Skriv in er dieselförbrukning
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Skriv in er dieselförbrukning
Jag tycker att min pickup drar för mycket diesel, har tidigare trott att jag vart något slags fel på spåret........har kollat att kam och pump står helt rätt efter tidigare ägares rembyte, trodde sedan att den drog mycket för att den lastkännande ventilen inte släppte tillbaka trycket = anliggande bromsar.
Kör mest till och från jobbet i rask takt (tomt flak) på 70% 70-väg och 30% 90-väg (90 kmh i snitt), tidigare körde jag 75 hk Jetta i 12 år, den drog mellan 0.62 och 0,80, oftast ca 0,72-0,74.
Har även under tiden åkt div Mercedes och en Golf Vr6 syncro, dessa har inte dragit något ohemult mycket på samma körning, vr6:an t.o.m 0,85 som lägst på blandad.
Förra tankningen hade jag kört med "lass" ca 10 mil = 0,75
Förr förra tankningen mest motorväg 110-115 km/h = 0,75
Vintertid aldrig under 0,7 trots flitigt användande av motorvärmare, sommartid mellan 0,65 och 0,70.
Har läst på forum och pratat med diverse folk som sagt 0,60 och ända ner till 0,50.........0,40 jag såg på Blocket förra veckan kan vi nog ändå avfärda ? ;-)
Ni kan väl skriva hur ni kör, om ni har något på flaket och vad bilen snittar för förbrukning, vore även intressant att se vad bensinmotorerna häver i sig.
Kör mest till och från jobbet i rask takt (tomt flak) på 70% 70-väg och 30% 90-väg (90 kmh i snitt), tidigare körde jag 75 hk Jetta i 12 år, den drog mellan 0.62 och 0,80, oftast ca 0,72-0,74.
Har även under tiden åkt div Mercedes och en Golf Vr6 syncro, dessa har inte dragit något ohemult mycket på samma körning, vr6:an t.o.m 0,85 som lägst på blandad.
Förra tankningen hade jag kört med "lass" ca 10 mil = 0,75
Förr förra tankningen mest motorväg 110-115 km/h = 0,75
Vintertid aldrig under 0,7 trots flitigt användande av motorvärmare, sommartid mellan 0,65 och 0,70.
Har läst på forum och pratat med diverse folk som sagt 0,60 och ända ner till 0,50.........0,40 jag såg på Blocket förra veckan kan vi nog ändå avfärda ? ;-)
Ni kan väl skriva hur ni kör, om ni har något på flaket och vad bilen snittar för förbrukning, vore även intressant att se vad bensinmotorerna häver i sig.
-
Gameburg
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
- Kontakt:
Sv:Skriv in er dieselförbrukning
Kör iofs en octavia tdi (90Hk) med s k plug-in box (115Hk), men min förbrukning:
0,52-0,55 (90-130-väg 60%, kö-körning 20%, blandad körning 50-70 väg 20%)
Är ensam i bilen men ganska tung högerfot.
Med stort släp (flyttlass) och landsväg (80-90) drog den ca 0,7 l/mil
Har kommit ner så lågt som 0,37 vid 100% 70-väg och ägg under pedalen ;-)
0,52-0,55 (90-130-väg 60%, kö-körning 20%, blandad körning 50-70 väg 20%)
Är ensam i bilen men ganska tung högerfot.
Med stort släp (flyttlass) och landsväg (80-90) drog den ca 0,7 l/mil
Har kommit ner så lågt som 0,37 vid 100% 70-väg och ägg under pedalen ;-)
-
x6rs
- Bilmodell: caddy
- Kontakt:
funderade också på förbrukningen ett tag, men normalt verkar vara runt 0.6 blandad och närmare 0.7 stadskörning(om man gasar måttligt) , 0.5-0.55 drar min när jag kör långt och håller mig runt 90 km/h men kör man 110-120 så drar den uppemot 0.66-0.7. lasten påverkar väldigt mycket också, när jag kör med crossarna på flaket så tar den säkert en deciliter eller kanske tom 2 mer per mil. så tycker nog inte du ska oroa dig över förbrukningen, det är en gammal motorkonstruktion, dagens dieslar drar mindre med common rail-teknik mm. sätt en plugg i vacumslangen till EGR-ventilen(runda grejen på höger sida av insuget) så blir den lite piggare och verkar som den drar lite mindre oxå:) sätt på vid besiktning
-
magnusjidetorp
- Bilmodell: Skoda PickUp/Jeep cherokee
- Kontakt:
Sv:Sv:Skriv in er dieselförbrukning
Jag 1,9 dieseln i pickupen. Snittar 0,52-0,54.
60 proc motorväg, 35 proc stadstrafik i sthlm, 5 proc landsväg.
Har varit nere på 0,45 en gång, men det var extrem snålkörning. (80 km/h jämn fart)
Mycket last på taket och halv storm i motvind o full gas 0,68. (Tre stegar på taket bl.a. Toppfart 80 i nedförsbackar mellan sthlm o Söderköping)
Har varit nere på 0,45 en gång, men det var extrem snålkörning. (80 km/h jämn fart)
Mycket last på taket och halv storm i motvind o full gas 0,68. (Tre stegar på taket bl.a. Toppfart 80 i nedförsbackar mellan sthlm o Söderköping)
-
Haagbard
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skriv in er dieselförbrukning
[quote]Jag 1,9 dieseln i pickupen. Snittar 0,52-0,54.
Mycket last på taket och halv storm i motvind o full gas 0,68. (Tre stegar på taket bl.a. Toppfart 80 i nedförsbackar mellan sthlm o Söderköping)[/quote]
DET var bra förbrukning det :-O
Om du kör med tre stegar på taket, i motvind och med full gas på samma förbrukning som jag kör till & från jobbet så verkar sannerligen min pickup dra för mycket :-/
Mycket last på taket och halv storm i motvind o full gas 0,68. (Tre stegar på taket bl.a. Toppfart 80 i nedförsbackar mellan sthlm o Söderköping)[/quote]
Om du kör med tre stegar på taket, i motvind och med full gas på samma förbrukning som jag kör till & från jobbet så verkar sannerligen min pickup dra för mycket :-/
-
Gameburg
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skriv in er dieselförbrukning
Farsan hade en 1,9 D förut, den drog ca 0,65-0,7 vid landsvägskörning.
/PG
/PG
-
magnusjidetorp
- Kontakt:
[quote][quote]Jag 1,9 dieseln i pickupen. Snittar 0,52-0,54.
Om du kör med tre stegar på taket, i motvind och med full gas på samma förbrukning som jag kör till & från jobbet så verkar sannerligen min pickup dra för mycket :-/[/quote]
Eeeh, jag har för klumpiga och snabba fingrar. 0,78 stämmer nog bättre med stegar o motvibd. (där missade jag igen, fins det större tangentbord?)
Om du kör med tre stegar på taket, i motvind och med full gas på samma förbrukning som jag kör till & från jobbet så verkar sannerligen min pickup dra för mycket :-/[/quote]
Eeeh, jag har för klumpiga och snabba fingrar. 0,78 stämmer nog bättre med stegar o motvibd. (där missade jag igen, fins det större tangentbord?)
-
Haagbard
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skriv in er dieselförbrukning
[quote] Eeeh, jag har för klumpiga och snabba fingrar. 0,78 stämmer nog bättre med stegar o motvibd. (där missade jag igen, fins det större tangentbord?)[/quote]
Ja det finns hjälp: http://www.icap.nu/produkt.aspx?mny=03&gid=14&pid=211
Men även dina siffror utan stegtransport var ju riktigt bra........för det var väl rättskrivet ? ;-)
Ja det finns hjälp: http://www.icap.nu/produkt.aspx?mny=03&gid=14&pid=211
Men även dina siffror utan stegtransport var ju riktigt bra........för det var väl rättskrivet ? ;-)
-
apa
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
min drar åxo mycket 0,7-0,9 liter milen
-
Lorin
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
- Kontakt:
Min drar oxå en del... ca 0,9
-
Mäster
- Bilmodell: Skoda pick up 1,9 D , Octavia RS ll
- Kontakt:
Min pickis suger i sig 0,44-0,47 när jag piper iväg till jobbet (ca.80-85 km/tim) men sätt på en kåpa eller ett kapell så ska du se att
förb. minskar rejält det gjode min,( det blir mindre lutfmotstånd )med öppet flak blir det rena bromsklossen.
Tjena
förb. minskar rejält det gjode min,( det blir mindre lutfmotstånd )med öppet flak blir det rena bromsklossen.
Tjena
-
krusse
- Bilmodell: Skoda pickup 1,9 D
- Kontakt:
Min pickup drar 0,65 milen olastad med kåpa, 20% stadstrafik 80% landsväg. Brukar köra på ettan sen hoppa till trean och sen femman. Vet inte om det är bra, ska testa att sota ur den denna gången och se vad det gör på soppa-förbrukningen. I 50 km/h går det kanon att köra på femman, men om den dricker mer eller mindre då vet jag inte...
Tips emottages!!
Tips emottages!!
-
Mad_Suomi
- Bilmodell: Audi A6 quattro
- Kontakt:
Skoda Superb 2,0tdi pd -06
Lång körning med mycket packming, vinterdäck 0,54L/mil
Nu sist 95% stadskörning 0,86L/mil mycket kallstarter!!!!
För er som ville veta
Helt okej tycker jag....
//MAD
Lång körning med mycket packming, vinterdäck 0,54L/mil
Nu sist 95% stadskörning 0,86L/mil mycket kallstarter!!!!
För er som ville veta
Helt okej tycker jag....
//MAD
-
magnusjidetorp
- Kontakt:
Det tangentbordet skulle man ha. Jodå, övriga siffror stämmer, men håll er under 100 km/h.
-
magnusjidetorp
- Kontakt:
Hmmm, det blev visst tbp innlöff. Beror nog på irischj coffen som står här bredvid.
-
johanaberg
- Bilmodell: Octavia Combi Ambiente
- Kontakt:
Min Octavia (ALH) drar 4,75L/100km enligt två års kördagbok. Helt ok, dock aningen ökad förbrukning efter MAF-byte.
-
Haagbard
- Kontakt:
Någon med bensindriven pickup som har några siffror att dela med sig av ? (uppge vilken motor i.s.f)
-
Haagbard
- Kontakt:
[quote]men håll er under 100 km/h.[/quote]
Ja det verkar vara en magisk gräns, nu höll jag mig under 100 en tank och då hamnade jag på 0,68 trots 8 mil med kärra.
Ingen som har några förbrukningssiffror för pickup med bensinmotor att rapportera ?
Ja det verkar vara en magisk gräns, nu höll jag mig under 100 en tank och då hamnade jag på 0,68 trots 8 mil med kärra.
Ingen som har några förbrukningssiffror för pickup med bensinmotor att rapportera ?
-
hengan
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Min pickis 1,9d med kåpa ligger på mellan 0,65-0,80 beror på hur man kör
-
Lonewolf
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
- Kontakt:
Åker en 1.3:a bensinare med kåpa och dubbdäck. Har haft 3mil enkel resa till jobbet nu i ca 2 månader, 2mil krokig och backig och 1 mil motorväg. Då har den dragit ca 0.74-0.76.