Kupévärmare via ciguttaget
-
erikgz
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Kupévärmare via ciguttaget
Hej,
Jag har ingen el till min parkering. Har funnit en timerstyrd kupevärmare man kopplar till ciguttaget på 150 watt men funderar på:
Om 150 watt räcker för att ta bort is på rutor vid några minus, hur lång tid det kan ta at få bort isen, och om det som går åt av batteriet återladdas under min dagliga färd à 22 mil.
Mina beräkningar ger att batteriet räcker drygt fem timmar på 150 watt, men värmer der rutorna och hinner batteriet återladdas under dagsfärden?
Någon som har tips eller erfarenheter av någon bra lösning?
MVH
Erik
Jag har ingen el till min parkering. Har funnit en timerstyrd kupevärmare man kopplar till ciguttaget på 150 watt men funderar på:
Om 150 watt räcker för att ta bort is på rutor vid några minus, hur lång tid det kan ta at få bort isen, och om det som går åt av batteriet återladdas under min dagliga färd à 22 mil.
Mina beräkningar ger att batteriet räcker drygt fem timmar på 150 watt, men värmer der rutorna och hinner batteriet återladdas under dagsfärden?
Någon som har tips eller erfarenheter av någon bra lösning?
MVH
Erik
-
WmB
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Kupévärmare via ciguttaget
om det är den på biltema du menar så rekommenderar jag inte.
Har den till sommarstugan och solpaneler. Den blåser, men blir ju knappt ens varm i luften.
Sen undrar jag om batteriet mår så bra av att urladdas till kanske 50% så ofta.
Men är det någon annan än den jag har så kanske det funkar. Det optimala vore med något spänningsskydd inbyggt så batteriet aldrig kommer så långt ner. Det är ju inte så viktigt att ha en isfri bil om den inte startar :)
Har den till sommarstugan och solpaneler. Den blåser, men blir ju knappt ens varm i luften.
Sen undrar jag om batteriet mår så bra av att urladdas till kanske 50% så ofta.
Men är det någon annan än den jag har så kanske det funkar. Det optimala vore med något spänningsskydd inbyggt så batteriet aldrig kommer så långt ner. Det är ju inte så viktigt att ha en isfri bil om den inte startar :)
-
WmB
- Kontakt:
Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
ursäkta, jag får nog lära mig att läsa lite innan jag svarar.
om du enbart vill ha isfritt så kanske detta kan funka?
http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=029116&oc=1#feedback
den jag köpte på biltema fungerar nog till vindrutan. Trodde vi jämförde den med en "riktigt" kupévärmare :P
om du enbart vill ha isfritt så kanske detta kan funka?
http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=029116&oc=1#feedback
den jag köpte på biltema fungerar nog till vindrutan. Trodde vi jämförde den med en "riktigt" kupévärmare :P
-
WmB
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
den jag pratar om
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102672
när kommer redigera till forumet?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102672
när kommer redigera till forumet?
-
erikgz
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Tack för svar Joakim!
Jo, det var en variánt på Biltema jag kollat på, en med timer för starttiden. Går fortfarande i viss ovisshet, misstänker att din erfarenhet av en ljummen luftström kan innebära att de mot ciguttagen är lite klena för att avhjälpa isskrapning. Vågar nog inte chansa...
Håller helt med om behovet av redigeringsknapp, jag skrev fel nyss och var tvungen att radera ett inlägg istället för att helt enkelt redigera det.
Simma lugnt!
MVH
Erik
Jo, det var en variánt på Biltema jag kollat på, en med timer för starttiden. Går fortfarande i viss ovisshet, misstänker att din erfarenhet av en ljummen luftström kan innebära att de mot ciguttagen är lite klena för att avhjälpa isskrapning. Vågar nog inte chansa...
Håller helt med om behovet av redigeringsknapp, jag skrev fel nyss och var tvungen att radera ett inlägg istället för att helt enkelt redigera det.
Simma lugnt!
MVH
Erik
-
WmB
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Sen har vi nästa fråga.
Har du spänning i ditt uttag även när bilen är låst och avstängd?
Men tror nog att biltemas som jag länkade till klarar av isfritt om man sätter den på armstödet fram mot rutan.
Du bor i inte i närheten av Norrköping?
Har du spänning i ditt uttag även när bilen är låst och avstängd?
Men tror nog att biltemas som jag länkade till klarar av isfritt om man sätter den på armstödet fram mot rutan.
Du bor i inte i närheten av Norrköping?
-
erikgz
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Hmm, skall kolla om laddaren till GPS-en lyser när den är låst... Bor inte i Norrköping, men jobbar faktiskt i Nyköping även om jag är stockholmare. Finns det någon bra tillbehörsbutik i Norrköping?
MVH
Erik
MVH
Erik
-
WmB
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
nä, tänkte du kunde få min eller iaf prova om du fanns i närheten.
orkar inte posta å greja, du får ursäkta. men var värt en chansning iaf
orkar inte posta å greja, du får ursäkta. men var värt en chansning iaf
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Är konstant spänning i cigguttaget i min Octavia 2.0 TDI -06
-
Cali
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Lägg en kartong på rutan, eller sån "isfilt". Fungerar klockrent. Enda jobbiga är att man måste montera dit den och ta bort den varje gång, men det tar ju 10 sek, jämfört med 5 min att skrapa rutan lika bra :-)
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kupévärmare via ciguttaget
Den värmaren skulle jag inte lägga pengar på. 200W är ingenting.
-
devils_own
:Kupévärmare via ciguttaget
hmm.
Undrar hur snabbt varmt det blir?
Hur snabbt laddas batteriet ur?
Om fläkten är på 12v och effekten är 150w så drar den 12.5 A.
En standardbil har la ett 75 Ah batteri
Så på det borde det bli drifttid på ca 6h till urladdat.
Hur mycket behöver man för att starta?
Undrar hur snabbt varmt det blir?
Hur snabbt laddas batteriet ur?
Om fläkten är på 12v och effekten är 150w så drar den 12.5 A.
En standardbil har la ett 75 Ah batteri
Så på det borde det bli drifttid på ca 6h till urladdat.
Hur mycket behöver man för att starta?
-
WmB
- Kontakt:
Sv::Kupévärmare via ciguttaget
ett standardbatteri i en större premiumbil som är i tipptopp-skick kanske klarar 75Ah.
Men denna värmare på 150W är inte till för att värma bilen, mer för att hålla isfritt bara
Men denna värmare på 150W är inte till för att värma bilen, mer för att hålla isfritt bara
-
c014
- Kontakt:
Sv:Sv::Kupévärmare via ciguttaget
Jag vet att det inte är ett svar på något angående kupévärmare.
Men ett tips till er som sparar tid och fungerar jättebra är att ta en petflaska på 1.5 lite eller mer och fylla med hett vatten innan man går ut till bilen..
starta bilen, se till att vindrutetorkarna inte sitter fast stenhårt eller ha tillräckligt med vatten, sedan så häller man det heta vattnet på vindrutan tills all is är tinad och sedan torka ett par gånger med vindrutetorkarna så överflödigt vatten försvinner.
Har gjort så i flera år och det är det överlägset bästa sättet, plus att det sparar på rutan iom att du inte skrapar med massa smuts och repar den.
Men ett tips till er som sparar tid och fungerar jättebra är att ta en petflaska på 1.5 lite eller mer och fylla med hett vatten innan man går ut till bilen..
starta bilen, se till att vindrutetorkarna inte sitter fast stenhårt eller ha tillräckligt med vatten, sedan så häller man det heta vattnet på vindrutan tills all is är tinad och sedan torka ett par gånger med vindrutetorkarna så överflödigt vatten försvinner.
Har gjort så i flera år och det är det överlägset bästa sättet, plus att det sparar på rutan iom att du inte skrapar med massa smuts och repar den.
-
HenkeW
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv::Kupévärmare via ciguttaget
Hett vatten på kall glasruta....hmm....det låter enligt mig som att det kan skapa mer problem än det underlättar...
Det borde finnas viss risk för att rutan spricker av den plötsliga temp.höjningen....
Det borde finnas viss risk för att rutan spricker av den plötsliga temp.höjningen....
-
c014
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv::Kupévärmare via ciguttaget
[quote]Hett vatten på kall glasruta....hmm....det låter enligt mig som att det kan skapa mer problem än det underlättar...
[/quote]
Jag visste att den saken skulle komma upp. Jag har aldrig haft det problemet och alla jag tipsat om detta för har aldrig råkat ut för en vindruta som spricker.
Känns ju som att om det är -25 grader ute och du kör i 110km/h så är det rätt mycket minus på vindrutan, då är temperaturskillnaden mellan ute och inne rätt stor.. så jag tror det är lugnt. Men hey, jag tvingar ingen.
[/quote]
Jag visste att den saken skulle komma upp. Jag har aldrig haft det problemet och alla jag tipsat om detta för har aldrig råkat ut för en vindruta som spricker.
Känns ju som att om det är -25 grader ute och du kör i 110km/h så är det rätt mycket minus på vindrutan, då är temperaturskillnaden mellan ute och inne rätt stor.. så jag tror det är lugnt. Men hey, jag tvingar ingen.
-
HenkeW
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv::Kupévärmare via ciguttaget
Det var bara en tanke, funkar det för dig är det ju toppen ;-)
Men jag förmodar att det inte bör utföras på en ruta som redan har stenskott eller sprickor...
Men jag förmodar att det inte bör utföras på en ruta som redan har stenskott eller sprickor...