Dör på tomgången

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Svitgarm
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Dör på tomgången

Inlägg av Svitgarm »

Jag har en Skoda Felicia 1.6 L -97 som har problemet att den dör på tomgången. När jag startar så måste jag hålla foten lite på gasen, släpper jag så dör den direkt. Har jag kört en bit och stannat så går den trött och sackandes på tomgången, men varvar jag upp och släpper gasen så dör den direkt. Åker jag och kopplar ur motorn och rullar så dör den, men hoppar igång igen om jag släpper kopplingen.
Har också lagt märke till att den börjat lukta lite illa på sistone, varför jag misstänker att det är katalysatorn.

Någon som vet vad felet är och vad jag gör åt det?
Svitgarm
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Dör på tomgången

Inlägg av Svitgarm »

Kommer i perioder gör det här också, precis så som du beskriver. Senast det hände var i maj förra året, jag var då på vippen att försöka skruva upp tomgångsvarvet när problemet helt plötsligt försvann. Och sedan dess gick den bra fram tills en dag här i december då det helt plötsligt började igen.
Någon djupare felsökning har jag aldrig gjort, men byta tändstift känns aktuellt oavsett då jag haft bilen i 4 år nu utan att ha bytt dem.
Rustbucket
Bilmodell: Felicia + Fabia

Sv:Sv:Dör på tomgången

Inlägg av Rustbucket »

Har en 1.6 MPI med ungefär samma problem.

- Startar upp fint, med dör diekt när den är kall. Måste möte på med lite gas för att den inte ska dö.
- Även när den är varm startar den direkt, och håller tomgången, men varvtalet är ca 200 rpm lägre än normalt.

Har provat andra tändstift och spjällhuset verkar inte kärva och är inte heller särskilt skitigt inuti. Har tyvärr inte tillgång till diagnosverktyg.

Är intresserad av mer info om spjällhuset och kalibrering av detsamma, som tydligen kan behöva utföras. Kan det utföras utan diagnosverktyg?

Hittade denna tråd som kanske kan vara till hjälp:
http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=18785&ForumID=3

//Mats
Vov12jth@student.lu.se
Bilmodell: Skoda Felicia 1.6
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dör på tomgången

Inlägg av Vov12jth@student.lu.se »

Ett tips är att rengöra vevhusventilationen. Ryck loss slangen som sitter på insuget sen är det 3 st insex skruvar som man "endast" kommer åt underifrån. I denna kan det lagras en del olja och skit från motorn så ta loss den rengör genom att första skaka ut all skit och sen spreya i massa bräkleen och skaka ur igenom.

Jag rensade min vevhusventilation för nån vecka sen och den var helt full med skit trots att motorolja och oljelocket var fritt från kladd.
Skriv svar