Motorn dör omedelbart

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Oktaver
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 1,6 Lxi
Kontakt:

Motorn dör omedelbart

Inlägg av Oktaver »

Jag har precis "lagat" mitt kombiinstrument enligt instruktionen som finns här. När jag testade instrumentet enligt anvisningarna tycktes det fungera perfekt.
Nu när jag monterar det händer ingenting i själva instrumentet och inom någon sekund från det motorn startar lägger den av. Det går att starta igen med samma resultat. Jag antar att problemet har med immobilisern att göra.
Draw off ignition key står det i instruktionen vilket jag tolkat som att tändningen ska vara av vid montering och demontering av instrumentet. Och så har jag alltså också gjort.
Några ideér om vad jag har gjort för fel?
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av maverick »

Du behöver antagligen koda in instrumentet igen.
Oktaver
Kontakt:

Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av Oktaver »

koda in instrumentet? Låter som jobb för en verkstad med lämplig utrustning, dvs helst en vag-verkstad?
Oktaver
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av Oktaver »

Har plockat isär och lött om instrumentet. Nu fungerar det men bilen lägger av direkt. Har pratat med vag också och omkodning är det som gäller (nu när instrumentet fungerar). kostnad ca 1000 kr.
Någon som vet om det går att koda om någon annanstans? Till en lägre kostnad och med samma resultat?
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av maverick »

Antagligen inte, eftersom det är imobilisern det handlar om. Borde bara vara VAG som har tillgång till koderna.
Oktaver
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av Oktaver »

Har bilen rullande sedan i fredags. Det visade sig vara en motståndskabel mellan instrument och tändningslås som gått sönder. Enligt verkstaden ett ganska vanligt fel på äldre Octavia med immobiliser. Gissningsvis är det jag själv som var orsaken i och med att jag troligen orsakat något med min första lödning av instrumentet. Det kostade i vilket fall 1517 kr men i vanliga fall tar de 2500 kr. De var själva säkra på att det var omkodning för 800 kr som gällde när de tog in bilen.
Köpte bilen, en Octavia 1,6 lxi kombi -99, med körförbud, som gått 21500 mil för 8000 kr och har lagt ut 4217 kr på transporter, reparationer och besiktning. Och nu har jag en väldigt trevlig bil som känns som om den kostat minst det dubbla.
supercharger
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av supercharger »

Hej Urban ,

Jag har precis samma fenomen som dig , efter att "lagat" instrumenteringen .
Felkod 01128 Immobilizer pickup coil och 01176 Key , signal too
low .
Vet du mer exakt vilken/vilka kablar det handlade om ?
Jag har sökt lite på nätet och tror att det rör sig om PIN 2 och 17 i det gröna kontakt stycket som skall ge ett motstånd på 20 ohm , för att det skall fungera ?
Mvh Ulf
supercharger
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av supercharger »

Hej Urban ,

Jag har precis samma fenomen som dig , efter att "lagat" instrumenteringen .
Felkod 01128 Immobilizer pickup coil och 01176 Key , signal too
low .
Vet du mer exakt vilken/vilka kablar det handlade om ?
Jag har sökt lite på nätet och tror att det rör sig om PIN 2 och 17 i det gröna kontakt stycket som skall ge ett motstånd på 20 ohm , för att det skall fungera ?
Mvh Ulf
supercharger
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av supercharger »

Hej ,
Jag ville bara meddela att det löst sig utan omkodning !
Det var mycket riktigt PIN 2 & 17 i det gröna kontakt stycket .
Vi mätte upp 30 ohm , vilket tydligen är för mycket . I detta fallet var det dock inte kontakten vid spolen som var lös , utan det var själva pinnarna i det gröna kontakt stycket som inte fick riktig kontakt . Vi provade att bara böja till dem lite , och nu fungerar det !
betatestern
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorn dör omedelbart

Inlägg av betatestern »

Inser att det här är en mycket gammal tråd men jag har ett tips som kanske kan hjälpa någon som letar upp den här tråden.
Jag hade nämligen precis samma problem eter att ha lött om mätartavlan och det visade sig till slut vara mycket enkelt.Den gröna kontakten är ganska svåråtkomlig så därför är det lätt att få den lilla låsflärpen för långt ner när man börjar trycka in kontakten. Om man inte har den helt i toppen från början så låser kontakten och allt ser bra ut men stiften i toppen ger inte kontakt!
Skriv svar