Knackande ventiler?
-
knilsson
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Knackande ventiler?
Tjena!
Undrar bara om knackande ventiler är normalt på 1,8T motorn?
Jag kan ju inte säga att min RS låter som en traktor/diesel, men den knackar iaf rätt ordentligt när jag jämför med min gamla Zetec-S 1,6i motor som har suttit i en Ford -01:a.
(hörs mest när man lyssnar med huven öppen, men går dock o höra lite med huven stängd oxå, fast jag har dämpmatta under huven)
Knackar era med eller?
Går era 1,8T motorer nästan helt tyst eller, med huven öppen? (menat, inget märkbart knackande)
Bilen är för övrigt en -03:a RS som snart har gått 800mil, inte så vansinnigt långt med andra ord.
Tacksam för svar!
Mvh,
Kalle
Undrar bara om knackande ventiler är normalt på 1,8T motorn?
Jag kan ju inte säga att min RS låter som en traktor/diesel, men den knackar iaf rätt ordentligt när jag jämför med min gamla Zetec-S 1,6i motor som har suttit i en Ford -01:a.
(hörs mest när man lyssnar med huven öppen, men går dock o höra lite med huven stängd oxå, fast jag har dämpmatta under huven)
Knackar era med eller?
Går era 1,8T motorer nästan helt tyst eller, med huven öppen? (menat, inget märkbart knackande)
Bilen är för övrigt en -03:a RS som snart har gått 800mil, inte så vansinnigt långt med andra ord.
Tacksam för svar!
Mvh,
Kalle
-
jensa
- Bilmodell: Cupra R
- Kontakt:
Knackande ventiler?
Spridarna väsnas nått grymt på våra motorer
-
knilsson
- Kontakt:
Sv:Knackande ventiler?
Hmm säger du det?
Låter precis som ventilknackande.. heh, jag borde spela in det och lägga upp det som MP3 så hade ni kunnat höra.
Är ju nästan lite orolig :)
Mvh,
Kalle
Låter precis som ventilknackande.. heh, jag borde spela in det och lägga upp det som MP3 så hade ni kunnat höra.
Är ju nästan lite orolig :)
Mvh,
Kalle
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Knackande ventiler?
har du orginal bil ``
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Som sagt spridarna för ett jäkla liv i desa motorer..
//Greven
//Greven
-
knilsson
- Kontakt:
Japp! Originalbil, inget som är moddat.
-
Sixpack
- Kontakt:
Sv:Knackande ventiler?
Det är inte det tickande ljudet från höger sida då ?
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Det tickande (låtersom en ventil) från högra sidan är en klassiker på RS har jag förståt trodde min nya bil var färdig för motorrenovering. Men om jag förstått det rätt så är det något annat som öppnar och stänger hela tiden. Tobbe vet säkert exakt :)
Men när polaren (samma ljud) ringde verstaden så lät det som om dom fick frågan ett par gånger om dagen. och ljudet var helt normalt.
Men när polaren (samma ljud) ringde verstaden så lät det som om dom fick frågan ett par gånger om dagen. och ljudet var helt normalt.
-
TheSmurk
- Kontakt:
Angående tickande på höger sida vid en svart behållare (tror den är svart) det är ac:n som låter det är vad jag tror det är (rätta mig om jag har fel).
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Det är AKF behållaren som tickar, tickar i intervaller.... magentventil som styr bla avgasrening, återföring till tanken m.m, sitter en speciell stålullsblandning så renar avgasågor innan dom släpps ut i det fria. hel normalt att dessa tickar, kan ge upp i bland och tickar då hårt och intensivt
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
HA!. jag som tänkt ringa verkstan i flera veckor om knackandet men jag är alltså inte ensam om detta oljud. Både skönt och tråkigt att höra. Motorljudet på våra bilar är ju inte direkt imponerande. Men de går ju fort iaf :D
-
knilsson
- Kontakt:
Fredrik T, nejdå, inte tickandet från den svarta lilla lådan, det har jag lärt mig nu att det är "normalt". På min tickar den på hela tiden sålänge motorn é på :)
Nä, detta är direkt från motorn, metalliskt knackande, ja precis som knackande ventiler låter.
Det har nämnts att det är spridarna, men knackar verkligen spridare? :)
Vad får ventiler att börja knacka med tiden egentligen? För höga varv? För hård körning? För låga varv?
Man börjar ju undra om man har kört bilen fel :)
Har dock aldrig fått nån annan bil till o knacka, men aja.
Mvh,
Kalle
Nä, detta är direkt från motorn, metalliskt knackande, ja precis som knackande ventiler låter.
Det har nämnts att det är spridarna, men knackar verkligen spridare? :)
Vad får ventiler att börja knacka med tiden egentligen? För höga varv? För hård körning? För låga varv?
Man börjar ju undra om man har kört bilen fel :)
Har dock aldrig fått nån annan bil till o knacka, men aja.
Mvh,
Kalle
-
tanadm
Hmm, jag har en 04:a och den är väldigt tyst, hör inget förrutom ett svagt tickande som Tobbe80 beskriver. Nu föll det sig så när jag tankade sist, att det blev 95oktan av gammal vana. Då kan jag märka en liten ökning men det kanske är inom felmarginalen. När min motor tickar som mest är ca 1 sekund efter jag kallstartat, sedan upphör det lika tvärt som det uppenbarade sig. I en annan tråd så pratades det om missljud från drivhjulen och det pratades om ASR/ABS.. Inte heller här låter min något som helst, varken vid sväng eller annat.. Tyst som skall bara (tycker jag)
//RS-Tobbe
//RS-Tobbe
-
knilsson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Hmmm Tobbe... Nu blir man ju riktigt orolig!
Ena RS:en går tyst som en mus? o en annan låter som en traktor?
Det värsta är att det finns så få RS häromkring att provköra/lyssna på. :(
/Kalle
Ena RS:en går tyst som en mus? o en annan låter som en traktor?
Det värsta är att det finns så få RS häromkring att provköra/lyssna på. :(
/Kalle
-
tanadm
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Om jag hade var du så hade jag åkt in med det. Så dom fick kolla på det. Du har ju garanti kvar!
//Tobbe
//Tobbe
-
knilsson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Tobbe:
Jag har gått in och pratat med de om detta, men de orkar inte ens lyssna på motorn eftersom de menar på att dessa motorer väsnas o knackar som fan o att det är normalt!
Kan ju inte direkt tvinga de till o lyssna, vill gärna inte bli ovän med de heller.
/Kalle
Jag har gått in och pratat med de om detta, men de orkar inte ens lyssna på motorn eftersom de menar på att dessa motorer väsnas o knackar som fan o att det är normalt!
Kan ju inte direkt tvinga de till o lyssna, vill gärna inte bli ovän med de heller.
/Kalle
-
tanadm
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Frustrerande!!! Å andra sidan kanske jag är döv och inget hör därför :-D
-
knilsson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Ja jag vet inte? :)
Alla har ju olika uppfattningar om hur saker o ting låter, verkstaden har en uppfattning, du har en uppfattning, jag har en uppfattning och Örjan i Pajjala har ännu en :)
Vad jag borde och antagligen SKA göra är att jag spelar in ljudet från motorn och lägger upp det som en MP3:a så får andra RS ägare lyssna o höra om de känner igen knackandet. Är nog det bästa jag kan göra förutom att själv försöka leta reda på andra RS i närheten.
Kalle
Alla har ju olika uppfattningar om hur saker o ting låter, verkstaden har en uppfattning, du har en uppfattning, jag har en uppfattning och Örjan i Pajjala har ännu en :)
Vad jag borde och antagligen SKA göra är att jag spelar in ljudet från motorn och lägger upp det som en MP3:a så får andra RS ägare lyssna o höra om de känner igen knackandet. Är nog det bästa jag kan göra förutom att själv försöka leta reda på andra RS i närheten.
Kalle
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Det är inget att bry sig om, det finns andra bilar med liknande spridare och dom tickar likadant som 1.8T-motorn.
Lyssna av lite motorer som typ Mercedes, BMW, Audi mm...
Det är det som tickar, skulle det inte ticka hade jag oroat mig.
Sen är det som Tobbe beskriver AFK:n, som tickar extra mycket och det stämmer bra det den överröstar nästan spridarnas tickande.
Lyssna av lite motorer som typ Mercedes, BMW, Audi mm...
Det är det som tickar, skulle det inte ticka hade jag oroat mig.
Sen är det som Tobbe beskriver AFK:n, som tickar extra mycket och det stämmer bra det den överröstar nästan spridarnas tickande.
-
Falken_1
- Bilmodell: BMW 520i Touring
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Knackande ventiler?
Tjena Tjena Kalle du kan nog lägga oron på hyllan!
Hade en golf 4 nyss den har oxå en liten låda precic som min RS har den tickar grymt läskigt och metalliskt men är ingen fara enligt VAG verkstan säger att de är ingen fara!!
Ett lätt sätt att kolla om det är lilla lådan som väsnas är att lägga ett finger på den man kan känna ljudet, eller hålla en skruvmejsel mot den och lägga örat mot. TIC TIC TIC!
Hade en golf 4 nyss den har oxå en liten låda precic som min RS har den tickar grymt läskigt och metalliskt men är ingen fara enligt VAG verkstan säger att de är ingen fara!!
Ett lätt sätt att kolla om det är lilla lådan som väsnas är att lägga ett finger på den man kan känna ljudet, eller hålla en skruvmejsel mot den och lägga örat mot. TIC TIC TIC!