Däckdimension
-
Moogle77
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Däckdimension
Hej...igen.. (mycket nu :-)
Nu undrar jag över vilka däckdimensioner man kan använda på en pick-up.
4/100 på fälgen, men vad kan man sätta på utan att det ska gå ut över hastighet, etc..
Jag undrar över 15" & 16"
Vad för dimension är okej 195/60..195/50 ?
Kom med alla som är okej :-)
Nu undrar jag över vilka däckdimensioner man kan använda på en pick-up.
4/100 på fälgen, men vad kan man sätta på utan att det ska gå ut över hastighet, etc..
Jag undrar över 15" & 16"
Vad för dimension är okej 195/60..195/50 ?
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Däckdimension
Ingen?
Jag måste köpa nya däck och fälgar innan 1 maj.
Ska prova och hitta på blocket billigt, men måste ha hjälp med vad som går.
Jag måste köpa nya däck och fälgar innan 1 maj.
Ska prova och hitta på blocket billigt, men måste ha hjälp med vad som går.
-
DP
- Bilmodell: Skoda Pick Up
- Kontakt:
christina in da house:
Själv så tycker jag 17" Bling Bling fälgar på en Skoda Pickis rimmar illa men vi har ju alla olika smak & tur är det....
På min åker jag med Seat Ibiza TDI plåtisar 6x15" och bakdäcken från Smart For Two 175-55-15", diametern är i princip exakt som standard 175-70-13" hjulen. Man måste lägga 10mm distanser bak annars skrapar H-bak i påfyllningen till tanken, visst den blir lite stötigare tilsammans med Cobra sänkfjädrar men inte helt olidlig och har inte haft några problem med at däcken skaver även med en stor MC på flaket. Smart däcken från Bridgestone är av en speciell (och dyr) typ med extralågt rullmotstånd och det kan jag verkligen se på bensinnotan mot på vintern då den rullar på 13" dubbdäck. Sen är det ju här med plåtfälgar V alu, eftersom jag verkligen gillar Salt Flats Looken så åker jag med Moon Discs och har inget behov av glittriga alu fälgar.....
DP says: Stortrivs med min lilla "Shop Hack" och får massor av respons på Hoj & Rod träffar...
Själv så tycker jag 17" Bling Bling fälgar på en Skoda Pickis rimmar illa men vi har ju alla olika smak & tur är det....
På min åker jag med Seat Ibiza TDI plåtisar 6x15" och bakdäcken från Smart For Two 175-55-15", diametern är i princip exakt som standard 175-70-13" hjulen. Man måste lägga 10mm distanser bak annars skrapar H-bak i påfyllningen till tanken, visst den blir lite stötigare tilsammans med Cobra sänkfjädrar men inte helt olidlig och har inte haft några problem med at däcken skaver även med en stor MC på flaket. Smart däcken från Bridgestone är av en speciell (och dyr) typ med extralågt rullmotstånd och det kan jag verkligen se på bensinnotan mot på vintern då den rullar på 13" dubbdäck. Sen är det ju här med plåtfälgar V alu, eftersom jag verkligen gillar Salt Flats Looken så åker jag med Moon Discs och har inget behov av glittriga alu fälgar.....
DP says: Stortrivs med min lilla "Shop Hack" och får massor av respons på Hoj & Rod träffar...
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Däckdimension
Jo du kör lite Clean Old School om man kan säja så..tycker det är tufft :-)
Jag hitta ett beräkningsprogram för däck.
Nu vet jag vad jag kan använda för däck för att inte "forstöra" rullomkretsen..men..
Ni som kör med 195/55/R15, tar däcken i?
(Jag vill inte använda distanser, så svar utan tack :-) )
Jag hitta ett beräkningsprogram för däck.
Nu vet jag vad jag kan använda för däck för att inte "forstöra" rullomkretsen..men..
Ni som kör med 195/55/R15, tar däcken i?
(Jag vill inte använda distanser, så svar utan tack :-) )
-
Thomas33
- Bilmodell: Skoda Felicia och Octavia RS
- Kontakt:
Däck/fälgprogram har systerbilens forum NordicAudi:
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.php&var=
Här är om ET och liknande, som också är viktigt:
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1249/a1249.php&var
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.php&var=
Här är om ET och liknande, som också är viktigt:
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1249/a1249.php&var
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Däckdimension
Okej..Tack.
Har studerat och blivit lite klokare.
Men..Ni alla kör väl inte med 13" på eran pickis?
Om navhål och bultcirkel är samma, men ET är 47 (istället för 45 som skodan använder) Er det okej?
Jag funderar på att köpa 195/55/R15...går det att sätta på?
Det ska inte skilja för mycket i %, men nån av er måste endå åka på samma..eller?
Har studerat och blivit lite klokare.
Men..Ni alla kör väl inte med 13" på eran pickis?
Om navhål och bultcirkel är samma, men ET är 47 (istället för 45 som skodan använder) Er det okej?
Jag funderar på att köpa 195/55/R15...går det att sätta på?
Det ska inte skilja för mycket i %, men nån av er måste endå åka på samma..eller?
-
Thomas33
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Däckdimension
"Om navhål och bultcirkel är samma, men ET är 47 (istället för 45 som skodan använder) Er det okej?"
Du kommer att få fälgen 2mm längre in än tidigare, så det skall inte bli några problem med det.
Du kommer att få fälgen 2mm längre in än tidigare, så det skall inte bli några problem med det.
-
VolvoV8
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
165/70-13 är original dimensionen på skoda pickup!
Ska du åka 15" ska du ha 185/50-15
Ska du åka 16" ska du ha 195/40-16 åker själv (195/45-16 och det går, men är inte helt rätt)
Tyvärr finns ingen rätt dimension att få tag på till 17" fälgar... åkte med 205/40-17 på min diesel och det var ingen höjdare!(10,5cm mer rullomkrets) så den drog mycket mer soppa och var mycket slöare....
Ska du åka 16" ska du ha 195/40-16 åker själv (195/45-16 och det går, men är inte helt rätt)
Tyvärr finns ingen rätt dimension att få tag på till 17" fälgar... åkte med 205/40-17 på min diesel och det var ingen höjdare!(10,5cm mer rullomkrets) så den drog mycket mer soppa och var mycket slöare....
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
här finns en bra sida med uträkning på däckhöjder mm
bara slå in 165/70/13 (orghjul) och prova fram vad som passar.
tänk bara på att om däcken blir för breda,så tar dom i hjulhuset eller stänklapparna när du svänger,ganska trånga hjulhus.
http://web.bitnet.net/av45/hjul.php?wo=185&po=65&do=15&wn=205&pn=50&dn=16
bara slå in 165/70/13 (orghjul) och prova fram vad som passar.
tänk bara på att om däcken blir för breda,så tar dom i hjulhuset eller stänklapparna när du svänger,ganska trånga hjulhus.
http://web.bitnet.net/av45/hjul.php?wo=185&po=65&do=15&wn=205&pn=50&dn=16
-
boston3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
ytterligare en bra sida med däckdimensioner
http://www.geocities.com/bta_tire/omvandling_dimensioner.html
http://www.geocities.com/bta_tire/omvandling_dimensioner.html
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
[quote]
[/quote]
Finns inga däck i den dimensionen...hittar ingen i alla fall.
Nån som kör med 195/50R15 ??
alt. 195/55R15 ?
Om ni kör med 16", vilken dimension på däcken??
[/quote]
alt. 195/55R15 ?
-
Lorin
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
- Kontakt:
Leta på www.DÄCKONLINE.se där finns det 185/55-15. Själv har jag 195/50-15 på VW Golf III Gti original BBS fälgar ET 47 och det går men jag skulle nog behöva lite spacer bak för balansvikten slår mot handbromsvajern.
-
DP
- Kontakt:
moogle77 in da house:
Nån som kör med 195/50R15
Från början hade jag 195-45-15" på mina 6" Seat plåtisar och för det jag använder min "Shop Hack" till, frakta hojar, sopor & annat på flaket och att pendla 3-7mil i taget med tomt flak så drog den lite mycket soppa (1.3L bensinmotor) och det var svårt att få den gå över 120 på motorvägen så eftersom jag är gammal Smart ägare slog jag en signal till våran Bridgestonesäljare och fick loss en uppsättning 175-55-15" Smart baksulor och nu går den jättefint, soppasnål, gör lätt 130 med baklämmen uppe och 150 med den nere och inte lika stötig med sänkfjädrar & gasdämpare som den var med 45-profil så IMHO är Bridgestones eller Contis Smart däck det ultimata däcket på en slöööööööö Skoda Pickis (om man vill åka 15").
DP says: Tycker allt över 16" ser helt fel ut på en Skoda Pickis....
Nån som kör med 195/50R15
Från början hade jag 195-45-15" på mina 6" Seat plåtisar och för det jag använder min "Shop Hack" till, frakta hojar, sopor & annat på flaket och att pendla 3-7mil i taget med tomt flak så drog den lite mycket soppa (1.3L bensinmotor) och det var svårt att få den gå över 120 på motorvägen så eftersom jag är gammal Smart ägare slog jag en signal till våran Bridgestonesäljare och fick loss en uppsättning 175-55-15" Smart baksulor och nu går den jättefint, soppasnål, gör lätt 130 med baklämmen uppe och 150 med den nere och inte lika stötig med sänkfjädrar & gasdämpare som den var med 45-profil så IMHO är Bridgestones eller Contis Smart däck det ultimata däcket på en slöööööööö Skoda Pickis (om man vill åka 15").
DP says: Tycker allt över 16" ser helt fel ut på en Skoda Pickis....
-
boston3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
Hejsan en liten fråga bara om din skoda pickis:Du sa att den törstig på soppa,hur mycket drog den med dom bredare däcken-och don smalare? Är 1.3an soppasnål eller?(står i valet att köpa en 1.9d eller en 1.3)
-
VolvoV8
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
[quote][quote]
[/quote]
alt. 195/55R15 ?
[/quote]
Självklart finns det... frågan är hur mycket man vill betala då det måste beställas... ingen vanlig dimension som däckhandlare har på hyllan direkt!
[/quote]
alt. 195/55R15 ?
[/quote]
Självklart finns det... frågan är hur mycket man vill betala då det måste beställas... ingen vanlig dimension som däckhandlare har på hyllan direkt!
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
Jag ringde SvenskaGummihuset och dom sa så här:
15" så ska jag använda 195/50 och 16" 195/45.
Men DP..du använde 195/50 och du tyckte det tog imot.. har det med fälgen att göra? ET 38.
15" så ska jag använda 195/50 och 16" 195/45.
Men DP..du använde 195/50 och du tyckte det tog imot.. har det med fälgen att göra? ET 38.
-
DP
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
boston3 in da house:
hur mycket drog den med dom bredare däcken-och don smalare? Är 1.3an soppasnål eller?
Jag vet inte exact för min tankmätare funkar inte men de gula varningslampan funkar och på 2-hundringar kommer jag 2-3 dagar till med Smart däcken än med 195'orna, kör ca 6 mil om dagen, vet inte exakt hur mycket längre men jag ser hur jag tankar oftare på vintern än sommaren. Där jag märkte det mest var på hur fort den orkar gå, 195'or är det brutalt seg, vinterdäck ganska seg men med Smart sulorna rullar den på fint 110 blås men näst intill inget gaspådrag.....
Svårt att vara exakt men det känns tydligt hur mycket bättre det går med Smart däcken, mycket mjukare & tystare, rullar fin fint och som sagt känns den lättare på plånboken....
DP says: Förutom rasslet i motorn så gillar jag min 1.3 MpI Eastblock.....
hur mycket drog den med dom bredare däcken-och don smalare? Är 1.3an soppasnål eller?
Jag vet inte exact för min tankmätare funkar inte men de gula varningslampan funkar och på 2-hundringar kommer jag 2-3 dagar till med Smart däcken än med 195'orna, kör ca 6 mil om dagen, vet inte exakt hur mycket längre men jag ser hur jag tankar oftare på vintern än sommaren. Där jag märkte det mest var på hur fort den orkar gå, 195'or är det brutalt seg, vinterdäck ganska seg men med Smart sulorna rullar den på fint 110 blås men näst intill inget gaspådrag.....
Svårt att vara exakt men det känns tydligt hur mycket bättre det går med Smart däcken, mycket mjukare & tystare, rullar fin fint och som sagt känns den lättare på plånboken....
DP says: Förutom rasslet i motorn så gillar jag min 1.3 MpI Eastblock.....
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
[quote]
Men DP..du använde..[/quote]
Menade Lorin.
Men DP..du använde..[/quote]
Menade Lorin.
-
Moogle77
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
Jag kör nu originalt..165/70R13 och när jag kommer i 110 så skakar bilen/ratten så att man törrs inte ge mer.. Har ingen aning varför, däcken ska klara 190.
-
Thomas33
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däckdimension
Obalans i däcken? eller styrstag som är mycket glapp.