Dyr diesel
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Dyr diesel
Idag när jag åkte o tankade la jag märke till att 98okt kostade 12.54 och dieseln hela 13.17!!!!
Vad har hänt??
Vad har hänt??
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Dyr diesel
Brist på diesel, kommer nog att vara dyrare literpris på diesel än bensin i fortsättningen i sverige.
-
Drutten&Jena
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Dyr diesel
13.17?! Va i hela skogen tankar du nånstans?
Förvisso är dieseln dyrare nu än bensinen, men ändå kostar den inte mer än 12.29 på Jet igår (sthlm)
Förvisso är dieseln dyrare nu än bensinen, men ändå kostar den inte mer än 12.29 på Jet igår (sthlm)
-
Stefan h
- Bilmodell: Skoda Fabia II
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Jag såg nästan samma pris i kristianstad i fredags.. 12,15 för bensin o 13,12 för dieseln.
-
mikael1977
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Det här är ju strålande! Diseln går upp till 15 kr/L och bensinen går ner till 7 kr/L ....
Kanske inte, men drömma kan man ju göra :-)
/M
Kanske inte, men drömma kan man ju göra :-)
/M
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Som jag har skrivit många gånger. Bränslet kan kosta hur mycket som helst, jag tankar ändå bara för 200 spänn varje gång.
-
brma
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Tur att man har en av varje då!
-
Drutten&Jena
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Undrar när våra underbara politiker tänkter dra ur huvvet ur deras egna arslen och ta bort straffskatten på dieseldrivna fordon.
Dom kan lika bra lägga den skatten på nånting annat. Som dom gör hela tiden i alla fall.
Det är ju bevisat att avgaserna från dieseldrivna fordon är mycket renare. Med eller UTAN partikelfilter.
Ta bort den skatten och växla över det till användare av dubbdäck.
Dom kan lika bra lägga den skatten på nånting annat. Som dom gör hela tiden i alla fall.
Det är ju bevisat att avgaserna från dieseldrivna fordon är mycket renare. Med eller UTAN partikelfilter.
Ta bort den skatten och växla över det till användare av dubbdäck.
-
Stefan h
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
tankade taxin idag... 68 liter diesel á 13,34 kr/l.. Bensinen kostade 12,43...
Känns bättre o bättre att min nya fabia drivs på bensin...
Känns bättre o bättre att min nya fabia drivs på bensin...
-
Björn S (nalle)
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
oljebrännarna drar väl mindre än bensinarna väl?
//nalle
(Always V-power)
//nalle
(Always V-power)
-
Stefan h
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
på fabian med 1,2 litersmotorn kontra 1,4 l diesel slår de på ca 1 dl milen.. Många mil för att spara in de 30 000 kr dyrare som diesel bilen är. speciellt när dieseln är dyrare än bensinen.
-
Drutten&Jena
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Inte om man köper en begagnad diesel, då betalar man inget extra.
Det är dömt i längden att satsa på besindrivna fordon. Bara vi i sverige som kan och vet bäst som har fler bensindrivna fordon än diesel.
Resten av europa dominerar dieselbilen.
Det är dömt i längden att satsa på besindrivna fordon. Bara vi i sverige som kan och vet bäst som har fler bensindrivna fordon än diesel.
Resten av europa dominerar dieselbilen.
-
Stefan h
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Jag köper gärna en dieselbil.. Den dagen den kostar lika som bensinbilen i inköp.. Ivf när det gäller småbilar där förbr inte skiljer så mycket. Hade vart en annan sak om man köpt en större bil där förbr ofta halveras.
-
Drutten&Jena
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
En dieselbil kostar ju mer att tillverka iofs, mycket mer avancerad teknik i motorn och mycket andra förstärkta delar på dom, drivlina, koppling etc. Normalt att den kostar mer.
Min Fabia Rs ~200hk drar 0.55-0.58 blandad körning + lite buskul.
Vilken bensinare med 200 kusar drar under 1 liter ? =)
Min Fabia Rs ~200hk drar 0.55-0.58 blandad körning + lite buskul.
Vilken bensinare med 200 kusar drar under 1 liter ? =)
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
Jo det är ju just det, 200hk diesel är ju så pass kraftig motor att dieselmotorns bättre bränsleeffektivitet ger utslag. fast jämför man fabias mindre dieslar mot minsta bensinaren så blir det höga inköpspriset inte lika försvarbart. Råkar sedan dieseln ha kamrem som ska bytas var 6000mil istället för 1,2 bensinarens kamkedja så spricker kalkylen totalt på driftsidan också. Visst det är förståss inte lika kul som 200hk dieselvrid. Har flera gånger kommit rejält under 0,5L/mil med min fabiacombi 1,2htp(mitt rekord 0,42L/mil). Min gamla bensinturbo var så klart roligare men åker man 3-4 tusen mil om året så sparar jag runt 20-25kkr per år på nedbytet.
Man kan ju misstänka att dieselbrist uppstår lättare i takt med flera väljer diesel (och ute i europa med många ggr fler invånare än lilla sverige är ju diesel redan stort) Dessutom konkurrerar ju också personbilsdieslar med den tunga bränsletörstiga yrkestrafiken om bränslet. Finns väl i princip inga moderna tunga fordon som går på bensin utan där är det ju diesel för hela slanten. Och det är väl den effekten som börjar slå igenom nu på priserna
Man kan ju misstänka att dieselbrist uppstår lättare i takt med flera väljer diesel (och ute i europa med många ggr fler invånare än lilla sverige är ju diesel redan stort) Dessutom konkurrerar ju också personbilsdieslar med den tunga bränsletörstiga yrkestrafiken om bränslet. Finns väl i princip inga moderna tunga fordon som går på bensin utan där är det ju diesel för hela slanten. Och det är väl den effekten som börjar slå igenom nu på priserna
-
peggen
- Bilmodell: Crescent
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
[quote]Råkar sedan dieseln ha kamrem som ska bytas var 6000mil istället för 1,2 bensinarens kamkedja så spricker kalkylen totalt på driftsidan också.[/quote]
Är det kamrem i Fabia 1,4 tdi (tre-cyl) och kamkedja i 1,2-bensinaren alltså?
Vad kommer nya (kommande) 1,6 tdi ha?
Är det kamrem i Fabia 1,4 tdi (tre-cyl) och kamkedja i 1,2-bensinaren alltså?
Vad kommer nya (kommande) 1,6 tdi ha?
-
Drutten&Jena
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dyr diesel
6000mil?
Det är 12.000 på min RS enligt bok. Men man byter nog runt 10-11 för säkerhets skulle pga trim.
Men det är sant som du säger. Man tjänar på en bensinare om man inte åker speciellt mycket. Men kör man över 2000mil om året så sparar man in rätt mycket rätt fort.
Det är 12.000 på min RS enligt bok. Men man byter nog runt 10-11 för säkerhets skulle pga trim.
Men det är sant som du säger. Man tjänar på en bensinare om man inte åker speciellt mycket. Men kör man över 2000mil om året så sparar man in rätt mycket rätt fort.