Hej, har en Octavia LX 1,6 årsmodell 2000. Bilen går oftast igång när den har stått ett tag men går bluddrigt första minuten. Tomgången går lite upp och ner. Bilen startar oftast inte när du stängt av den och försöker starta direkt igen. Tändstiften är sotiga så den går uppenbart fett.
Följande är bytt:
Spjällhus
Bränsletrycksregulator
Bränslefilter
Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Någon tanke på vad de kan vara? Tänkte besikta bilen imorgon och få lite avgasvärden iallafall.
Skoda Octavia går fett och är svårstartad
-
_B1_
- Bilmodell: Skoda Octavia LX
- Kontakt:
-
Silver_Bullet
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Re: Skoda Octavia går fett och är svårstartad
Hmm visst det är en insprutare?
Kolla upp Luftmassemätare isåfall,brukar bli fel på.
Kolla upp Luftmassemätare isåfall,brukar bli fel på.
-
_B1_
- Kontakt:
Ja de stämmer men jag tror inte de sitter någon lmm på denna. Inte vad jag har hittat iallafall.
-
Silver_Bullet
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Så ser den ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
_B1_
- Kontakt:
Nop en sån har den inte. De går bara ett rör där luften sugs in rakt till luftburken och ner i spjällhuset. Där sitter en spjällägesgivare. Sen tror jag de sitter en givare på insuget som mäter trycket men är inte säker.
-
sm0uan
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Ursäkta lite spekulation här, men är det en motor med centrailnsprutning (TBI)? Då finns en variant där man inte har en LMM, men "mäter" luften genom att registrera varvtal och spjälläge. Där kan det ju bli fel om det är nåt med spjällägesgivaren eller hur varvtalet registreras. Sen kan det ju vara själva insprutningsventilen som inte tätar ordentligt. Lambdaregleringen kan också bli störd om det är en läcka i avgassystemet före sonden, då kan färskluft/syre sugas in och påverka sondens signal så att systemet tror att det behövs mer bränsle. Finns en chans att få ut felkoder - ta den!
-
_B1_
- Kontakt:
Vad jag kan se så har motorn separata spridare. Jag kunde söka mig till att motorn har map sensor. Tror att den ersätter en luftmassemätare. Kan ge en uppdatering dock. Nu är bilen besiktigad och avgasvärdena såg bra ut, lambda 1,03. Den är lurig eftersom bilen går fett. Ja de kan ju vara spridarproblem såklart. Inget läckage före lambdasonden vad jag kunde se. Fortsätt gärna ge tips