Hej,
Skulle vilja ha lite klarläggande om inkoppling av extraljus i en Fabia Ambiente 1.2 årsm -10.
Ang styrströmmen till reläet har det skrivits här både om en vit och
om en svart/vit kabel. Hur är det egentligen?
Är det den tunna vita kabeln innanför "gummiblåsan" eller är det i
kontaktdonet utanför blåsan?
Sen tänkte jag ang inkopplingen av själva matningen från batteriet;
kan man ta den från en ledig skruv på den där stora "plåtanordningen" som sitter uppe på batteriet?
(Är det nån som förstår vad jag menar?)
(Varför kan man inte lägga in bilder i trådarna...?)
Mvh,
Sjöström
Extraljusinkoppling
-
Sjöström
- Bilmodell: Skoda Fabia Ambiente
- Kontakt:
-
Wolverine
Sv:Extraljusinkoppling
Hej !
Svaret om styrströmen är inte så enkelt som du tror. Om jag minns rätt fanns det 7 olika strålkastarutföranden till Fabia !
Men matningen kan du hämta enligt din beskrivning.
Angående forumet: Här har det inte uppdaterats nånting de senaste 5,6 åren och jag undrar om det finns någon forumsansvarig, som man kan vända sig till med förbättringsförslag, men jag tror inte det.
Förutom att det är väldigt få användare är det som sagt ingen som har brytt sig de senaste åren.
Svaret om styrströmen är inte så enkelt som du tror. Om jag minns rätt fanns det 7 olika strålkastarutföranden till Fabia !
Men matningen kan du hämta enligt din beskrivning.
Angående forumet: Här har det inte uppdaterats nånting de senaste 5,6 åren och jag undrar om det finns någon forumsansvarig, som man kan vända sig till med förbättringsförslag, men jag tror inte det.
Förutom att det är väldigt få användare är det som sagt ingen som har brytt sig de senaste åren.
-
Sjöström
- Kontakt:
Sv:Sv:Extraljusinkoppling
Ja, då var det klarlagt. I min Fabia får jag +12V i den lite grövre vita
kabeln i kontaktdonet då jag slår på helljuset. Så därifrån tänker jag ta styrström till reläet.
/Sjöström
kabeln i kontaktdonet då jag slår på helljuset. Så därifrån tänker jag ta styrström till reläet.
/Sjöström
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Extraljusinkoppling
Den stora plåten = säkringsdosan på batteriet? "fire at will" =)
-
Sjöström
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Extraljusinkoppling
Jodå, den stora plåtgrejen är ju förstås nån typ av huvudsäkring.
Det har jag förstått;-)
Sen kan man förstås tänka att det är lite dumt att belasta den ytterligare med extraljusen, jag sätter ju även en vanlig säkring före reläet. Det finns om jag just nu minns rätt möjlighet att skruva en kabelsko direkt på +polen.
Eller ska man tänka som så att alla förbrukare SKA sitta efter huvudsäkringen, så att OM den skulle gå så klipps precis allt?
/Sjöström
Det har jag förstått;-)
Sen kan man förstås tänka att det är lite dumt att belasta den ytterligare med extraljusen, jag sätter ju även en vanlig säkring före reläet. Det finns om jag just nu minns rätt möjlighet att skruva en kabelsko direkt på +polen.
Eller ska man tänka som så att alla förbrukare SKA sitta efter huvudsäkringen, så att OM den skulle gå så klipps precis allt?
/Sjöström