Fundering..
-
JohnnyF87
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Fundering..
Hejsan!
Var och besiktade min pärla (Skoda Felicia Kombi -97) idag och då fick jag en 2:a, styrled, höger yttre, glapp. Så min fråga är om det är krångligt att byta en styrled själv? Och måste man byta på båda sidorna eller räcker det med att byta på den sidan som är glapp?
Sen en annan liten fundering också, efter att man bytt styrled bör man göra en framvagnsinställning ? Så kan man byta styrleden själv (om det ej är krångligt) och sen åka och boka tid för framvagnsinställning eller bör man helst göra båda sakerna samtidigt?
Vore tacksam för svar! :)
Mvh
Johnny
Var och besiktade min pärla (Skoda Felicia Kombi -97) idag och då fick jag en 2:a, styrled, höger yttre, glapp. Så min fråga är om det är krångligt att byta en styrled själv? Och måste man byta på båda sidorna eller räcker det med att byta på den sidan som är glapp?
Sen en annan liten fundering också, efter att man bytt styrled bör man göra en framvagnsinställning ? Så kan man byta styrleden själv (om det ej är krångligt) och sen åka och boka tid för framvagnsinställning eller bör man helst göra båda sakerna samtidigt?
Vore tacksam för svar! :)
Mvh
Johnny
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Fundering..
Nej du behöver bara byta den styrled som är glapp. Men som alltid finns givetvis risken att det är glapp i den andra nästa år, dom är ju troligen lika gamla. Är den glappfria hel i damasken skulle jag inte byta den.
Många hem mekare har stora problem med att byta en fastrostad styrled. För en mekaniker är det en bagatell.
Toe in justering bör göras inom en inte alltför lång tid efter bytet.
Kör man för länge med felaktigt toe in får du snedslitna däck.
Många hem mekare har stora problem med att byta en fastrostad styrled. För en mekaniker är det en bagatell.
Kör man för länge med felaktigt toe in får du snedslitna däck.
-
JohnnyF87
- Kontakt:
Sv:Sv:Fundering..
[quote]Nej du behöver bara byta den styrled som är glapp. Men som alltid finns givetvis risken att det är glapp i den andra nästa år, dom är ju troligen lika gamla. Är den glappfria hel i damasken skulle jag inte byta den.
Kör man för länge med felaktigt toe in får du snedslitna däck.[/quote]
Okej tack då vet jag! Så det är alltså ingen fara om jag byter styrled och sen bokar framvagnsinställning veckan efter? :)
Kör man för länge med felaktigt toe in får du snedslitna däck.[/quote]
Okej tack då vet jag! Så det är alltså ingen fara om jag byter styrled och sen bokar framvagnsinställning veckan efter? :)
-
andreas1
- Bilmodell: Skoda. pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fundering..
Brukar mäta först så nya o gamla leden är lika långa
Sen mäter /räknar hur många varv den gamla har sen är det bara o skruva den nya lika många varv.
Då brukar den bli bra o gör därmed inte framvagnsinst
Finns nästan ingen framvagn som står rätt efter några år o på frågan om du kan vänta är ja om du får den hyffsat, blir den väldigt fel tuggar den däck så in i bomben o blir jobbig att köra med.
Men i övrigt är där inga risker
Sen mäter /räknar hur många varv den gamla har sen är det bara o skruva den nya lika många varv.
Finns nästan ingen framvagn som står rätt efter några år o på frågan om du kan vänta är ja om du får den hyffsat, blir den väldigt fel tuggar den däck så in i bomben o blir jobbig att köra med.
Men i övrigt är där inga risker
-
JohnnyF87
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fundering..
[quote]Brukar mäta först så nya o gamla leden är lika långa
Men i övrigt är där inga risker[/quote]
Okej tack då vet jag! :)
Men i övrigt är där inga risker[/quote]
Okej tack då vet jag! :)
-
fyramyra
- Bilmodell: Skoda 4+4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fundering..
Jag fick bytt på VAG,när de släckte 2:an..gick på 1800 spänn med inställning..ingen idé att krångla själv för det priset...
-
JohnnyF87
- Kontakt:
Fundering..
Har en annan liten fundering, har märkt att när jag släpper ratten så drar bilen åt vänster (så jag måste hålla ratten till höger för att köra rakt) hur löser jag det på enklast sätt? Kan det bero på att min högra styrled är glapp? Räcker det med att byta styrleden och få den så bra som möjligt så kan det kanske hjälpa eller krävs det en inställning också?
vore tacksam för svar! :)
//Johnny
vore tacksam för svar! :)
//Johnny
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv:Fundering..
Sneddragning beror i de flesta fall på däcken. Testa med att byta sida på hjulen om de inte är rotationsriktnings bestämda. Annars kan man testa flytta fram bakdäcken.
-
JohnnyF87
- Kontakt:
Sv:Sv:Fundering..
[quote]Sneddragning beror i de flesta fall på däcken. Testa med att byta sida på hjulen om de inte är rotationsriktnings bestämda. Annars kan man testa flytta fram bakdäcken.[/quote]
Jo det är rotationsriktnings bestämda och dom sitter så som pilen visar. Så det enda som går att testa är att skifta fram och bakdäck ändå eller? För har varit så även när jag hade sommardäcken på.
Jo det är rotationsriktnings bestämda och dom sitter så som pilen visar. Så det enda som går att testa är att skifta fram och bakdäck ändå eller? För har varit så även när jag hade sommardäcken på.