Kopplingsbyte?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
dre
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

Hej skoda göbbar och tanter ;P

Jag har en kär Octavia som jag använder att transportera familjen med. Nu har skodan gett upp lite och jag får anta att det är kopplingen som inte vill vara med. Det första symptomet på att skodan var sjuk var när det tog tvärstopp vid ett trafikljus och det gick varken komma fram elr bak. Gick ngn millimeter fram och tillbaks och efter en stunds gungande så släppte det och gick att åka igen. Detta har hänt cirka 3 ggr sammanlagt under 2 månaders tid och jag har kört på :) I går kväll så kom det ytterligare ett tecken på sjukdom. Kändes i kopplingen som något som "släppte" när jag kopplade och det kom ett vinande läte ur vad jag tror var växellådan?!? Vinandet blev högre vid högre varv och efter en stunds färd försvann det tvärt och allt låt bra igen. När jag kom hem stannade jag och skulle lägga i backen, då rasslade det till när jag frikopplade och varje gång jag kopplar rasslar det nu.

Då jag funderar på att reparera denna själv så undrar jag om någon vänlig skoda entusiast vet vad som ska inhandlas. Hel kopplingssats och urtrampningslager, oljor etc? I bästa fall kan det enbart handla om byte av urtrampningslager?

Alla vettiga råd mottages tacksamt! :)
HansG
Bilmodell: Fabia Combi
Kontakt:

Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av HansG »

I vintras när jag gasade vid 100 km/t slirade det på motorvägen. Isig väg bäst att sakta farten tänkte jag. Nästa vecka var det +grader och då förstod jag att det var kopplingen som slirade.
Vi demonterade huven och monterade en bock med en spakvinch på, eftersom ett motorfäste sitter på växellådan som man måste ta bort, kunde motorn hållas uppe med hjälp av vinchen.
Köpte en komplett kopplingssats på Biltema. Tryckplattan, som såg svår ut att demontera, var i perfekt skick så den bytte vi aldrig.
Den nya lamellen var 8 mm tjock och den utslitna var 2 mm tjock.
Det är en annan typ av fjädrar i dagens kopplingar än förr. Kortare slaglängd förmodligen. Förr kunde lamellen slitas ned till plåten och då fick man byta tryckplatta också.
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

[quote]I vintras när jag gasade vid 100 km/t slirade det på motorvägen. Isig väg bäst att sakta farten tänkte jag. Nästa vecka var det +grader och då förstod jag att det var kopplingen som slirade.
Vi demonterade huven och monterade en bock med en spakvinch på, eftersom ett motorfäste sitter på växellådan som man måste ta bort, kunde motorn hållas uppe med hjälp av vinchen.
Köpte en komplett kopplingssats på Biltema. Tryckplattan, som såg svår ut att demontera, var i perfekt skick så den bytte vi aldrig.
Den nya lamellen var 8 mm tjock och den utslitna var 2 mm tjock.
Det är en annan typ av fjädrar i dagens kopplingar än förr. Kortare slaglängd förmodligen. Förr kunde lamellen slitas ned till plåten och då fick man byta tryckplatta också.[/quote]

Det känns som du hade ett konkret symptom så det är det jag är lite tveksam till om jag behöver köpa hela kopplingssatsen eller om det tillexempel enbart behövs köpas ett urtrampninslager? Jag kan varva och släppa kopplingen utan att det slirar tillex. Bara att det rasslar när jag lägger i backen mestadels men även framåt och ett vinande från lådan som kommer och går. Skönt att Biltema kopplingen passade, de ligger avsevärt lägre i pris :)

Tänkte på om det går att bara ta ner låda och koppling utan att behöva hålla i motorn med vinch, finns det inte fler fästen som motorn "håller" sig i månnetro? Hur lång tid tog bytet för dig?
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

Okej jag får svara vad min privatmekaniker svarade mig eftersom ingen annan verkar ha ngn mer idé :) Kan ju vara bra om ngn annan får liknande problem ;)

Troligen är det växellådan som tydligen det är brist på hos skrotarna för de "klenare" octavia modellerna då de brukar ge upp. Så nypriset låg mellan 8-12k och sedan är det minst 4 timmars reparation hos en "bra"

Så nu är det bara att ta och hitta rätt växellådsmodell då, finns nummer under mattan i bagagen för detta tydligen eller på själva lådan :)

Ok förenklat då :) Någon som vet exakt växellådsmodell nummer till octavia 1,6 -99a? :) Eller ännu bättre upp har en låda som är hel liggandes till salu till denna?!?
Warrior
Bilmodell: Skoda octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av Warrior »

Det är växellådan som är defekt, mycket vanligt fel på octavia. kommer yvärr inte ihåg nummret dock.

Har blivit svåra o få tag på...
Bamyl
Bilmodell: Superb -10, Fabia -11
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av Bamyl »

Bra recension av föregående inlägg ;=) *skratt*
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

Jimmy: Japp det är de, kollar runt på skrotar i detta nuet :)
Numret har jag hittat det var enkelt och tre bokstäver långt, det luriga verkar vara att på exakt samma modell kan det skilja i växellådor.

Anders: Skönt med lite humor i forumet :P
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av Draco »

jepp fel på växellådan.. hade samma fel.. var en del av bulten som fastnade i kuggen och därav kunde du varken röra dig fram eller bak.. som man säger.. pinne i hjulet..
bulten jag menar är i växellådan finns en stor kugge som har 8 nitar.. dom nitarna går sönder och går att byta ut mot ersättnings bultar.. (fabrikationsfel.. enligt en växellåd renoverar verkstad)
så sa dom till mig.. när jag ringde och frågade efter pris..
dom visste direkt vad felet var.. precis som det jag säger till dig..
känner igen symtomen helt och hållet..

ledsen men det är ingen billig reperation ..
ska du byta växellåda se till att den är uppdaterad så du inte får samma fel igen. så vidare du inte lagar den själv som jag gjorde.
fast det tog tid innan jag fattade hur man fick loss allt ink isär.

fråga på verksaden efter en sprängskiss på växellådan så det blir lättare ifall du ska plocka isär den
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

[quote]jepp fel på växellådan.. hade samma fel.. var en del av bulten som fastnade i kuggen och därav kunde du varken röra dig fram eller bak.. som man säger.. pinne i hjulet..
bulten jag menar är i växellådan finns en stor kugge som har 8 nitar.. dom nitarna går sönder och går att byta ut mot ersättnings bultar.. (fabrikationsfel.. enligt en växellåd renoverar verkstad)
så sa dom till mig.. när jag ringde och frågade efter pris..
dom visste direkt vad felet var.. precis som det jag säger till dig..
känner igen symtomen helt och hållet..

ledsen men det är ingen billig reperation ..
ska du byta växellåda se till att den är uppdaterad så du inte får samma fel igen. så vidare du inte lagar den själv som jag gjorde.
fast det tog tid innan jag fattade hur man fick loss allt ink isär.

fråga på verksaden efter en sprängskiss på växellådan så det blir lättare ifall du ska plocka isär den
[/quote]

Tack för bra utförligt svar :)

Har kollat runt en hel del på kostnad för ny låda, renoverad låda. Pratat med en kille som tog fram fyrhjulsdriften till skoda och han kunde hjälpa mig med renoveringen men delarna och jobbet kostade en del. Är nog inte så haj själv så jag får isär och ihop lådan igen så jag tänkte försöka mig på att få loss den till att börja med uppallad på pallbockar *phew*.

Ska försöka påbörja detta i morgon och inhandla en Haynes verkstadshandbok. Vet ett ställe där jag kan få tag på en låda för 700kr som inte gått långt om jag skruvar ur den själv, så det måste jag lära mig nu.

Du kanske har ett hum om hur lång tid det tar att få ner den på ett ungefär och om det behövs specialverktyg? Sätta i den får jag hjälp med så det är skönt :)

Ha det gott så länge!
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

Oj såg att du redan svarat i min andra tråd här :)
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av Draco »

jag plockad ner min utan hayens bok.. står inte mycket om hur ma plockar ner växellådan står mest att man ska låta en verkstad göra det..
dre
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kopplingsbyte?

Inlägg av dre »

[quote]jag plockad ner min utan hayens bok.. står inte mycket om hur ma plockar ner växellådan står mest att man ska låta en verkstad göra det..[/quote]

Hehe japp det gjorde det allt, och efter en stunds funderande och krypande under ett stycke octavia så kom jag fram till att jag inte vågar mig på det själv heller :))
Skriv svar