Motorlampa

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Birgitta66
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Motorlampa

Inlägg av Birgitta66 »

Hej!
Nybliven mottagare av en fabia -02, 1,4l 16v med motorkod BBY. Har inte haft en skoda förut och behöver lite hjälp.
Bilen har stått stilla i nästan 2år och anledningen är motorlampan. Felkod p0420 har funnits länge på besiktningsprotokollen. Släckte lampan och tankade upp med ny soppa.
Under en längre tur började lampan flimra och sen slockna. Stoppade i en kvart och sen var lampan tillbaka. Detta har hänt två gånger.
Symptomen är; aningen orolig på tomgång, förhöjd co-halt, lite för mycket soppaförbrukning (enligt mitt tycke). Var börjar jag leta? Lambda, tempgivare, lmm, tändspolar...?
Vill helst läsa problemet själv utan hjälp från någon skodaverkstad. Är helt kapabel att meka på egen hand bara jag kan få input på var jag skall börja leta!
Är egentligen jänkebilsägare men den har ingen krånglande box...
fyramyra
Bilmodell: Skoda 4+4
Kontakt:

Sv:Motorlampa

Inlägg av fyramyra »

På min Skoda (fast det är en Octy) fick jag bytt tempgivare,men det var för att just tempnålen gick fram o tillbaka..kolla den,annars är det nåt annat..
Birgitta66
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Motorlampa

Inlägg av Birgitta66 »

Tempgivare är nyligen bytt. Lampan har nu slocknat efter en långtur. Fortfarande höga avgasvärden :
Co 0,4 (0,3)
Hc 162 (100)
Co 2500v 0,4 (0,2)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)
Skriv svar