Handbromsproblem

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Ellen
Bilmodell: Skoda Felicia -97
Kontakt:

Handbromsproblem

Inlägg av Ellen »

Hej!

Jag har en skoda felicia och det har uppstått ett problem med handbromsen. Den tar inte. Jag har precis bytt kamrem och vattenpump och känner att jag det kan bli dyrt att fixa handbromsen också.
Jag tycker det är lite osäkert utan den om de andra bromsarna skulle börja trixa. Bromsklossarna byttes för att klara förra besiktningen men är inte 100%.

Frågan är då om man ska laga eller sälja? Och vad ska man sälja den för? Kamremsbytet kostade en del och kan man lägga på det på priset? Enligt verkstaden kostar det mellan 1600-5500 kr att fixa handbromsen och det vet jag inte om det är värt. Detta är min första bil så jag har inte riktigt koll.
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Handbromsproblem

Inlägg av Bäverhanne »

Hej Ellen.
Det första du vill kontrollera är om det är vajern som är av eller om det är något annat fel ex. belägg som tagit slut.
Om jag inte har helt fel så har du trumbromsar på din bil?
Om så, lägg dig bakom bilen och titta snett upp på baksidan av trumman, där ska du se en ledad arm, detta är armen som vajern påverkar.

Notera hur bägge armarna (en på var sida) står vid ej åtdragen handbroms.

Dra åt handbromsen och gå ut och kontrollera armarnas position.
Har de inte rört sig, eller bara på ena sidan så är det vajern som är trasig.

Om bägge armarna rört sig ungefär lika mycket så är det troligtvis beläggen som är slut eller en fråga om att spänna handbromsen.

Biltema eller mekonomen bör ha ersättningsvajrar, inte speciellt svårt att byta om du får hjälp av en kompis/släkting eller liknande.

Lycka till!
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

Artikelkod biltema; 66-6960
Cableberra
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Inlägg av Cableberra »

Jag tycker det är synd om du ska behöva betala 1600 eller mer för att fixa handbromsen, vilket jag gör själv på min skoda för några hundralappar. - Du har väl nån kompis som kan bilar - eller skaffa en - som kan hjälpa dig.
skoda elegance

Sv:Sv:Handbromsproblem

Inlägg av skoda elegance »

Har renoverat bromsar bak på en felicia pick up och det är skit enkelt.....köp en rephandbok den har betalat sig ganska snart...
Bra att titta i om man undrar något !!!
Skriv svar