Bromsskivor...

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Jompa82
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Bromsskivor...

Inlägg av Jompa82 »

Hej allihopa!
Jag har en Octavia 1,6 Lx -98, Love it! Så pass mkt att jag håller på o fixa till den lite, inte för att d behövs men men, min fråga är om det måste vara 256mm skivor fram som (d e orginal?) eller om d e drygt 250mm kanske 253mm? Asså om det skulle funka med lite mindra skivor? eller måste man hålla på o ändra en massa saker då? Har nämligen lyckats få tag i slitsade skivor me sportbelägg dock är dom lite mindre än orginal samt lite smalare men det kanske är så när man byter till slitsade? Jag har ingen aning men jag försöker =)
Har ju även fått tag i nya trummor bak
=)
det blir en heldags jobb o byta, tacka vet jag haynes.
Tacksam för alla svar
/J-man
lejon-hjarta

Sv:Bromsskivor...

Inlägg av lejon-hjarta »

Svar nej. Du ska inte börja sätta på mindre skivor på bilen. Den är testad att kunna klara av en viss bromsträcka. Sätter du dit mindre skivor så finns risken att du hamnar på att förlänga din bromssträcka. Och du, jag vill inte hamna i krock läge med dej, med mindre skivor. Försäkrings bolaget skulle nog inte riktigt godkänna det heller...

Så du, köper dom skivor som ska sitta på bilen. Eller så kör du inte på svenska vägar....klart? Bra.

DaNieL
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av maverick »

Skivor SKA vara samma storlek som original, om du inte byter hela bromsuppsättning med ok och allt.

För tunna skivor kan leda till att kolven i oket faller ur, då den är ampassad för den tjockare skivan. Resultat: INGEN BROMS ALLS!

För liten skiva kan leda till att beläggen är större än skivan, och därför inte ligger an som de ska. Resultat: belägget faller sönder, INGEN BROMS ALLS!

Som Daniel säger, sätter du på dessa skivor så kör du inte en meter på svensk väg.
Jompa82
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Jompa82 »

Jag tackar så hemsk mkt för svaren, dom kommer inte att sättas på kan jag säga, tjockleken på dem va bra dock inte diametern. saknades någon mm. men men, d får bära av till mekonomen o köpa nya brembo istället
=)
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Landell »

varför sätta sånna saker på den bilen? Bortkastade pengar.. Skulle inte köpa annat än Biltema-grejjer till den där bilen..

Vill inte på något sätt säga att det är en dålig bil, men för den effekten behöver du inget värre..

Om du är ute efter "looken" så ska du ju inte ha trummor bak..
Jompa82
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Jompa82 »

är det inte svårt att byta trummor till skivbromsar bak? Behöver man inte göra en väldans massa ändringar då? Jag menar hur fäster jag oken i såna fall? Kan man använda det befintliga som sitter där så eller hur ska man gå till väga? Nån som har gjort nåt liknande eller har koll?
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av maverick »

Du kan inte använda befintliga, eftersom det inte finns ok till trumbromsar.

Det lättaste är nog om du köper komplett upsättning från en Octavia med skivor bak.

Jag har lösa bakskivor i bra skick liggandes om du är intresserad. 256x22mm mäter de.
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Landell »

[quote]är det inte svårt att byta trummor till skivbromsar bak? Behöver man inte göra en väldans massa ändringar då? Jag menar hur fäster jag oken i såna fall? Kan man använda det befintliga som sitter där så eller hur ska man gå till väga? Nån som har gjort nåt liknande eller har koll?[/quote]
Menade förstås inte att du ska göra det.. Men du gör som du vill för mig, men som tidigare sa så bör du ta allt från en Octavia som redan har skivor..

Hur som haver så är det onödigt med slitsade skivor på din bil.. Men det blir säkert snyggt....
Jompa82
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Jompa82 »

´Är fullt medveten om att de ynka 55kw jag har inte behöver slitsade skivor men precis som du säger så kommer det se bra ut, spec när ja har 18" så syns dom ju ganska bra....
=)
tyvärr syns ju trummorna oxå men d kan ju va läge o byta nu
=)
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Landell »

[quote]´Är fullt medveten om att de ynka 55kw jag har inte behöver slitsade skivor men precis som du säger så kommer det se bra ut, spec när ja har 18" så syns dom ju ganska bra....
=)
tyvärr syns ju trummorna oxå men d kan ju va läge o byta nu
=)
[/quote]

Du kanske kan lacka trummorna bak annars, då syns de mindre!
Jompa82
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bromsskivor...

Inlägg av Jompa82 »

Har haft d i fundering, men måste iaf byta dom bak...tror inte att ägaren innan någonsin bytt dem. Men d lutar åt ett par slitsade skivor fram iaf, spec nu när skattepengarna rullar in
=)
får tacka så mkt för alla synpunkter o tips o råd som jag fått
/J-man
Skriv svar