Hej
Jag har nog varit inne på det här ämnet lite förut, men hur är det egentligen med spindelleden på Felician?
Varje gång jag har fått ett klånkande ljud från famvagnen höger eller vänster och jag har lossat bulten och sedan dragit åt ...hårt allt jag vågar...så slutar klonkandet.
Förra gången jag bytte spindelleden på höger sida så sätt bultmuttern inte så hårt...??, men eftersom gummit var sönder så bytte jag...slipade bort nitarna och satte en ny sp.led. Den gamla kände jag på och leden den kändes bra(?) så då skickade jag efter nytt gummi 17:- från Skoda...
Min fråga: är det oftast leden som är trasig eller är det bulten som de sätter dit utan låsbrickor från fabriken, som skruvats upp? På Speedy verkstaden vet dom inte...
Att byta spindelled på en sida kostar här i Sthlm c 1000:-
Vad kan hända med en glappande spindelled?
Nu är gummit sönder igen på höger sida (Biltema spindelled bytt för två år sedan)...nu finns ett litet klonk vid gupp. Ja, jag skulle byta men kan jag byta tillbaks till den gamla med nytt gummi?
Staffan
Spindelled eller bulten
-
stakvi
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
-
stakvi
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Sv:Spindelled eller bulten
Hej igen
Jag har nu tagit bort den gamla Biltemas spindelleden. Jag lossade länkarmens främre stora bulten så armen blev lite lättare att böja ner och lite åt sidan...
Biltemas spindelled såg förfaärlig ut, rostig, nästan hopptryckt och gummit hårt och spruckit i strimlor...bara på tre år.
Men jag är inte så nöjd det finns ett litet klockande...kanske kan(!) jag inte dra åt bulten så hårt som krävs för att inte infästningen med urgröpningen för bulten inte skall röra sig. Urgröpningen är faktiskt större på orginalleden än på Biltemas...
Så vad skall jag göra ...jag tror jag sätter dit en ny Biltemas...
Staffan
Jag har nu tagit bort den gamla Biltemas spindelleden. Jag lossade länkarmens främre stora bulten så armen blev lite lättare att böja ner och lite åt sidan...
Biltemas spindelled såg förfaärlig ut, rostig, nästan hopptryckt och gummit hårt och spruckit i strimlor...bara på tre år.
Men jag är inte så nöjd det finns ett litet klockande...kanske kan(!) jag inte dra åt bulten så hårt som krävs för att inte infästningen med urgröpningen för bulten inte skall röra sig. Urgröpningen är faktiskt större på orginalleden än på Biltemas...
Så vad skall jag göra ...jag tror jag sätter dit en ny Biltemas...
Staffan