bra som före motortvätten och jag hoppas bara att inget annat tagit skada som dyker upp senare. Bilvårdsfirman säger att de nu har gått ut med en varning till sina kedjekollegor runt om i landet och att jag inte ska vara orolig för att lämna min bil för motortvätt hos dem igen.
Slutsats: Om ni ska motortvätta en 2.0 FSI själva, se då till att skydda tändspolarna noga.
Eftersom att bilvårdsfirman tidigare har motortvättat flera Audi:s och VW:s med 2.0 FSI motorn utan problem så undrar jag om det sitter något skydd (kåpa eller liknande?) över tändspolarna i dessa bilar. Är det någon som vet?
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Det hela känns väldigt märkligt att 2.0 FSI inte ens verkar klara en ordinär vanlig motortvätt. Är det samma problem med MPI motorn? eller den lilla FSI´n?
-
jimyboy
- Bilmodell: Yeti TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
2.0 FSI motorn har problem med tändspolarna dom är jätte kännsliga.
-
cyrre
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
http://www.autopower.se/gds/bilvard/motortvatt/default.asp
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Äsch... Här kör vi ner i östersjön vid båtslipen! Brukar oftast hitta någon bonus-strömming i motorrummet... :-)
-
pesv16
- Bilmodell: Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Jag talade häromdan med folket på Skoda-verkstaden och det visade sig att min 2.0 FSI var den andra inom loppet av två veckor som de varit tvungna att byta samtliga tändspolar på efter motortvätt.
Jag tänkte idag att försöka att hinna med ett besök hos Audi- och VW-handlaren på orten för att där ta en titt på hur det ser ut under huven på Audi och VW med samma motortyp.
Jag tänkte idag att försöka att hinna med ett besök hos Audi- och VW-handlaren på orten för att där ta en titt på hur det ser ut under huven på Audi och VW med samma motortyp.
-
juanito
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Låter som en bra idé!
-
Benkeboy
- Bilmodell: Skoda Octavia Elegance Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Kan bara instämma i de talare som skrivit här innan:
2.0 FSI motorn har problem med tändspolarna dom är jätte känsliga.
Detta har Skoda själv erkänt när jag var inne med min nya bil.
Jag motortvättade min nya 2.0 FSi motor 1 månad efter nyköpet och 2 st tändspolar gick sönder direkt efter tvätten....
Jag vet inte hur man skall klara sig från att fler tändspolar går sönder.... Hur skall man skydda dem? Någon som har nåt förslag???
För motortvätt måste man göra, speciellt på vintern när all skit kommer in.....
2.0 FSI motorn har problem med tändspolarna dom är jätte känsliga.
Detta har Skoda själv erkänt när jag var inne med min nya bil.
Jag motortvättade min nya 2.0 FSi motor 1 månad efter nyköpet och 2 st tändspolar gick sönder direkt efter tvätten....
Jag vet inte hur man skall klara sig från att fler tändspolar går sönder.... Hur skall man skydda dem? Någon som har nåt förslag???
För motortvätt måste man göra, speciellt på vintern när all skit kommer in.....
-
juanito
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Gamla 60-tals fordarna var hyperkänsliga för fukt i motorrummet. Jag brukade köpa plast-zapon spray och isolera med det. Gav en genomskinlig plastfilm som satt bra.
-
sopelm
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Fick byta 4 tändspolar idag efter motortvätt........gick dock på nybilsgaranti, reparation och bärgning kostade 0:-.....men va faan man måste ju kunna köra en motortvätt utan att vara orolig!!
-
cyrre
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Jag gjorde motortvätt
Heheheh.. Har en polare med en Octavia 2 4x4 som motortvättade och lyckades då kortsluta spolen för burk 1 och trodde att om han körde lite så skulle den torka upp då den bara gick på 3 cylindrar.
Visade sig att han sprängde katten som i sin tur pajjade bakre ljuddämparen pga oförbränd bensin.8(
Skoda tog dock allt på garantin.... 16 000:- dock
Så var försiktig
Visade sig att han sprängde katten som i sin tur pajjade bakre ljuddämparen pga oförbränd bensin.8(
Skoda tog dock allt på garantin.... 16 000:- dock
Så var försiktig
-
cyrre
- Kontakt:
Har hört att professionella firmor använder sig av en speciell blandning när dom motortvättar för att minska risken för kortslutningar. Kommer dock inte ihåg vad det var.....
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Kan vara att dom använder avjoniserat vatten. Leder ingen ström.
-
cyrre
- Kontakt:
Nja, var mer i stil som kemikalier. Nått nafta baserat.
-
juanito
- Kontakt:
Avjoniserat vatten kan också leda viss ström. Spår av salter, mm.
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Vi tillverkar avjoniserat vatten på jobb. Det blir även avkalkat i processen. Det leder ström men i sån liten mängd att det är försumbart.