Startar ibland
-
blixten11
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Startar ibland
Rätt som det är startar inte min Fabia, Bränslepumpen låter, startmotorn går runt, men den tänder inte alls. Väntar man ca 1 min så startar den utan problem. 1,2 liters motorn årsmodell 04.
Händer inte varje dag utan kan gå veckor mellan gångerna, spelar ingen roll vad det är för väder, torrt eller blött, kallt eller varmt.
Har hört talas om tändningsbrytare, kan det vara något som orsakar problemet? finns på biltema.
Händer inte varje dag utan kan gå veckor mellan gångerna, spelar ingen roll vad det är för väder, torrt eller blött, kallt eller varmt.
Har hört talas om tändningsbrytare, kan det vara något som orsakar problemet? finns på biltema.
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Startar ibland
Läs av felcoder så får du troligen svaret.
Visst kan man gissa men kan bli dyrt i onödan.
Visst kan man gissa men kan bli dyrt i onödan.
-
blixten11
- Kontakt:
Sv:Sv:Startar ibland
Tack för Svar, har haft dator inkopplad vid 2 tillfällen utan att få fram någon felkod. Fler förslag skulle uppskattas, har kört fast.
-
blixten11
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Inges som har några ide´er?
-
blixten11
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Kom igen nu. Fler ideér
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Dra loss alla tre tändspolar, koppla ifrån dom. Skruva loss alla tändstift, kolla hur dom mår.
OBS!!! ska göras enbart på en kall motor. Om allt ser ok ut, återmontera allt. Men innan du trycker tillbaka tändspolar spruta i lite WD40 i gummi röret detta tar bort fukt och ev oxidation.
Efter att du monterat ihop allt, så startar du inte bilen.
Dra loss batteri kabeln i en timme. Ja en timme. Varför??
Jo jag ska förklara.
Motor styrenhete som styr tändnings, bränsle mänds, med mera. Har ett backup batteri, att skilja strömmen några minuter hjälper inte. Men har du den från kopplad en timme, så återställs alla värden till fabriks filens värden.
Det märker du när du kör sen med bilen att förbrukning skjuter i höjder, detta är normalt då bilen måste bilda sig nya inställningar vad gäller bränsle mängd, luft flöde osv.
Kör nu med bilen några mil helst.
Om det inte funkar så vet jag inte heller vad du kan ha för fel.
Jag hade en Fabia med samma symptom den vägra starta ibland, det visade sig vara oxidation i tänspolarna så det fanns knappast någon som helst kontakt med tändstiftet, varför den sen ibland starta vet jag inte.
Men efter att jag gjorde detta, så gick bilen felfritt.
Daniel
OBS!!! ska göras enbart på en kall motor. Om allt ser ok ut, återmontera allt. Men innan du trycker tillbaka tändspolar spruta i lite WD40 i gummi röret detta tar bort fukt och ev oxidation.
Efter att du monterat ihop allt, så startar du inte bilen.
Dra loss batteri kabeln i en timme. Ja en timme. Varför??
Jo jag ska förklara.
Motor styrenhete som styr tändnings, bränsle mänds, med mera. Har ett backup batteri, att skilja strömmen några minuter hjälper inte. Men har du den från kopplad en timme, så återställs alla värden till fabriks filens värden.
Det märker du när du kör sen med bilen att förbrukning skjuter i höjder, detta är normalt då bilen måste bilda sig nya inställningar vad gäller bränsle mängd, luft flöde osv.
Kör nu med bilen några mil helst.
Om det inte funkar så vet jag inte heller vad du kan ha för fel.
Jag hade en Fabia med samma symptom den vägra starta ibland, det visade sig vara oxidation i tänspolarna så det fanns knappast någon som helst kontakt med tändstiftet, varför den sen ibland starta vet jag inte.
Men efter att jag gjorde detta, så gick bilen felfritt.
Daniel
-
blixten11
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Hej har provat det du tipsade om, första gången gick det bra I tre veckor, sen blev det samma problem igen. Så jag gjorde om proceduren igen och nu har det fungerat i fyra!! veckor. Hoppas det håller i sig. Men det är ett knepigt fel. Har frågat runt på lite olika verkstäder men ingen har hört talas om detta problem tidigare. Hur som helst tack för hjälpen.
-
brannmester
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4
- Kontakt:
Sv:Startar ibland
har lest om noen tilfeller av dette, er beskrevet her. kan jo være sensoren som tuller, koster kke mange kronene på ebay..
http://www.briskoda.net/forums/topic/61178-fabia-coolant-temp-sensor-how-to/
http://www.briskoda.net/forums/topic/61178-fabia-coolant-temp-sensor-how-to/
-
Memma
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Ser att detta är en gammal tråd men den beskriver exakt min verklighet just nu. Hur gick det?
-
siasho
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Startar ibland
Min Fabia började göra så och det blev värre och värre tills man inte kunde starta den överhuvudtaget. Det visade sig att startspärren känner inte av nyckeln. Eftersom reservnyckeln har tappats bort fick jag köra den till Skoda där de som de säger programmerade om boxen och startade den men efter ett par veckor hände samma sak som kostade mig ännu 1200 kr mer.. nu står bilen med samma problem och startar inte alls och jag har inte lust att betala ännu 1200 kr till. Så kort sagt landet vara startlåset.
Men jag hittade en tråd om just startspärr där folk har hittat ett fel som går att lösa själv. Några har klarat av att fixa problemet. Men om din bil har samma problem kan man förstås inte säga så. Men om det händer igen kolla om den gula lampan i form av en bil med en nyckel i bilden lyser eller ej. Om den lyser då är startspärren som krånglar. Kolla trådarna så får du lite mer info..
Siamak
Men jag hittade en tråd om just startspärr där folk har hittat ett fel som går att lösa själv. Några har klarat av att fixa problemet. Men om din bil har samma problem kan man förstås inte säga så. Men om det händer igen kolla om den gula lampan i form av en bil med en nyckel i bilden lyser eller ej. Om den lyser då är startspärren som krånglar. Kolla trådarna så får du lite mer info..
Siamak