Dsg Trassel, 2,0tdi

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
sedaners
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av sedaners »

Hejsan
Fick skrammel under bilen som hördes till och från under tongång... Visades sig att vara kopplingen till dsg lådan eller nåt liknande... Hade dock garantitid kvar, men den hade bara gått 8500mil... Verkar lite tidigt, någon annan som haft problem med lådan? Fick lånebil av bildepån i Nacka och de skulle riva bilen direkt. Kanonservice!, enda smolket bara att de inte hört av sig med en prognos om läget bara, lämnade den i torsdags morse...så de kanske inte hunnit
/danne
challe
Bilmodell: Octavia II Elegance
Kontakt:

Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av challe »

har samma ljud i min octavia 1.9tdi dsg jag oxo, det var redan när jag köpte den och har nu kört 15000 km med "felet" och det har inte blivit värre...
sedaners
Kontakt:

Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av sedaners »

mitt rassel ko i somras, hade den på service då. de hittade inget. nu hade jag kört 2500 mil ytterliggare så skramlade det än värre...
som sagt så var det inget tvekan om att det var nåt knas... så passa på med din innan garantin går ut...
Anders J
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av Anders J »

känner en som jobbar på vw verkstad och han säger att DSG är rena skiten, merparten av lådorna rasar visst mellan 8000-13000 mil.

detta beror visst på att styrenheten som sitter i lådan ger upp pga värmen som i sin tur gör att lådan slits ut i kopplingar mm.
challe
Bilmodell: Octavia II Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av challe »

jo skall ha dem att laga felet mot sommarn.. lite iriterade ljud på tomgång, värkar ju vara ett vanlit fel på lådorna, men min är ju medkörd över 200000km oxo....
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Inlägg av brma »

Du kan väl inte mena att merparten dvs. 60% eller mer får byta lådor efter ca: 10 000 mil? Borde de inte gett upp DSG vid det här laget då?
sedaners
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av sedaners »

det var tydligen svänghjulet. Det byts och bilen är ok efter en vecka på verkstad...
b97_knl
Bilmodell: Octavia vRS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av b97_knl »

Är det samma DSG-låda som sitter i GTI & R32 Golfar?
Lite oroväckande, hade tänkt en R32 med DSG till våren...
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av Kabben »

Svänghjulet satt löst på tidiga 2.0TDI.
Borde vara utbytt/lagat genom återkallelser eller i samband vid service
sedaners
Kontakt:

Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av sedaners »

Problembilen i detta fall, uttagen direkt från fabrik påsken 06 (fick vänta 5mån på lev, pga partikelfiltret+dsg), alltid servad hos bildepån i nacka.... Så har dom missat nåt tro?
Bulan
Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

[quote]känner en som jobbar på vw verkstad och han säger att DSG är rena skiten, merparten av lådorna rasar visst mellan 8000-13000 mil.

detta beror visst på att styrenheten som sitter i lådan ger upp pga värmen som i sin tur gör att lådan slits ut i kopplingar mm.[/quote]

Är du helt säker på att DSG-lådorna är så dåliga, Anders? Jädrans synd i så fall - trevligare växellåda har jag aldrig kört. Tänkte köpa mig en 2.0 TDI med DSG, men då kanske man ska passa sig lite då?!

//Bulan
Lasselano
Bilmodell: Skoda OCTAVIA II Kombi
Kontakt:

Inlägg av Lasselano »

Borde man inte hört något från koncernsyskonen om det varit ett stort problem? Eller från Tyskland, där borde det ha rasat massor av lådor? Nä, jag tror inte vi behöver vara oroliga...
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Inlägg av Kabben »

[quote][quote]känner en som jobbar på vw verkstad och han säger att DSG är rena skiten, merparten av lådorna rasar visst mellan 8000-13000 mil.

detta beror visst på att styrenheten som sitter i lådan ger upp pga värmen som i sin tur gör att lådan slits ut i kopplingar mm.[/quote]

Är du helt säker på att DSG-lådorna är så dåliga, Anders? Jädrans synd i så fall - trevligare växellåda har jag aldrig kört. Tänkte köpa mig en 2.0 TDI med DSG, men då kanske man ska passa sig lite då?!

//Bulan[/quote]

Nej jag vet inte riktigt, skrev bara vad som skrevs på den andra sidan
PN
Bilmodell: Skoda 2.0 tdi
Kontakt:

Inlägg av PN »

Skrivet av : danne (sedaners). Datum : 11 dagar sedan.
--------------------------------------------------------------------------------
Problembilen i detta fall, uttagen direkt från fabrik påsken 06 (fick vänta 5mån på lev, pga partikelfiltret+dsg), alltid servad hos bildepån i nacka.... Så har dom missat nåt tro?

Hur går det med din bil danne ?

även jag fick vänta på min bil p.g.a partikelfilter +dsg fick den i början av Maj, Jag har kontaktat Skoda i Malmö nästa vecka ska dom titta på den. Dom säljer tydligen många bilar där. och har
aldrig hört om något liknande eller haft problem med någon dsg
på verkstan där.

mvh/PN
sedaners
Kontakt:

Inlägg av sedaners »

hallå...
själv sitter man o kör Bora1,6 -99... För när bilen rasade den 23/12 så bogserades den till närmsta aukt. verkstad. Hyrbilen lämnade jag tebaka efter 3dygn för att slippa pröjsa någe...

Nackdelen är att Verkstaden i Måby hade tagit ledigt på klämdagarna, så bilskrället har inte rört sig en millimeter på plan utanför verkstaden...

Åker nu på långsemster, så 2veckor hoppas jag räcker för dom...
ivo_25
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Inlägg av ivo_25 »

[quote]Hejsan
Fick skrammel under bilen som hördes till och från under tongång... Visades sig att vara kopplingen till dsg lådan eller nåt liknande... Hade dock garantitid kvar, men den hade bara gått 8500mil... Verkar lite tidigt, någon annan som haft problem med lådan? Fick lånebil av bildepån i Nacka och de skulle riva bilen direkt. Kanonservice!, enda smolket bara att de inte hört av sig med en prognos om läget bara, lämnade den i torsdags morse...så de kanske inte hunnit
/danne[/quote]

Ja har samma problem som du danne...Fast jag kör inte lugnt med min bil hela tiden men ja trodde att DSG lådan skulle palla med de...
Får nog lämna in min bil så får dom kolla upp de...De har snart gått 5000 Mil men ja tycker att den ska tåla mer...
Vi får väl se vad dom säger på verkstaden...Ska lämna in den i Helsingborg...
Cray
Bilmodell: Octavia II
Kontakt:

Inlägg av Cray »

lamnade in min med svangjulet slut i dsg.... ;(
min har gatt 5500 mil
sedaners
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dsg Trassel, 2,0tdi

Inlägg av sedaners »

det verkar ju vara ett mycket vanligt fel på dennaa låda, men ändå inte... Jag har aldrig läst eller hört om detta felet förr. Nu så verkar var o varannan med dsg låda lida av skrammel....

Men nu är det tyvärr slut med skoda, nu är det v70N -07 2,4d autom. som gäller...

Men morson tog dock över pärlan o fimpade sin megane...
Skriv svar