över 10.000- för en service

I detta forum skriver vi om Skoda Fabia RS
gng695
Bilmodell: Skoda 120
Kontakt:

över 10.000- för en service

Inlägg av gng695 »

min märkesverkstad vill ha över tio tusen för service vid 9000 mil. låter orimligt mycket. innehåller tydligen byte av kamrem, vattenpump, spännrullar mm.
etersom det väl är kamremmen som är det väsentliga, funderar jag på att låta någon annan verkstad byta den. varför byta en fungerande v-pump som man eventuellt kan byta själv om det skulle behövas.
att jag blir utan mobilitetsgarantin kan jag leva med, men är det något annat jag missar eller bör tänka på.

bilen är en fabia rs uttagen hösten 2005.
conf

Sv:över 10.000- för en service

Inlägg av conf »

Det brukar vara runt dom pengarna även hos icke märkesverkstäder för en sån service. Varför man byter vattenpumpen samtidigt som kamremen är för att den drivs av kamremen och om den går sönder efter så åker du på ett ytterligare byte av kam.

Motiveringen till att göra service och få bokstämpel är för att ev. kunna utnyttja motorgarantin/försäkringen om något skulle smälla.

Men personligen så skulle jag aldrig gå till verkstad med någon form av service förutom just kamrem som jag inte är kunnig på.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:över 10.000- för en service

Inlägg av maverick »

Vattenpumpen är en svag punkt hos vag. Eller rättare sagt var. Idag är de utbytta till pumpar med metallimpeller istället för plats, som det är på de som sitter i från fabrik på våra lite äldre Skodor.

En rasad pump ger så mycket mer än bara ytterligare ett byte av kamrem. Risken för skador på ventiler och kolvar är överhängande, och det kostar mycket mer än 10000kr att åtgärda.
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:över 10.000- för en service

Inlägg av sir_pelle »

kolla med mekonomen. brukar skilje ett par lusingar
Skriv svar