bsr trimm

I detta forum skriver vi om trimning.
Skriv svar
swenarum
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

bsr trimm

Inlägg av swenarum »

Har precis hämtat min nya fabia combi tsi 86, valde mellan den och en tsi 105. försäljaren sa att 86 hk motorn är precis lika som 105 motorn bara att den är strypt, nån som vet om det är sanning. Är det samma turbo till båda motorerna, såg på BSR att man fick ut 122hk med en trimmsats som var anpassad både till 86 och 105 motorn, den kostar typ 8000 kr tyckte det verkade bättre än att betala typ 25000-30000 tusen mer för att köpa fabian med 105 motorn på bilaffären
Gourmand
Bilmodell: Citroen C5
Kontakt:

Sv:bsr trimm

Inlägg av Gourmand »

BSR hör ju till de seriösa, så du bör kunna lite på dessa. Det handlar om en optimering av motorn, vilket ej är fallet med alla dessa "fultrim" som finns. S.k. chippning, typ KCR och andra bör definitivt undvikas.
swenarum
Kontakt:

Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av swenarum »

ok, men nybilsgarantin försvinner väl direkt när man trimmar bilen
får hoppas att skoda är bra bilar så inget händer.
Gourmand
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Gourmand »

Du sa det själv. Att köpa en ny bil, men välja en motor man egentligen inte önskar och kompensera det med en motoroptimering/trimning skulle iaf jag aldrig göra. Men, valet är ditt.
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av fabbe1 »

Jag tycker att det är ett smart sätt att spara tusenlappar på.
swenarum
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av swenarum »

(fabbe 1)
tycker det verkar bra med + att den får 122 hk gentemot 105 hk
borde gå något bättre än 105 hk motorn, det ska visst va precis likadana motorer bara att 86 hk är strypt så den håller nog.
Gourmand
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Gourmand »

Växellådans utväxling, vridmomnenttsbegränsning osv måste stämma när man laddar in ny mjukvara. Görs inte detta så äventyras toleranserna och växellådsras m.m. kan inträffa. Detta är ett dåligt sätt att spara pengar på. Borde vara klokare att köpa den bil man har råd med istället och här låter det som en begagnad bil vore det rätta.
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av fabbe1 »

Knappas troligt med växellåderas m.m för en så måttlig höjning som 17hk, han kommer troligen inte att ligga och tävlingsköra på max hela tiden.
Gourmand
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Gourmand »

Det handlar inte om antalet hästkrafter, det handlar om mjukvarans vridmomentsbegränsningar vid växling. Den svagare versionen har med all säkerhet en annan vridmomentkurva och annan utväxling och då helt andra toleranser för vridmomentet vid just växling. Du måste således byta växellåda och mjukvara för att ej riskera skador. Detta är något som många surt fått erfara när de vill hitta billiga genvägar för trimning. Köp en bil med de specifikationer du vill ha istället. Det blir billigare i längden.
Gourmand
Kontakt:

Inlägg av Gourmand »

Det handlar inte om antalet hästkrafter, det handlar om mjukvarans vridmomentsbegränsningar vid växling. Den svagare versionen har med all säkerhet en annan vridmomentkurva och annan utväxling och då helt andra toleranser för vridmomentet vid just växling. Du måste således byta växellåda och mjukvara för att ej riskera skador. Detta är något som många surt fått erfara när de vill hitta billiga genvägar för trimning. Köp en bil med de specifikationer du vill ha istället. Det blir billigare i längden.
Gourmand
Kontakt:

Inlägg av Gourmand »

Originalet

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Originalet »

25000-30000 mer för att få TSI105 jämfört med TSI86??

Jag skulle garanterat vald den större och säkrat garantier och mekanik.
Har själv 86 hästarn och den räcker gott även vid släpdragning.
Originalet

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Originalet »

Snarare drygt 3000 mer för att få större motorn, missade det i förra inlägget.
swenarum
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av swenarum »

bsr lämnar motorgaranti och garanti på drivlina i upp till 4 år på nya bilar när man optimerar hos dom, och jag har aldrig en bil mer än tre år så jag ser ingen fara alls i det nu när jag läst lite mer på deras sajt.

www.bsr.se
swenarum
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av swenarum »

3000 mer för 105 hästarn, då jag inte vad du betalt för din skoda.
jag fick betala 133 000 kr för min fabia elegance combi med + paketet. Frågade efter 105:an försäljaren sa nåt om 150 000 +, inte värt dom pengarna sa han till mig jag höll defenetivt me, och det är inte det att 86 hk inte räcker för oss då hade jag ju aldrig köpt den. Det finns nåt som heter Intresse me här i livet.

mvh:
Purex
Bilmodell: Skoda Superb 4x4 tdi170
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Purex »

Alltid när man trimmar ska man vara beredd på ras någonstans !
Det är liksom lite som korv och bröd det hör ihop, likaså trim och ras/extra slitage.

Punkt.....

Men kul är det så förbaskat.
Finns inget roligare att dra mustanger o poschrar med min Saab 9000 med lite extra allt :)
Men sönder det går det, iaf orginal grejerna, byter man mot specificerade dito så håller det.
Civil
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:bsr trimm

Inlägg av Civil »

Om jag vore dig skulle jag mycket heller köpa effektbox från dieselkraft, duktigare än BSR.

Ja den är strypt med programvara, du kan lika väl be dom öka effekten. Det är samma som tex Skoda Superb, finns att få som 140HK och 170HK det är exakt samma motor, turbo osv.

Bara mjukvaru strypt.

Vill du ha mera kraft, så be VAG att häva strypningen, det kostar ungefär samma som om du skulle be BSR leka med din bil, dock så behåller du din nybilsgaranti.
Skriv svar