Hej!
Köpte mig en skoda pickup 1.6 mpi -97 i sommras som hade 1600mil på mätaren. I november förra året åkte jag till USA i 4 veckor och när jag kom hem så fick jag inget oljetryck när jag startade bilen. Kollade olja och det var rätt nivå. Nu har bilen stått ett tag men tänke att jag skulle ta tag i detta nu och därav har jag några frågor ang detta.
Kan man plocka bort tråget underifrån utan att ta lyfta ur motorn om man tex släpper på motorkuddarna och lyfter motorn något?
Om an får av tråget kommer man då åt pumpen och kan byta den?
Någon som vet vad det brukar kunna bli för fel på pumparna eller är det något annat?
Vart köper jag en ny pump? letat lite på nätet utan resultat.
Vad är det för typ av trågpackning, behöver jag en ny eller går det att ersätta med tex silikonpackning?
Ja har ni några andra tips och trix som jag inte tänk på är ni ocksp välkommna att skriva dem här.
Tack på förhand.
Inget oljetryck 1.6 -97
-
Avvah
- Bilmodell: Skoda Pickup 1.6 -97
- Kontakt:
-
Avvah
- Kontakt:
Sv:Inget oljetryck 1.6 -97
Är det ingen som har aning eller? Är inte detta ett skodaforum? är det ingen som har plockat isär en felicia eller en pickup?
-
slottet
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.4 TSI DSG7
- Kontakt:
Sv:Sv:Inget oljetryck 1.6 -97
Har svårt att tro att oljepumpen skulle ha lagt av.
Jag tror att du skall börja med att byta olja och filter för att se om det hjälper.
Sen skall du skaffa dig en verkstadshandbok för din bil.
Där får du svar på alla de frågor du har.
Jag tror att du skall börja med att byta olja och filter för att se om det hjälper.
Där får du svar på alla de frågor du har.
-
slottet
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Inget oljetryck 1.6 -97
Glömde en sak du också kan prova innan du byter pump.
Givaren till oljetryckslampan eller kabelförbindelsen till den kan vara trasig.
Då får du en signal att du inte har något tryck.
Testa det.
Givaren till oljetryckslampan eller kabelförbindelsen till den kan vara trasig.
Då får du en signal att du inte har något tryck.
Testa det.
-
Avvah
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Inget oljetryck 1.6 -97
[quote]Har svårt att tro att oljepumpen skulle ha lagt av.
Där får du svar på alla de frågor du har.[/quote]
Det är ny olja i motorn, bytte innan jag åkte till USA.
Vilken bok rekommenderar du?
Är det ett vanlig fel med kabelbrott? tror dock inte att det är just det då jag startade lät bilen helt torr på olja, slog av motorn och lyfte på påfyllningslocket och kikade in med ficklampa, den var nästan helt torr. låg bara olja på platser där det samlas. När oljan trycks runt som den ska så syns det där.
Är det ett vanlig fel med kabelbrott? tror dock inte att det är just det då jag startade lät bilen helt torr på olja, slog av motorn och lyfte på påfyllningslocket och kikade in med ficklampa, den var nästan helt torr. låg bara olja på platser där det samlas. När oljan trycks runt som den ska så syns det där.
-
slottet
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Inget oljetryck 1.6 -97
[quote][quote]Har svårt att tro att oljepumpen skulle ha lagt av.
Är det ett vanlig fel med kabelbrott? tror dock inte att det är just det då jag startade lät bilen helt torr på olja, slog av motorn och lyfte på påfyllningslocket och kikade in med ficklampa, den var nästan helt torr. låg bara olja på platser där det samlas. När oljan trycks runt som den ska så syns det där.[/quote]
Om du kollar på oljestickan och den visar att du har olja då är det ok med oljemängden. Bytte du oljefilter också? Annars kan det göra att du inte får tillräckligt tryck för att lampan skall slockna.
Haynes har de bästa verkstadshandböckerna men kan vara svår att få på svenska, men det gör kanske inget.
Är det ett vanlig fel med kabelbrott? tror dock inte att det är just det då jag startade lät bilen helt torr på olja, slog av motorn och lyfte på påfyllningslocket och kikade in med ficklampa, den var nästan helt torr. låg bara olja på platser där det samlas. När oljan trycks runt som den ska så syns det där.[/quote]
Om du kollar på oljestickan och den visar att du har olja då är det ok med oljemängden. Bytte du oljefilter också? Annars kan det göra att du inte får tillräckligt tryck för att lampan skall slockna.
Haynes har de bästa verkstadshandböckerna men kan vara svår att få på svenska, men det gör kanske inget.