Diesel väss?
-
Patrik Engström
Diesel väss?
Tjo finns det någon som vet något om nåt trim till 1,9 dieseln
-
Patrik Gamberg
Sv:Diesel väss?
Kör med KCR plug-in box sedan drygt en månad tillbaka i min skoda octavia TDI och är mycket nöjd. Boxen ger +25 Hk och +65 Nm.
Det blev stor skillnad mot tidigare, däremot funkar färddatorn (bränsleförbrukningen) som den ska längre då den visar ca 1dl/mil för lite, detta pga att man påverkar signalerna till dieselpumpen.
Jag har inte upplevt ngn direkt bränslebesparing, men å andra sidan har det blivit roligare att gasa ;-)
Den är lätt att installera (tog ca 25min).
Det blev stor skillnad mot tidigare, däremot funkar färddatorn (bränsleförbrukningen) som den ska längre då den visar ca 1dl/mil för lite, detta pga att man påverkar signalerna till dieselpumpen.
Jag har inte upplevt ngn direkt bränslebesparing, men å andra sidan har det blivit roligare att gasa ;-)
Den är lätt att installera (tog ca 25min).
-
Patrik Gamberg
Sv:Sv:Diesel väss?
Såg efteråt att du hade en pickis. Jag förmodar att du då har 1,9D eller 1,9TD. Då funkar nog dessvärre inte plug-inboxarna till din bil.
Men det finns en hel del andra bra dieseltrimmare runt om i landet. Ett sätt är ju att skruva upp dieselpump och turbo tryck ngt, men överlåt det till dom som kan så det inte händer ngt tråkigt.
Mvh
Patrik
Men det finns en hel del andra bra dieseltrimmare runt om i landet. Ett sätt är ju att skruva upp dieselpump och turbo tryck ngt, men överlåt det till dom som kan så det inte händer ngt tråkigt.
Mvh
Patrik
-
Patrik Engström
Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
Kul att ni svarar! Dessvärre så finns det ingen turbo i de här bilarna.
Det är VAG's 1,9diesel med gammal teknik, jag har funderat på turbo men jag vet inte vad pumpen har för kapacitet, och inte hur jag ska kunna styra den vid tryck.
Tacksam för flera svar i detta ämne och kanske nåt tips till en bra länk med pump info.
Det är VAG's 1,9diesel med gammal teknik, jag har funderat på turbo men jag vet inte vad pumpen har för kapacitet, och inte hur jag ska kunna styra den vid tryck.
Tacksam för flera svar i detta ämne och kanske nåt tips till en bra länk med pump info.
-
Jimmy Staff
Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
Är det LMM (Luft Masse Mätare) eller MAS-mätare på den?
Soppa pumpen ska nog klara en del HK till.. du kan behöva byta till större spridare?
Vad e det för kompression på den? Diesel bilar har ofta en högre kompression något som inte är så bra vid turbobygge...
Soppa pumpen ska nog klara en del HK till.. du kan behöva byta till större spridare?
Vad e det för kompression på den? Diesel bilar har ofta en högre kompression något som inte är så bra vid turbobygge...
-
Patrik Engström
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
Bilen är en skoda Felicia pickup 1,9D Dvs, inget elektroniskt sprut
över huvud taget. Det är en mekanisk pump som drivs av
kam-remmen, det fins centrifugal reglering samt några skumma ventiler på pumpens sidor.
Alltså: varken map eller mas edyl. Motorn kommer från VAG, och är
på (suck) 64hk men 124nm i vrid, knappast nåt fortåka alltså.
ps årsmod 99 med 25453mil på mätarn.
kam-remmen, det fins centrifugal reglering samt några skumma ventiler på pumpens sidor.
ps årsmod 99 med 25453mil på mätarn.
-
Jimmy Staff
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
ajaj.. ja då är det inte lätt... lustgas?
-
Patrik Engström
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
Det skulle kunna vara en lösning, men den är ju som ni vet inte långvarig.
Förresten har du sett det programerbara systemet som säljs?
Du kan ha en liten Palm i handsfacket och med den ställa hur många hästar och på vilket sätt.
Förresten har du sett det programerbara systemet som säljs?
Du kan ha en liten Palm i handsfacket och med den ställa hur många hästar och på vilket sätt.
-
skodaPG
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
Hej!
Jag har 220hk i min diesel skoda. Det är visserligen inte jag som byggt motorn men jag kanske kan svara på något. Om du är insatt så kanske du förstår vilken bil det är. Den har åkt på bilsportsträffar 0-402m på 13.96sek.
Jag har 220hk i min diesel skoda. Det är visserligen inte jag som byggt motorn men jag kanske kan svara på något. Om du är insatt så kanske du förstår vilken bil det är. Den har åkt på bilsportsträffar 0-402m på 13.96sek.
-
kjell62
- Bilmodell: Skoda picis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
[quote]Bilen är en skoda Felicia pickup 1,9D Dvs, inget elektroniskt sprut
ps årsmod 99 med 25453mil på mätarn.[/quote]
Hej
Prova att plugga vacum slangen till EGR ventilen
så får du några hästar till
+ renare insugnings rör
Ps sätt tillbaka den till besiktningen
mvh Kjell
ps årsmod 99 med 25453mil på mätarn.[/quote]
Hej
Prova att plugga vacum slangen till EGR ventilen
så får du några hästar till
+ renare insugnings rör
Ps sätt tillbaka den till besiktningen
mvh Kjell
-
x6rs
- Bilmodell: caddy
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
ok, vart sittter egr ventilen? är inte det något slags återledande system från avgaserna? ska kolla på min, hittar den säkert:) gör det stor skillnad? bränsleförbrukningen ?
-
kjell62
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
[quote]ok, vart sittter egr ventilen? är inte det något slags återledande system från avgaserna? ska kolla på min, hittar den säkert:) gör det stor skillnad? bränsleförbrukningen ?[/quote]
Den sitter till höger om toppen & bakåt
mvh Kjell
Den sitter till höger om toppen & bakåt
mvh Kjell
-
x6rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
ok, hittade och pluggade, den går ju mycket bättre känns det som ,men det kanske är 50% inbillning:P känns som den har bättre vrid nu, men förstår inte riktigt varför, ventilen ska ju bara öppna när man släpper gasen och leda tillbaka avgaserna, det borde ju bara göra skillnad om man släpper gasen och sen trycker på igen, men känns som det blev bättre överlag... vet du varför det funkar??
-
kjell62
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
[quote]ok, hittade och pluggade, den går ju mycket bättre känns det som ,men det kanske är 50% inbillning:P känns som den har bättre vrid nu, men förstår inte riktigt varför, ventilen ska ju bara öppna när man släpper gasen och leda tillbaka avgaserna, det borde ju bara göra skillnad om man släpper gasen och sen trycker på igen, men känns som det blev bättre överlag... vet du varför det funkar??[/quote]
ventilen är nog öppen mera än vid bara gassläpp
Motorn får mer syre = mer hästar
Jag kopplade bort egr ventilen på en Michubisi L 200 2,5 TD
Det blev en helt ( ny ) bil = många hästar +
mvh Kjell
ventilen är nog öppen mera än vid bara gassläpp
Motorn får mer syre = mer hästar
Jag kopplade bort egr ventilen på en Michubisi L 200 2,5 TD
Det blev en helt ( ny ) bil = många hästar +
mvh Kjell
-
x6rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
gött att det funkar iallafall:D du har pluggad egr på din oxå då antar jag? känns som den blev lite törstigare, men gasar ju mer nu hehe
åkte med kompisens caddy igår som gått ungefär lika långt osv och visst är det skillnad, men inte nån jätteökning, det som är lättare nu är omkörningarna, han drar lika mycket mellan 90-10 som mellan 120-130 så han orkar ju bättre nu, ger sig inte att dra:)
åkte med kompisens caddy igår som gått ungefär lika långt osv och visst är det skillnad, men inte nån jätteökning, det som är lättare nu är omkörningarna, han drar lika mycket mellan 90-10 som mellan 120-130 så han orkar ju bättre nu, ger sig inte att dra:)
-
kjell62
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
[quote]gött att det funkar iallafall:D du har pluggad egr på din oxå då antar jag? känns som den blev lite törstigare, men gasar ju mer nu hehe
åkte med kompisens caddy igår som gått ungefär lika långt osv och visst är det skillnad, men inte nån jätteökning, det som är lättare nu är omkörningarna, han drar lika mycket mellan 90-10 som mellan 120-130 så han orkar ju bättre nu, ger sig inte att dra:)[/quote]
Den ska dra mindre bränsle utan egr
motorn blir effektivare & du behöver gasa mindre
för att få ut samma effekt
Har inte så stor koll på min vad den drar
Åker alltid runt med ( överlast ) 500 liter diesel och
motor svettsen = ingen racerbil precis
mvh Kjell
åkte med kompisens caddy igår som gått ungefär lika långt osv och visst är det skillnad, men inte nån jätteökning, det som är lättare nu är omkörningarna, han drar lika mycket mellan 90-10 som mellan 120-130 så han orkar ju bättre nu, ger sig inte att dra:)[/quote]
Den ska dra mindre bränsle utan egr
motorn blir effektivare & du behöver gasa mindre
för att få ut samma effekt
Har inte så stor koll på min vad den drar
Åker alltid runt med ( överlast ) 500 liter diesel och
motor svettsen = ingen racerbil precis
mvh Kjell
-
x6rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel väss?
haha nej det förstår jag! tack för tipset!!! mvh richard