Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Skriv svar
VolvoV8
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av VolvoV8 »

Är det möjligt att regga en Skoda Pickup 1.6 -98 med 1.9D motor?

Passar växellådan rakt över som sitter i till diesel motorn?

Vad säger bilprovningen eftersom bilen är så pass ny? helbilsgodkännandet tänkte jag på...

Vilka bilar sitter 1.9D motorn i förutom skoda pickup och felicia?

MVH/Jon
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av maverick »

Bättre och billigare att byta bil. Visst går det att regga om, men då måste du bygga den exakt enl. fabriksspec, och du lär behöva intyg från Skoda att den är byggd som 1.9D istället. Mycket jobb för något helt onödigt egentligen.
164161413
Kontakt:

Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av 164161413 »

Det jag kan svara på är: Att den inte är helbilsgodkänd.
Pga av att det är en lastbil.
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av VolvoV8 »

Har köpt en skoda pickup med rasad motor för 5000kr, ganska fin för övrigt och då tänkte jag kasta i en diesel motor som gör av med ungefär hälften av soppa kostnaden som en bensinare gör... ska jag sedan sälja den så får man ju mycket mer för en diesel pickup än en bensinare... så i mitt fall blir det nog en bra affär att slänga i en diesel motor!:)

tack för svaren! ska nog ringa o höra med sbp imorron om vad som behövs göras!

MVH/Jon
Lorin
Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av Lorin »

Skriv gärna vad dom sa!
Jag tycket nog personligen att du ska lägga i en original motor i den.
Vill du sedan ha en diesel så sälj bensinaren och köp en diesel.
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av VolvoV8 »

[quote]Skriv gärna vad dom sa!
Jag tycket nog personligen att du ska lägga i en original motor i den.
Vill du sedan ha en diesel så sälj bensinaren och köp en diesel.[/quote]

Verkar som att ni är lite för meck-rädda här?:) Det e ju inget ovanligt att folk reggar om till diesel på alla möjliga bilar... så det är ju självklart att man tjänar på det... Jag kan ju inte tänka mig att det skiljer på några stora grejor på bensin versionen och diesel versionen... så ett motorbyte borde ju gå som en dans om bara växellådan passar... kanske är anorlunda utväxling? tja en pickis i samma skick som den jag har kanske är värd 15papp med bensin motor och lätt 5000-7000kr mer om det är en diesel! 1.6:an går ju inte billigt direkt om man jämför med 1.9D(har haft båda versionerna själv) så tjänar man 5kronor milen så är det ju en bra affär... plus att jag tycker det verkar som att det är lättare att hitta en 1.9D motor begagnad än en 1.6:a....

Så det enda problemet för mig är ju vad SBP säger... har inte hunnit prata med dom än men ska ringa o höra! medelar om det när jag pratat med dom!
gramse
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av gramse »

En orginalmotor är nog enklast. En riktig utmaning kan dock vara att få i och igenom den genom besiktningen med en annan tvärställd diesel med lite mer effekt och högre utväxling. Jag tycker att min har lite väl låg utväxling och blir lite ansträngd på motorvägen (1,9D -98), högre utväxling med existerande motor är nog inte heller kul så därav "paketbytet".

Har inte saab en snål och fin tvärställd direktinsprutad peugeot/Cittra/Saab 1,9Tdi på runt 150hk. Only the sky is the limit.

// F
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av VolvoV8 »

[quote]En orginalmotor är nog enklast. En riktig utmaning kan dock vara att få i och igenom den genom besiktningen med en annan tvärställd diesel med lite mer effekt och högre utväxling. Jag tycker att min har lite väl låg utväxling och blir lite ansträngd på motorvägen (1,9D -98), högre utväxling med existerande motor är nog inte heller kul så därav "paketbytet".

Har inte saab en snål och fin tvärställd direktinsprutad peugeot/Cittra/Saab 1,9Tdi på runt 150hk. Only the sky is the limit.

// F[/quote]

Jo visst är det enklast!:) vet ej vridet i diesel eller bensinarn men bensin är väl 75hk när det är 1.6? 1.9D är ju 64hk!

Jo precis det är ju utväxlingen jag oroar mig för! men ingen som verkar veta om det är samma....:(

Golf 3 har ju en 1.9TD på lite mer effekt än 1.9D så den vore ju kalas! exakt samma maskin fasst med turbo så den passar ju rakt i!

MVH/Jon
Lorin
Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av Lorin »

Nja inte rakt i... Golfmotorn lutar bakåt och Skoda/Caddy framåt... Du får byta tråg, svetsa en oljeretur, byta till Skodans vattenpump och bygga ett nytt fäste till det ena örat på den. Du får också gänga upp hålen till skodans motorfästen. Sedan får du bygga om insuget som blir för högt samt bygga en egen "downpipe".
+ lite annat smått och gott...

Växellådorna är samma (samma utväxling) i bensin och diesel Skodor.
VolvoV8
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Regga om 1.6bensin till 1.9 Diesel?

Inlägg av VolvoV8 »

[quote]Nja inte rakt i... Golfmotorn lutar bakåt och Skoda/Caddy framåt... Du får byta tråg, svetsa en oljeretur, byta till Skodans vattenpump och bygga ett nytt fäste till det ena örat på den. Du får också gänga upp hålen till skodans motorfästen. Sedan får du bygga om insuget som blir för högt samt bygga en egen "downpipe".
+ lite annat smått och gott...

Växellådorna är samma (samma utväxling) i bensin och diesel Skodor.[/quote]

Tack! äntligen det svar jag var ute efter!:) snällt att du tog dig tid att skriva lite!

MVH/Jon
Skriv svar