1.6 FSI
-
lejon-hjarta
Sv:1.6 FSI
Extra hästkrafter, extra mera bränsle förbrukning. Har aldrig hört talas om att, om du ökar effekten att man minskar soppa förbrukning.
Mera effekt, kräver mera bränsle. Enkelt.....
Jag tror inte att du kommer att märka nån skillnad i häst krafter.
Eftersom motorn är så pass liten, så de nog bort kastade pengar. Enligt min mening.
DaNieL
Mera effekt, kräver mera bränsle. Enkelt.....
Jag tror inte att du kommer att märka nån skillnad i häst krafter.
Eftersom motorn är så pass liten, så de nog bort kastade pengar. Enligt min mening.
DaNieL
-
Rydan
- Bilmodell: Skoda Octavia II 1.6 FSI-06
- Kontakt:
Sv:Sv:1.6 FSI
Det ska väl finnas miljöchip eller så kallade ecotrim chip? Vad jag förstått så optimerar de bränselinsprutningen och medför en besparing på upp till 20% bränsle. Någon som har erfarenhet av detta?
-
Landell
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:1.6 FSI
Daniel har fel!
Chippar man en bil så drar de mindre bränsle, varför Daniel kanske tror att de drar mer soppa är att en bil som är chippad är roligare att köra med tung fot ;)
Men det är inte värt pengarna att chippa en bil utan turbo, du kommer att få mer effekt men det kommer inte vara mycket.
Du kan kolla på någon trimfirma om du finner någon som chippar din bil, då lär det stå vad det ska ge för ökning.
En bil med turbo får betydligt mer effekt vid en chippning än en bil utan turbo.
Min Octavia RS (turbo) drar ungefär 1dl mindre efter chippning per mil.
Chippar man en bil så drar de mindre bränsle, varför Daniel kanske tror att de drar mer soppa är att en bil som är chippad är roligare att köra med tung fot ;)
Men det är inte värt pengarna att chippa en bil utan turbo, du kommer att få mer effekt men det kommer inte vara mycket.
Du kan kolla på någon trimfirma om du finner någon som chippar din bil, då lär det stå vad det ska ge för ökning.
En bil med turbo får betydligt mer effekt vid en chippning än en bil utan turbo.
Min Octavia RS (turbo) drar ungefär 1dl mindre efter chippning per mil.
-
Landell
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:1.6 FSI
Dessa faktorer innebär att en BSR trimmad bil i regel får en genomsnittsförbrukning som ligger lägre än vad bilen tar original.
Vår och kundernas erfarenheter ligger på ca 3-5% lägre förbrukning.
Det jag hittade vid en snabb sökning bara..
Men det är såklart olika för alla
Men det är såklart olika för alla
-
Rydan
- Bilmodell: Skoda Octavia II 1.6 FSI-06
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1.6 FSI
Tackar för alla svar. Känns som det är bäst att bara köra på som vanligt :)
-
maverick
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:1.6 FSI
[quote]Dessa faktorer innebär att en BSR trimmad bil i regel får en genomsnittsförbrukning som ligger lägre än vad bilen tar original.
Men det är såklart olika för alla[/quote]
Visst, men å anda sidan får era kunde inte de utlovade 215hk heller (RS1). Men aldrig att ni skulle erkänna att det är ett programfel.
Men det är såklart olika för alla[/quote]
Visst, men å anda sidan får era kunde inte de utlovade 215hk heller (RS1). Men aldrig att ni skulle erkänna att det är ett programfel.
-
Al
- Bilmodell: Skoda Octavia Kombi ll elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:1.6 FSI
Hej. Chipade min förra bil, en bensin Berlingo (family). Från 110 hk orig. till nästan 125. Vridet från 147NM till dryt 165 om jag inte miss-minner mig.
Den optimerades för vår bensin, samt den som finns i västeruropa. Den fick ett bättre svar på gasen, och sackade inte i uppförsbackar som den gjorde innan. Den lilla motorn behövde helt enkelt inte jobba lika hårt som innan chipning, därmed lyckades jag även få ner förbrukningen. Omkörningar gick snabbare, vilket gjorde att de inte behövde planeras i all evighet som innan.
Total besparing i KR på ett år är ju inga hisnande pengar, runt 500-600, men bilen blev bra mycket trevligare att köra. Den känslan kan också vara värd något
Mvh Andreas
Den optimerades för vår bensin, samt den som finns i västeruropa. Den fick ett bättre svar på gasen, och sackade inte i uppförsbackar som den gjorde innan. Den lilla motorn behövde helt enkelt inte jobba lika hårt som innan chipning, därmed lyckades jag även få ner förbrukningen. Omkörningar gick snabbare, vilket gjorde att de inte behövde planeras i all evighet som innan.
Total besparing i KR på ett år är ju inga hisnande pengar, runt 500-600, men bilen blev bra mycket trevligare att köra. Den känslan kan också vara värd något
Mvh Andreas