Olja växellåda Octavia 2000

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
hansgpettersson
Bilmodell: Skoda Octavia 2015
Kontakt:

Olja växellåda Octavia 2000

Inlägg av hansgpettersson »

Hej på er, jag har en Octavia 2000 1.6SR med växellåda 02K. Växlingen har varit trög ett tag så jag tänkte att det var låg oljenivå i lådan eller skitig olja. Öppnade pluggen i botten på lådan och då kom det ut max 0,5 dl !!?? Förstår inte det. Antar jag tagit rätt plugg, en med Torx 45-spår mitt i botten på lådan!?? Det finns ju bara den i lådan vad jag kan se.

Nåväl, jag fyllde på ny olja i påfyllnadspluggen till vänster strax framför vänster drivaxel, fick i ca 0,5 liter och nu rinner det tillbaka ur påfyllningshålet så jag får uppfattningen att den är mer än full. Trots att bilen lutar åt höger. I och för sig på pallbockar fram, men det borde ändå rinna ut mer olja/alternativt få i mer olja. Lådan skall ju rymma 1,6 liter olja.

Förstår inte detta, det borde ju komma ut mer olja om den inte varit helt tom, även om bilen är lite högre i framkant.

Nån som har svar på detta eller tips för att få ut all olja/få i mer olja.

Hans
Scodaowner
Bilmodell: Skoda Octavia DR 1.9
Kontakt:

Sv:Olja växellåda Octavia 2000

Inlägg av Scodaowner »

Har en 0-5 4×4.

Växellåda, fördelningslåda, Haldex och bakdifferential.

Haldex gen 1, är bultad på bakdiffen, rymmer ca 0.3 dl specialolja, levererad i typ smörjpatron.

Fördelningslådan integrerad med växellådan, sitter på höger sida, får så att säga sin olja från växellådan, ca 0.5 liter. En vägg, som en damm, avgränsar utrymmena, olja rinner över till fördelningslådan. Och blir inte välblandad med resten. Oljan i fördelningslådan var mycket mörkare än resten i min bil.
Så vill man tappa ur oljan, måste man göra det på två ställen! Förmodligen dränerande du bara fördelningslådan och det mesta blev kvar i växellådan.

Du är m a o på rätt väg och bara bra, då fördelningslådan även innehåller framdiff, som jobbar hårt.

Kör lite så oljan sköljer runt. Tappa sedan ur på två ställen!

Gäller 4 x 4.
hansgpettersson
Kontakt:

Sv:Sv:Olja växellåda Octavia 2000

OK, tack för tips, kikar på det idag. Man har ju uppfattningen att det skulle räcka med en plugg. Har även Haynes verkstadshandbok som ger bilden av att det skulle räcka med en plugg.
Hans
Octaviaowner
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Olja växellåda Octavia 2000

Inlägg av Octaviaowner »

Ja, ja...

Drivlina på fyrhjulsdrivna Skoda finns inte med i Haynes...

Och.... på min sitter det två avtappningspluggar. Kommer jag ihåg rätt, så sitter pluggen till fördelningslådan längst ned på sidan av lådan, intill höger driva
hansgpettersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Olja växellåda Octavia 2000

Hej igen, har nu också hittat den andra pluggen, dåligt att jag inte såg den igår, men så är det i mörker och trångt.
Tack för era tips, det här forumet är ovärderligt och med blixtsnabba svar.
Hans
Skriv svar