Fabriksgood will kamkedja

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Ullzzon
Bilmodell: skoda fabia
Kontakt:

Fabriksgood will kamkedja

Inlägg av Ullzzon »

Har en Skoda Fabia 2011 som snart har gått i 8000 mil, har gjort service som man ska. Kamkedjan har gått sönder. Motorlampan lös så jag fixade bärgare till Toveks bilverkstad.
De sa att det kommer att kosta 11500:-??? Sökte på nätet och fann då att TSI motorerna mellan 2010-2014 har dålig konstruktion, klen kedja, spännare utan backspärr, dålig smörjning, tillverkningsfel erkänner tillverkaren. Fick ner priset till 5750:-, fast jag tycker att de ska stå för hela kostnaden.
Min fråga är; Har någon här haft samma problem med kamkedja?
Bilmeken
Bilmodell: Yeti
Kontakt:

Re: Fabriksgood will kamkedja

Inlägg av Bilmeken »

Ja det är ett känt problem. Brukar oftast lösas genom maskinskadeförsäkringen !
Ullzzon
Bilmodell: skoda fabia
Kontakt:

Re: Fabriksgood will kamkedja

Inlägg av Ullzzon »

Bilmeken skrev:
> Ja det är ett känt problem. Brukar oftast lösas genom
> maskinskadeförsäkringen ! Tack för svar.
Så här svarar Marcus Tomasfolk info chef på VW: Vilka krav gäller för att Volkswagen ska stå för reparationskostnaden som goodwill?
Vi har ett mycket generöst förhållningssätt till den här typen av problem även om det har inträffat efter garantitidens utgång. Ett grundläggande krav är att man ska kunna styrka att man genomfört servicen inom rätt tid och på ett fackmannamässigt sätt. Har en bil servats utanför vår organisation saknar vi dock den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur servicen utförts genom en tydlig dokumentation.
https://msverige.se/allt-om-bilen/skotsel-av-bilen/reparation-och-service/volkswagens-kamkedjor/det-hemliga-brevet-om-kamkedjorna/
Skriv svar