Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Denish
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av Denish »

Hej,

Jag köpte en Skoda Octavia 08 för ca 6 månader sedan, då var den helt nyservad. Då hade den gått ca 12,200 mil. I serviceboken står det även när nästa service ska ske, dvs runt 15,500 mil, handskrivet av bilhandlaren.

Nu pendlar jag till jobbet på ca 10 mil om dagen, och har nu nått upp till 13,600 mil. Problemet uppstod igår då jag för första gången fick en serviceintervallsindikering; att bilen ska servas inom 1600 km, eller 201 dagar(vilket som sker snabbat).

Bilhandlaren har alltså sagt fel, och skrivet fel på ca 1800 mil. Har bilhandlaren något ansvar i detta eller ska jag bara acceptera det som det är? Frågar iom att det är en av anledningarna till att jag köpte bilen, plus att jag tänkte köpa en Skoda Rapid till våren!

Tack för att hjälp, mvh,
Denish
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av winston »

Serviceintervallen är normalt 3000 mil men kan bli kortare beroende på "ogynsam" användning till exempel korta körstäckor o s v.
Serviceindikatorn skall ställas in vid varje service och har två alternativ.Följande text är hämtat ur instruktionsboken:

● När visningen på en bil med flexibla serviceintervaller (QG1) återställs, kommer
samma data att visas som vid fasta serviceintervaller (QG2). Av denna orsak rekommenderar
vi att serviceintervallangivelsen endast återställs av en auktoriserad
ŠKODA Servicepartner, vilken utför återställningen med en systemtestutrustning.
● Utförlig information om serviceintervaller - se häftet Serviceplan.

Flexibel intervall = upp till 3000 mil (kräver bland annat att man använder en bättre olja). Fast intervall tror jag är 1500 mil.
Jag tycker att du skall kontakta firman som har gjort servicen så de får kolla serviceindikatorinställningen som vart gjord vid senaste servicen.
Malte
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv:Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av Malte »

Här på Gotland blir det aldrig 3000mil det brukar variera mellan 1300-1800mil. Sevice intervallen är flexibel därför kan man aldrig skriva miltal för nästa service.(det går inte att veta) Det skall stå nästa service efter serviceindikatorn. Är serviceindikatorn programmerad för fast intevall (som den blir automatiskt om den är nollad med instrument knapparna) blir det 1500mil eller 1år vad som först uppnås. För att nollställa flexibel serviceintervall (long life service) krävs diagnosutrustning eller lämplig återställningsutrustnig.
Denish
Kontakt:

Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av Denish »

Jag nollställde antal körda mil nu i fredags, första gången sedan jag köpte bilen. Men det lär väl inte påverka serviceintervallsindikeringen?

Jag ska ringa bilhandlaren imorgon, det är en auktoriserad Skoda verkstad(och återförsäljare) som har sköt all service på bilen sedan den var ny.

Men detta är inget jag kan påverka, om bilen vill ha service så måste den väll få service? Det är något surt då den dyra service väntar, dvs den med byte av kamrem. Anledningen till att jag köpte bilen va enbart för att ha den i ett år, och sedan köpa ny!

Tack för alla svar!
Denish
Kontakt:

Sv:Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av Denish »

Hur återställer man serviceintervallsindikering? Jag hoppas det inte är såpass simpelt så att jag har kunnat göra det oavsiktligt när jag nollställde antal körda mil/km!

MVH!
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av winston »

Om du läser i instruktionsboken så finns information där
Denish
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av Denish »

Bilhandlaren som jag köpte bilen av säger att om bilen varna för service så ska den ha service. Skoda Göteborg säger däremot att min bil, dvs Skoda Octavia diesel 08 elegance, har service på 3000mil intervall, och säger att jag inte ska behöva serva bilen nu, och påstår att Bilhandlaren som gjorde servicen har knappat in fel service intervall på bilen.

Vem har rätt? x)

MVH,
Denish
MikaelW
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Serviceintervall stämmer inte från bilhandlaren

Inlägg av MikaelW »

Om du åker in på Skodaverkstan och ber dem koppla upp din bil så ser de hur oljan ser ut, vad bilen har för intervall och kan hjälpa dig med att släcka varningen. Min bil bad om service efter 11 månader och 1450 mil trots longlife så de kollade den och tydligen har jag någon bugg i systemet för den var rätt inställd men varnade ändå. Eftersom oljan fortfarande höll god kvalité släckte de varningen och bad mig hålla lite koll så jag inte passerar 3000 mil.
Skriv svar