Skoda eller Volvo

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
Bunda
Bilmodell: Skoda Combi RS
Kontakt:

Skoda eller Volvo

Inlägg av Bunda »

Well, innan man får huvudet avbitet så får jag väl lov att säga att jag ägt en Fabia RS -04 och för närvarande har en Octavia Kombi RS 03 stående på garageuppfarten ;-)

Vi går nu i tankarna att sälja RSen och skaffa oss en diesel istället pga bränsleekonomin. Ja, vi kör ett par tusen mil per år i och med att sambon är norska och jag pendlar till jobbet.

Går nu och funderar på om man ska slå till på en V70 2.4D/D5 årsmodell 06 eller om man ska kika på Skodas sortiment på kombidieslar. Har i dagsläget extremt dålig koll men har förstått att det finns en 140 hästars diesel som folk pratar rätt gott om.

Vad är det då jag funderar på och som jag skulle vilja ha lite synpunkter på? Jo:

- Utrymme för två st bakåtvända barnstolar måste finnas i baksätet så att man fortfarande sitter hyggligt bekvämt i framsätet. Barnen är 15 månader respektive på planeringsstadiet :-)

- Bränsleekonomin.

- Andrahandsvärdet på bilarna.

- Komfort

- Ja, kläm i med de synpunkter som ni själva skulle se som värdefulla i valet mellan en V70 och en Skoda kombi-diesel. Trimfaktorn ska man kanske inte glömma. Fabian gick ju trots allt som en raket med kcr-boxen :-)

Tack på förhand!

/Bunda
Goffen

Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av Goffen »

Ja vad gäller utrymme vinner volvon med hästlängder tycker jag. Jag har en bakvänd stol bak och det blir ingen rolig vinkel på framstolens ryggstöd i min rs2a klart att det går att ha 2 stolar på höger sida. Nackdelen för volvon är väl att den är stor och tung och borde då kosta mer i skatt osv Sen så gillar jag vags tdi bättre än volvos men det är ju en smaksak...
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av MrC »

Scouten skulle jag köpt.
Björn S (nalle)

Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av Björn S (nalle) »

Passat?? Lite större än Skodan, hyffsat pris på 4x4 modellen...

//nalle
makkara
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av makkara »

[quote]Scouten skulle jag köpt.[/quote]

Enligt uppgift från min skodasäljare så får du vänta på en Scout en bra bit in på det nya året. Något kortare leveranstid på besnin än diesel dock.

Mvh /T-bone

PS. Är inte en vanlig 4 x 4 ett alternativ, tycker du? Om jag får bestämma: En helt vanlig Octavia Combi 2.0 TDI DPF med DSG-låda.
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av Bunda »

Tack för responsen hittills!

Passaten är fin men har faktiskt inte tittat närmre på den än. Det ALLRA viktigaste är faktiskt utrymmet. Det ska gå fint att åka två pers där fram med två barnstolar där bak.

Sen vill jag väldigt gärna ha en rolig bil att köra med tanke på att man har två RS i bagaget =)
Bunda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av Bunda »

Mvh /T-bone

PS. Är inte en vanlig 4 x 4 ett alternativ, tycker du? Om jag får bestämma: En helt vanlig Octavia Combi 2.0 TDI DPF med DSG-låda.

Vad innebär TDI PDF DSG-låda då? Berätta gärna som om jag vore fem, blir nog lättast för oss båda två då ;-)
makkara
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av makkara »

[quote]Mvh /T-bone

Vad innebär TDI PDF DSG-låda då? Berätta gärna som om jag vore fem, blir nog lättast för oss båda två då ;-)[/quote]

TDI DPF är 2.0-liters dieseln (140 hk) som du själv nämnde. DSG (Direct Shift Gearbox) är automatlådan till octaviadieslarna. Egentligen två manuella lådor som kopplats samman med automatisk koppling, kan man säga lite förenklat. Fungerar hur bra och smidigt som helst! Rekommenderas!

Mvh /T-bone
torneragi
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av torneragi »

Hej!

Ni som har DSG lådor:
Hur är hållbarheten med DSG?

Ska man räkna med dyra reparationkostnader efter några år eller har de samma kvalite som en manuell låda?
Vilken motor alternativ passar bäst med DSG 105 HK eller 140 HK?

MVH
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av maverick »

Om du ska ha V70 diesel, och inte köper ny bil, så köp inte större motor än 2.4D. Det är exakt samma motor som D5, men med elektronisk strypning.
Jag antar att du kommer att chipa den, och då får du ut samma effekt som D5 får vis chippning. Det samma gäller V70 D 135hk(?), minsta dieseln.
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Inlägg av Kabben »

Men frågan är ju då, är resten av drivlinan samma som på D5.

Alltså håller koppling och låda vid trimmning.

Samma frågeställni9ng till 2.0TDI, håller drivlinan för 195 hk
frogus
Bilmodell: Superb + Roomster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skoda eller Volvo

Inlägg av frogus »

passaten e ju både större än volvo o skoda...går ej att jämföra ....iaf. fram o baksäte...sen kanske det e lite lite större i volvon i bagageutrymmet...men marginellt...
Bunda
Kontakt:

Inlägg av Bunda »

[quote]Om du ska ha V70 diesel, och inte köper ny bil, så köp inte större motor än 2.4D. Det är exakt samma motor som D5, men med elektronisk strypning.
Jag antar att du kommer att chipa den, och då får du ut samma effekt som D5 får vis chippning. Det samma gäller V70 D 135hk(?), minsta dieseln.[/quote]Intressant, Har en vän som arbetar på volvo med utveckling av just dieselmotorer så det går nog att ordna trim den vägen =)
Skriv svar