längsmonterade 1,8T motorer från VAG är väldigt illa sedda i USA.
Om man läser det folk skriver verkar det mest bero på att dom fått vanlig mineralolja i motorerna ca varje 1600 mil och det funkade ofta INTE. Ofta pga att servicefirman skitit i rekommendationer från VAG. Oljan koksar i turbon och "kaffeliknande" kolguck sätter igen sugsilen i tråget och börjar blinka med oljetryckslampan trots fullt med olja.
Många motorer är då fulla med svart guck och redan körda..... 80.000SEK att byta till ny motor i många fall. Svårt hitta bra beg motorer för vettig peng.
Nu är kravet ändrat sedan många år till DYR godkänd helsyntet och max 800 mil ! i USA.
JAG skulle aldrig köra annat än ren SYNTET och aldrig mer än 1000 mil i en liten turbomaskin som denna.
Tokeriet LONGLIFE med säg 2000+ mil mellan byten har min bil blivit utsatt till 6000 mil med föregående ägare vilket stör mig. Har bytt olja tätt ett par gånger för att få bort extra skit.
Finns det någon i forumet som fått problem trots att dom säkert ENBART kört helsyntet 2000 mil mellan byten?
Jag har nu monterat oljetrycksgivare och har med VAG ok MOBIL 1 varmt.
1,5 bar tomgång
3,7 bar 2000 rpm
Det skall vara helt OK... Räknar med att jag säkert slipper överaskningar av dyraste slaget nu.
Mikael
Slippa Oil sludge på SUPERB?
-
mikaelse
- Bilmodell: Skoda superb
- Kontakt: