Däck.

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
ripper
Bilmodell: Skoda Fabia 1.2
Kontakt:

Däck.

Inlägg av ripper »

Någon här som haft problem med vibrationer i ratten som sedan visat sig bero på däcken, trots att de blivit balanserade?
Har bytt bromsar, gått igenom hela bilen samt balanserat däcken 2 ggr utan resultat. Har ännu inga andra däck att testa med.
Bulan
Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
Kontakt:

Sv:Däck.

Inlägg av Bulan »

Erik,

Får jag fråga vilka däck du har på bilen? (Märke, modell och dimension)

//Bulan
A001
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Däck.

Inlägg av A001 »

Hej!

Har du provat att byta hjul fram och bak? Alltså sätta framhjulen bak och bakhjulen fram (byt inte sida dock så du får rätt rullriktning). Jag hade vibrationer i min oktavia som berodde på att fälgarna inte var helt runda. Bytte man mellan fram och bakhjul så blev det mycket bätte, men lite vibrationer var ändå kvar... Bilen kanske är olika känslig för vibrationer fram eller bak......

MVH:Anders
ripper
Kontakt:

Sv:Sv:Däck.

Inlägg av ripper »

Det sitter orginal fälgar på bilen idag. 14".
Jag ska testa att flytta bakdäcken till fram & tvärtom och se om det blir någon skillnad.
ripper
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Däck.

Inlägg av ripper »

Nu har jag bytt från bak till fram. Har åkt lite men måste ta en längre sväng för att se om det blivit någon skillnad.
Dock märkte jag att på båda framdäcken var ena sidan lite mer sliten än den andra. Dvs mindre mönsterdjup. Kanske man behöver göra en framvagninställning? Fast det påverkar väll inte vibrationerna?
ripper
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Däck.

Inlägg av ripper »

Nu har det gått ca 3 dagar utan vibrationer sedan jag ändrade om däcken. Jäkligt skönt faktiskt. Dock så tar jag inte ut segern i förskott eftersom det nu har varit kallt och ruggit väder.

Tänkte att om det är något fel på bromsarna och att de skapar vibrationer så kanske det har med värme att göra? Dvs när bromsklossarna/Skivorna blir väligt varma.
ripper
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Däck.

Inlägg av ripper »

Bytte bakdäcken till fram, och det blev bättre. Nu ca 1,5 månad senare är det tillbaka igen precis som innan. Lite kraftigare vibrationer. Ibland kan även vibrationer uppstå när jag bromsar lite lätt. Detta tycker jag inte är bra eftersom skivorna fram är bytta nyligen, ca 300 mil sedan.

Ibland vibrerar det inget, ibland mer. Ibland vid inbromsning & ibland inte. Detta gör mig förbryllad. Vad kan det vara?

Tankarna återgår fortfarande mot däcken, och jag ska köpa nya vinterdäck inom kort tid och pröva med dem. Men det konstiga är att det blev bättre när jag bytte däcken bak till fram, men sedan återgick det till som innan.

Sedan hade jag en tanke på framvagnsinställning, men vad jag har lärt mig innan så ska vibrationer inte vara påföljden av skev framvagn!
Skriv svar