gamla resp nya modellen?
-
Vagis
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
gamla resp nya modellen?
Det är tydligen INTE så att den nya är bättre i allt, som det annars kanske brukar vara.
Så: Vilka ÄR skillnaderna mellan gamla och nya modellen (den som kom under 2007)?
Fördelar- resp nackdelar med respektive?
Låt oss anta att med gamla menar vi 2005-2007, när de vanliga barnsjukdomarna blivit någotsånär avhjälpta och elektroniken är hyfsat modern. (?)
Denna tråd är "sammanfattande avknoppning" av tidigare trådar.
Gamla ser snyggare ut, tycker jag, med sin extra rand där under strålkastarna.
Gamla är mera lättmekad på en del sätt - tex lampbyte.
Gamla Ambiente är rikligare utrustad än nya; har tex AC+Radio som standard.
Ja, tydligen så t.o.m. inkastaren Classic kunde vara väl så bra utrustad som nya Ambiente...
Den nya 1.2 motorn har några hästkrafter mer (70 mot tidigare 64). Samma vridmoment?? Den gamla var väl också en HTP?
Utväxling??
Hur är det med elektronik- och krock-kudde- och säkerhetsutveckling??
På papperet har de bägge ABS, antisladd, krockuddar och lite annat smått och gott. Men har de utvecklats och blivit bättre i den nya, eller är de samma/motsvarande??
Följdfråga: Åldras elektroniken?? Köper man en 4 år gammal bil i fint skick och få mil. Är dess elektronik lika pålitlig som i en nyproducerad bil, eller har den hunnit åldras??
Så: Vilka ÄR skillnaderna mellan gamla och nya modellen (den som kom under 2007)?
Fördelar- resp nackdelar med respektive?
Låt oss anta att med gamla menar vi 2005-2007, när de vanliga barnsjukdomarna blivit någotsånär avhjälpta och elektroniken är hyfsat modern. (?)
Denna tråd är "sammanfattande avknoppning" av tidigare trådar.
Gamla ser snyggare ut, tycker jag, med sin extra rand där under strålkastarna.
Gamla är mera lättmekad på en del sätt - tex lampbyte.
Gamla Ambiente är rikligare utrustad än nya; har tex AC+Radio som standard.
Ja, tydligen så t.o.m. inkastaren Classic kunde vara väl så bra utrustad som nya Ambiente...
Den nya 1.2 motorn har några hästkrafter mer (70 mot tidigare 64). Samma vridmoment?? Den gamla var väl också en HTP?
Utväxling??
Hur är det med elektronik- och krock-kudde- och säkerhetsutveckling??
På papperet har de bägge ABS, antisladd, krockuddar och lite annat smått och gott. Men har de utvecklats och blivit bättre i den nya, eller är de samma/motsvarande??
Följdfråga: Åldras elektroniken?? Köper man en 4 år gammal bil i fint skick och få mil. Är dess elektronik lika pålitlig som i en nyproducerad bil, eller har den hunnit åldras??
-
Cali
- Kontakt:
Sv:gamla resp nya modellen?
En sak vet jag iallafall att den senaste modellen av kombin är AP-FUL. Sedán versionen är dock snyggare än gamla modellen av sedán. Men kombin är helt fel för ögat att titta på. Helt osymetrisk. Säkert rymlig dock.
Elektronik kan åldras, kretskort och lödningar svettas och kan ställa till besvär med oljerester på korten (händer mina fjärrkontroller ofta, bara att öppna och torka av så brukar de fungera igen dock). Även sladdar såsom baklucka dörrar etc lider av skav varje gång de öppnas och för eller senare så går sladden av (men då snackar vi en bil som brukar ha gått 20 000mil och uppåt).
Elektronik kan åldras, kretskort och lödningar svettas och kan ställa till besvär med oljerester på korten (händer mina fjärrkontroller ofta, bara att öppna och torka av så brukar de fungera igen dock). Även sladdar såsom baklucka dörrar etc lider av skav varje gång de öppnas och för eller senare så går sladden av (men då snackar vi en bil som brukar ha gått 20 000mil och uppåt).
-
Anders J
- Kontakt:
Sv:gamla resp nya modellen?
har kört båda, den nya är rymligare men den gamla ät tystare samt varvar inte lika mycket när man kör motorväg.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:gamla resp nya modellen?
Den gamla kan fås med xenon. Den nya har det inte ens på den längsa tillbehösrlistan. Enbart detta gör att nya Fabia inte hade varit ett alternativ för mig.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:gamla resp nya modellen?
Personligen tycker jag om den gamla. MEN jag har dock den nyare modellen. Detta på grund av att den nya känns bättre ihop skruvad, speciellt i inredningnen. Nu e jag ganska petig om min bil. Jag vill helst inte höra dörr panell skorrande när jag spela hög musik. Samt att högtalarna i den gamla var klen konstruktion.
Den nya är mera snyggare inuti, samt att stereon är jag riktigt nöjd med. Har dock varit tvungen att montera ner dörr panelerna på samtliga dörrar, och klistra in lite ljud dämpande, så ny raslar de inte till oavsett hur högt jag spelar. Men som sagt jag är JÄVLIGT PETIG. Så de skillnad på hur du upplever bilen, beroende på hur stort ditt bil intresse är.
Daniel
Den nya är mera snyggare inuti, samt att stereon är jag riktigt nöjd med. Har dock varit tvungen att montera ner dörr panelerna på samtliga dörrar, och klistra in lite ljud dämpande, så ny raslar de inte till oavsett hur högt jag spelar. Men som sagt jag är JÄVLIGT PETIG. Så de skillnad på hur du upplever bilen, beroende på hur stort ditt bil intresse är.
Daniel
-
Cali
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:gamla resp nya modellen?
[quote]Personligen tycker jag om den gamla. MEN jag har dock den nyare modellen. Detta på grund av att den nya känns bättre ihop skruvad, speciellt i inredningnen. Nu e jag ganska petig om min bil. Jag vill helst inte höra dörr panell skorrande när jag spela hög musik. Samt att högtalarna i den gamla var klen konstruktion.
Daniel[/quote]
Hörru Danne! Hur tar man isär dörrpanelerna? är det med clips och grejor eller är det enkelt?
Daniel[/quote]
Hörru Danne! Hur tar man isär dörrpanelerna? är det med clips och grejor eller är det enkelt?
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:gamla resp nya modellen?
Rätt enkelt...du måste köpa nya plast clips, för dom gamla går isär och flyger all väg. Men dom är inte dyra.
Du börjar längst ner på dörr panelen, där du ser att det sitter 2 st torx skruver. Börja med att skruva loss dessa. Nu när dom är loss, så ska du ha en plast kil, eller något mjukt så att du inte repar dörr lacken. Sen är det bara att dra lite försiktigt i dörr klädseln tills du hör ett "pang" ljud då har den första plats clipsen lossnat. Det sitter cirka 5-6 st plast clips. Har du fått loss en plast clips, då är de bara att ta tag i dörr klädseln och dra lite mera, så följer restan av clipsen.
Dörr handtaget, skruvar du loss. Men du måste först lossa på den kosmetiska plast höljet, du måste titta noga var spåren går. Dom syns inte för ett otränat öga. Men titta så ser du att de går ett spår, och där kan du peta in en liten skruvmejsel.
Ska nämna också, att metal clipsen som håller plats kåpor på plats, dom sitter som berg. Så du MÅSTE använda rätt mycket kraft. Men sönder går dom inte så lätt, har inte lyckats spräcka nån plast ram än.
De mycket att pilla på första gången man tar isär. Så ha ingen bråttom, och se till att ha en del små skruvmejslar för att få in dom i små springor.
Daniel
Du börjar längst ner på dörr panelen, där du ser att det sitter 2 st torx skruver. Börja med att skruva loss dessa. Nu när dom är loss, så ska du ha en plast kil, eller något mjukt så att du inte repar dörr lacken. Sen är det bara att dra lite försiktigt i dörr klädseln tills du hör ett "pang" ljud då har den första plats clipsen lossnat. Det sitter cirka 5-6 st plast clips. Har du fått loss en plast clips, då är de bara att ta tag i dörr klädseln och dra lite mera, så följer restan av clipsen.
Dörr handtaget, skruvar du loss. Men du måste först lossa på den kosmetiska plast höljet, du måste titta noga var spåren går. Dom syns inte för ett otränat öga. Men titta så ser du att de går ett spår, och där kan du peta in en liten skruvmejsel.
Ska nämna också, att metal clipsen som håller plats kåpor på plats, dom sitter som berg. Så du MÅSTE använda rätt mycket kraft. Men sönder går dom inte så lätt, har inte lyckats spräcka nån plast ram än.
De mycket att pilla på första gången man tar isär. Så ha ingen bråttom, och se till att ha en del små skruvmejslar för att få in dom i små springor.
Daniel
-
Cali
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:gamla resp nya modellen?
Tack för bra svar! Men var köper jag klipsen?
-
lejon-hjarta