Hej
Någon med 2.0 TDI DPF som upplevt ryckningar vid låga varv 1500varv?
Kanske beror på fribränningen av filtret?
2.0 TDI som rycker
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
-
emwasp
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 kombi
- Kontakt:
Sv:2.0 TDI som rycker
Hej!
Min rycker (men väldigt lite) vid enstaka tillfälle. Det gäller låglast dvs jag kör med väldigt lite gas ca 70km/h. Vid minsta gaspådrag försvinner det. Det har slagit mig också att det kan vara vid rengöring av DPF för det sker väldigt sällan.
/Anders
Min rycker (men väldigt lite) vid enstaka tillfälle. Det gäller låglast dvs jag kör med väldigt lite gas ca 70km/h. Vid minsta gaspådrag försvinner det. Det har slagit mig också att det kan vara vid rengöring av DPF för det sker väldigt sällan.
/Anders
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:2.0 TDI som rycker
Hittade mer info på ett tyskt forum. Tydligen många som känner av samma ryckningar och det beror på fribränningsprocessen. Är en av anledningarna till att man byter till common-rail nästa år.
-
emwasp
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:2.0 TDI som rycker
Oj! Skall de byta till common rail nästa år? Vad kan jag läsa mer information?
/Anders
/Anders
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:2.0 TDI som rycker
Här t.ex.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=26726
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=26726
-
bassebas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:2.0 TDI som rycker
Nu är kanske inte det så mycket att hetsa upp sig över. Det lär inte bli någon större skillnad på effektuttag och bränsleförbrukning.
Anledningen (om jag förstått saken rätt) är att man numera vill spruta in bränslet i omgångar (för, huvud och efterinjektioner). Detta för att få ner utsläppen och för att kunna bränna rent DPF. Vårt pumpspridar system styrs av kamaxeln och har följdaktligen inte tryck uppbyggt hela tiden. CR som har fullt tryck ut i ledningarna hela tiden har då fördelen att man kan göra efterinsprutning med full tryck.
Anledningen (om jag förstått saken rätt) är att man numera vill spruta in bränslet i omgångar (för, huvud och efterinjektioner). Detta för att få ner utsläppen och för att kunna bränna rent DPF. Vårt pumpspridar system styrs av kamaxeln och har följdaktligen inte tryck uppbyggt hela tiden. CR som har fullt tryck ut i ledningarna hela tiden har då fördelen att man kan göra efterinsprutning med full tryck.