Hej
Har haft min Octavia 2 1.6 MPI 2006 sedan några månader och den har rullat 2800 mil.
Sedan några veckor har bromsarna bak börja låta ungefär som att bromsbeläggen höll på att ta slut.
Enligt manualen ska det lysa en lampa på displayen som varnar för detta i god tid, men någon lampa har jag inte sätt.
Ringde Autoforum i Bromma och killen jag pratade med sa att beläggen ska räcka i ca 10 000mil (!).
Hans förslag var några kraftiga inbromsningar. Har dock testst detta men fortfarande låter det när jag bromsar in.
Förslag?
Borde detta gå på nybilsgarantin?
Varför låter bromsarna?
-
jcca
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 MPI
- Kontakt:
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Varför låter bromsarna?
Hur ser bromsarna ut? Rostiga skivor?
Då beror det på att du kört för snällt, och inte använt dem nog.
Inget Skoda-typiskt, utan gäller alla bilar.
Då beror det på att du kört för snällt, och inte använt dem nog.
Inget Skoda-typiskt, utan gäller alla bilar.
-
lillen
- Bilmodell: Skoda octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Varför låter bromsarna?
de sitter garanterat en sten mellan skiva o broms skölden...ta något o tryck på skölden så kommer stenen falla ner på marken....säg till när du kollat...
-
jcca
- Kontakt:
Sv:Sv:Varför låter bromsarna?
Tack för svaren.
Kan förtydliga problemet något:
Skivorna bak börjar få rost, och det är därifrån man hör ett "skrapande ljud" vid inbromsning från låga hastigheter. Det verkar som att de tar ojämt i och med att problemet inte tycks gälla för bromsarna fram.
Visst kör jag mjukt, men sedan jag fick rådet att bromsa in kraftigt några gånger har jag verkligen misshandlat bromsarna i ca en veckas tid, med blygsamma resultat.
Som jag ser det är problemet att bromsarna tar bättre fram än bak.
Kan detta vara ett fabrikationsfel, eller måste man helt enkelt misshandla bromsarna för att undvika detta?
Kan förtydliga problemet något:
Skivorna bak börjar få rost, och det är därifrån man hör ett "skrapande ljud" vid inbromsning från låga hastigheter. Det verkar som att de tar ojämt i och med att problemet inte tycks gälla för bromsarna fram.
Visst kör jag mjukt, men sedan jag fick rådet att bromsa in kraftigt några gånger har jag verkligen misshandlat bromsarna i ca en veckas tid, med blygsamma resultat.
Som jag ser det är problemet att bromsarna tar bättre fram än bak.
Kan detta vara ett fabrikationsfel, eller måste man helt enkelt misshandla bromsarna för att undvika detta?
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Varför låter bromsarna?
Hej!
Nej dina bromsar tar inte sämre bak. De är inställt så. Bromsarna fram tar alltid mera, oavsett bilmärke. Vikten sitter ju fram på bilen, på grund av motorn. Så de e ganska klart att fram måste ju ta mera än bak. Gissar på att fram bromsarna tar cirka 70% och bak %30 vid normal inbromsning. Och vid panik, så 85-90% fram, 60-65 % bak.
Gör som många andra, på rak sträcka. Dra upp handbromsen några klick, och kör cirka en halv kilometer. Speciellt på vintern.
Har gjort på alla mina bilar, de hjälper.
Daniel
Nej dina bromsar tar inte sämre bak. De är inställt så. Bromsarna fram tar alltid mera, oavsett bilmärke. Vikten sitter ju fram på bilen, på grund av motorn. Så de e ganska klart att fram måste ju ta mera än bak. Gissar på att fram bromsarna tar cirka 70% och bak %30 vid normal inbromsning. Och vid panik, så 85-90% fram, 60-65 % bak.
Gör som många andra, på rak sträcka. Dra upp handbromsen några klick, och kör cirka en halv kilometer. Speciellt på vintern.
Har gjort på alla mina bilar, de hjälper.
Daniel
-
jcca
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Varför låter bromsarna?
Klockrent!
Testade handbromstipset i dag, och genast såg det bättre ut!
Stort tack
Testade handbromstipset i dag, och genast såg det bättre ut!
Stort tack