Släpvagnsbelysning

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
semisslo
Bilmodell: Skoda Fabia Elegance
Kontakt:

Släpvagnsbelysning

Inlägg av semisslo »

Har en 2 år gammal Fabia med fabriksmonterad dragkrok m 13 poler och konverter till släpet som har 7 poler. Varning lyser om att en lampa är trasig men alla är hela.
Vill modernisera släpets el till LED och till 13 poler men svårt att få besked vilka produkter som fungerar så att denna varningslampa släcks.
Tacksam för all hjälp och goda råd.
//Sören
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Släpvagnsbelysning

Inlägg av winston »

Det troliga felet att varningen lyser är fel på släpets eldragning. Vanligt var tidigare att man hade en 5-polig elkabel på släpet med 7-polig kontakt och kopplade bakljus eller bromsljus på samma kabel. Man använde således inte kontaktens alla 7 anslutningar. Det fungerar inte på en bil med glödlampsvarning. Elsystemet måste "väga" jämt. Det innebär att det måste vara en separat kabel till varje glödlampa alltså du måste ha en kabel med 7 ledningar:
Bromsljus vänster
Bromsljus höger
Blinkers vänster
Blinkers höger
Bakljus vänster (och sidopositionsljus vänster)
Bakljus höger (och sidopositionsljus höger)
Jord

Det här innebär att du har 13 polig på bilen plus adapter till 7 polig och fortfarande kvar 7 polig på släpet

Här hittar du inkopplingsanvisningar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt/ISO

Jag kan däremot inte hjälpa dig med lämplig ledbelysningen
winston
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Släpvagnsbelysning

Inlägg av winston »

Jag återkommer med din ledbelysningsfrågan. I länken nedan kan du läsa om andra som har försökt att ändra till ledbelysning.

Jag tycker det inte verkar vara värt besväret/kostnaden utan mitt förslag är att köpa ny kabel och byta på släpet.
(På Biltema kostar 5 meter 7-ledarkabel 109 kronor)

https://www.byggahus.se/forum/teknik/202964-led-belysning-pa-slap-funkar-inte-pa-ny-bil.html
Skriv svar