AC problem

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
ajrish
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

AC problem

Inlägg av ajrish »

har problem med min ac som inte kyler som den ska.
den låter väldigt konstigt oxå.
låter inte "konstigt" när den står på econ.
vad kan vara fel?
mija

Sv:AC problem

Inlägg av mija »

Kompressorn och kylfläkten kan låta illa, men eftersom du har dålig effekt så tror jag på kompressorn.
ajrish
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Sv:Sv:AC problem

Inlägg av ajrish »

den låter inte konstigt om gasen är slut då?
mija

Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av mija »

Kompressorn ska inte arbeta om köldmediet är slut men kan ev låta konstigt om det är för lite köldmedie i systemet. Det har varit problem med kompressorer på b la golf och octavia.
Mian
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Mian »

[quote]har problem med min ac som inte kyler som den ska.
vad kan vara fel?[/quote]

Jag har också ett missljud, tror att det kommer från kommpressorn. Försvinner när jag trycker in "econ". Tror att det blir dyrt...Har kollat på nätet och tror att många har samma problem... goodwill?
Mian
Kontakt:

Inlägg av Mian »

Jag har också ett missljud, tror att det kommer från kommpressorn. Försvinner när jag trycker in "econ". Tror att det blir dyrt...Har kollat på nätet och tror att många har samma problem... goodwill?
Mian
Kontakt:

Inlägg av Mian »

Mian
Kontakt:

Inlägg av Mian »

Samma problem, 6000mil, oljud i kompressorn försvinner när jag trycker in "econ".....
Mian
Kontakt:

Inlägg av Mian »

Samma problem, 6000mil, oljud i kompressorn försvinner när jag trycker in "econ".....
mija

Sv:Sv:AC problem

Inlägg av mija »

Det är bara beklaga er som har problem, det är dyrt att åtgärda, kompressorn och lite andra grejor måste bytas och systemet måste renspolas.
Tessin
Bilmodell: Rapid Spaceback Style Plus
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av Tessin »

Min klimatanläggning började strula på liknande sätt och la av helt för en månad sedan. Fick tid för felsökning efter 2 veckor. Då konstaterades att kompressorn samt div. ventiler och annat måste bytas. Jag uppmanades av verkstaden att kontakta mitt försäkringsbolag, vilket jag gjorde. Hela repet går på maskinskadeförsäkringen. Det är en -05:a som gått 8200 mil. Jag fick tid för rep. nu i veckan. Det enda tråkiga är väl att det tar en hel månad för att få det lagat. Men självrisken på 3000:- känns billig med tanke på att jag hade hört att bara bytet av kompressorn kan kosta 17000:-
JM
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av JM »

Ny AC har jag skaffat mig! Och blivit 10000 sek fattigare. Kompressorn skar och bilen fick bärgas. Nu har jag ny kompressor, någon ny ventl, diverse nya packningar och kyla....

Bilen är en 05:a och gått 11000 mil. Någon good will lär man inte kunna hoppas på. had man haft en Skoda bilförsäkring hade maskinskadedelen tagit en del... Detta lär vara ett vanligt problem för VAG...

Hälsar Johan
Erkki
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av Erkki »

Har en octavia 2.0 FSI som AC´n slutade funka på för nån dag sedan...inga oljud har hörts och det är fullt tryck i systemet.
Fick en idé om att det kan vara tryckvakten som ballat ur. så nu till frågan: vet någon hur man kollar att den är ok? jag har haft bort kontaktstycket från givaren och hittar där 3 st stift..mellan vilka skall man mäta och vad ska det visa om det är full tryck i systemet?

Svettig...
Roger
Bilmodell: Skoda Octavia Combi elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av Roger »

Stick ner en spegel och försök läsa på klisterlappen vilken tillverkare det är på kompressorn. Är det Zexel - så antigrattis! Har varit stora problem med deras kompressorer. Skulle du ha en Zexel, så kolla med hjälp av spegeln på remskivan om brytklackarna är hela. Är dom hela är formodligen reglerventilen blockerad och den finns inte att byta för sig utan det är en ny kompressor som gäller. Är brytklackarna brutna är kompresson skuren och det är naturligtvis fortfarande ny kompressor som gäller. Om du har oturen att äga en Zexelkompressor som behöver bytas måste även systemet spolas samt även expansionsventil och torkfilter byats för att säkerställa att det ska fungera problemfritt framöver. -Ska tillägga som en klen tröst att Zexel inte monteras längre.....
woods
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av woods »

Pä Wolksvagen koncernens alla modeller är numera ac-systemen heltokigt konstruerade. Man har slopat magnetkopplingen och kompressorn snurrar alltid. Smörjningen fungerar som dimsmörjning på så sätt att oljan och gasen är blandad i systemet. Förr eller senare läcker gasen ut, oljan ligger då kvar ute i systemet och kompressorn skär ihop. Ett bryrbleck i remskivan brister för att remmen inte skall gå av. Systemet är därmed förorenat av metallspånor som omedelbart havererar en ny kompressor om det inte är 100% rengjort innan, vilket få verkstäder vill ens försöka eller klarar. Detta skrivet som en varning till alla som är berörda.
I ett normalt konstruerat system med magnetkoppling så känner en tryckvakt av om gastrycket saknas och kompressorn går ej.
klingen
Bilmodell: Skoda Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av klingen »

Menar du att det är så på alla nya skodor? från vilken årsmodell då?
Kjell Eriksson

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:AC problem

Inlägg av Kjell Eriksson »

Hej, Åtminstonde är det så på min Octavia TDi från år 2010. Ingen magnetventil.
Nicefarm
Kontakt:

Inlägg av Nicefarm »

Gammal tråd men lägger ett svar ändå, när detta hände mig så var det kondensorn i grillen som det var hål i.
Skriv svar