Funderar på att byta motor då min diselpump har gett upp. Bytte pumpen men den jag fick tag i läckte som ett såll i packboxen vid axeln vid kamremen. Så jag funderade till lite och insåg att det nog är både billigare & roligare att byta motor. Vad säger ni där ute i garagen.... Är det möjligt att byta till en 1,9 tdi motor från en gammal golf istället? 105-115hk istället för 64 hk eller vad det nu är i pickisen..Snacka om "lite" roligare!
Jag snackade med bilprovningen & dem sa att bara ett intyg fanns så var det inga problem.... men att få tag i intyget verkar vara svårare än att byta motor. Snackade med WAG i Sverige om detta intyg vilket dem svarade att - näe tyvärr det finns ingen som gjort detta förut.... (kyss mig i ****) Jag antar att detta inte är nytt. Så var skall man göra för att få tag i intyget?
Alla förslag & funderingar emotses med glädje...
Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
-
Totta
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
-
skoda
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
fan va häftigt om du lyckas med att byta motor
-
Pickup-Mupp
- Bilmodell: Skoda Pickup LX 1,9D
- Kontakt:
Sv:Sv:Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
Har diskuterats förr och har väl med helbilsgodkännandet att göra....
Ska du köra bilen på allmän väg och tänker besiktiga den är det bara att glömma.
Du kommer inte att få igenom den.
De som turbokonverterar bygger ofta systemen så att turbon är lätt att antingen plocka bort eller koppla förbi.
Det går helt enkelt inte att få igenom den, såvida inte SBP´s man just den dagen är på ett otroligt bra humör....eller släkt ;)
Ska du köra bilen på allmän väg och tänker besiktiga den är det bara att glömma.
Du kommer inte att få igenom den.
De som turbokonverterar bygger ofta systemen så att turbon är lätt att antingen plocka bort eller koppla förbi.
Det går helt enkelt inte att få igenom den, såvida inte SBP´s man just den dagen är på ett otroligt bra humör....eller släkt ;)
-
rikard55
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
Byt du packboxen i pumpen först, så du har en besiktnigsmotor.
Det är lätt att byta den, ta loss remhjulet sen trycker du en
liten mejsel i pboxen. Leta upp en passande hylsa och tryck i den nya. Jag köpte min pbox på Momentum i GBG för några tior.
Det är lätt att byta den, ta loss remhjulet sen trycker du en
liten mejsel i pboxen. Leta upp en passande hylsa och tryck i den nya. Jag köpte min pbox på Momentum i GBG för några tior.
-
skoda
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
altså besiktningen är väl inget problem det är bara att ha 2 bilar med samma chassienummerköra med den ena besikta med den andra.
min fråga är får man ihop kabelhärvorna med den nya motor och passar pickis lådan på motorn.
min fråga är får man ihop kabelhärvorna med den nya motor och passar pickis lådan på motorn.
-
Lorin
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta motor till 1,9tdi från vanlig 1,9 d
Ja lådan passar.
Skodan har ju ingen el knappt... så du får ju ta hela kabelhärvan till tdi motorn...
Skodan har ju ingen el knappt... så du får ju ta hela kabelhärvan till tdi motorn...