Vågar jag köpa denna?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
robor
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Vågar jag köpa denna?

Inlägg av robor »

http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Octavia_1_6_TDI___Fullservad_55890826.htm?sa=1

Jag funderar på att köpa denna imorgon. Är jag dum i huvudet som köper en bil som gått så långt? Den är fullservad men har gått som tjänstebil. Uppenbarligen körts ganska hårt på de tre år den funnits. Jag vet att den är lågutrustad. Det skiter jag i. Frågan är bara om motorn rasar efter att jag rullar ut från bilhandlaren. Nån som har erfarenhet av skodor som gått långt?
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av andreas1 »

16000 mil är väl ingenting.
Om den rasar el inte kan ingen veta.
Är den bara skött så har den mycket kvar o ge
Servat olika bilmärken som gått bla som taxi o då talar vi 40000 plus mil.
Har en vän som har en wv 1,9 tdi.som rullat nästan 50000 o den går som en klocka.
Kolla genom den noga o lyssna efter missljud, mer kan man inte göra.
Man ska dock veta att det går klart sönder mer saker ju mer mil bilen har.
Vad har den gått som? Väktarbilarna får ganska rejält med stryk.
robor
Kontakt:

Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av robor »

Den har faktiskt gått som väktarbil. Det är väl därför ingen köper den trots pris. Han prutade till och med ner den till 71k åt mig innan jag ens börjat tänka i de banorna. Men jag vart så positivt överraskad när jag körde den. Den kändes helt ny. Körde en volvo V50 1.6d dagen innan som gått 13k (2009 års modell förvisso) men den kändes som rena skiten i jämförelse.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av andreas1 »

Misstänkte det.
Inget fel i det om den känns bra i lådan o inga missljud.
Kolla botten på den bara,
I övrigt säger jag pruta tills du skäms o sen lite till så gör du nog en bra affär.
Långmilade bilar är alltid svåra att sälja så den dagen du ska sälja är det samma problem.
Har upplevt samma som du, bilar som knappt rullat något o känns slitna sen långmilade som är som nya.
Köper hellre långmilare pga alla standardfel o sjukdomar brukar vara åtgärdade för längesen.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av lejon-hjarta »

Jag köpte en väktar bil, och ångrade mig rätt direkt. Väktare kör som totala idioter med dessa bilar. Ser det själv jobbar inom industrin, och dom är inte snälla mot bilarna. Sen att dom är servade ja, men jag tänker på fjädringen, bussningar, hjul lager, allmänt att lådan körs så hårt.

Nope inget att rek. Jag var tvungen att bli av med min rätt fort efter köpet, hade klonkande i fram vagn, visade sig vara i princip allt som behövde bytas ut, stöd dämpare, fjäder stag, stabilisator stag, fjäder tallrik övre och undre, krängnings hämmaren hade dom lyckats köra böj på så den var också att byta, bak hade dom kört hårt mot en kant så att bilen gick snett på vägen.

Nej köp inte. Det är flera väktare med olika kör stil.

Mitt råd, betala mera för en bil som har haft 1-2 ägare, och som förhoppningsvis kört som folk.
robor
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av robor »

Tack för svar gubbs
Huggar´n
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av Huggar´n »

Skulle absolut inte köpa en väktarbil.
Har en släkting som jobbar för ett vaktbolag och han brukar
säga att bilarna brukar brinna upp på 3 år.....

Dom sparar inte på bilarna i alla fall.
johanvbg
Bilmodell: Skoda octavia 2
Kontakt:

Inlägg av johanvbg »

Har en Octavia 1,6 tdi som rullat 38 500 mil och de milen märks inte i alla fall. Gått som gammal taxi och vad jag kan se bland all dokumentation så verkar det inte vara några större grejjer gjorda med motor eller låda heller (manuell).
Lasse G
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Inlägg av Lasse G »

Kör in o gör en konditionsstest på den,
Det är annars en bil som går mycket snålt o bra på vägen
lejon-hjarta

Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av lejon-hjarta »

som jag skrev tidigare, jag skulle absolut inte köpa denna. Väktar bil är slutkörda, dom kör som dårar.

Men du avgör själv.
thejepp
Bilmodell: Octavia RS och Octavia 1.6 Glxi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av thejepp »

Jag jobbar på ett av dom största vaktbolagen i Sverige och kan endast instämma tidigare talare. Man kör skiten ur väktarbilar, servisarna sköts, men inte mycket mer om det inte totalt rasar. En av våra bilar klagades det på konstant ang klonk,skrammel och vibrationer i framvagnen. Det dröjde nästan ett år innan det kollades och då i samband med service, nästan hela framvagnen behövdes bytas. Verkstaden sa att om man kommit in med den när symptomen börja dyka upp hade inte så mycket tagit stryk. Företagen vill inte laga bilarna om det bara är småsaker utan väntar hellre på att det rasar totalt. Så för egen del skulle jag aldrig köpa en gammal väktarbil.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Vågar jag köpa denna?

Inlägg av andreas1 »

Det är firmabilar, hade blivit mycket förvånad om dom gjort mer än det som krävs...
Bilarna är värda skit när dom lämnar dom pga milen så klart man ej bytar massa som ej är helt kasst.
O någon som skrev att hans var slut i framvagnen o krockad. Herregud kollar ni inte under innan ni köper?
O att bussningar är slut på en skoda efter 20-30000 mil är väl inget märkligt, kolla passat 00 någonting, där rasar framvagnar fortare än så.
Man får vad man betalar för och kan man inget o skruvar inte själv ska man ej köpa varken gammal eller långmilad.
Tror nog ts strunta i den då den är kvar än.
Skriv svar